آیا می دانید چه ظروفی باعث ابتلا به آلزایمر می شوند و به چه دلیل ؟

استفاده ازظروف غیر استیل درطبخ غذا می‌تواند آلزایمر را تشدید کند

رییس اداره نظارت بر اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده از ظروف مناسب در طبخ مواد غذایی، گفت: ظروف آلومینیومی و غیراستیل در طبخ مواد غذایی می‌تواند عامل تشدید کننده بیماری‌ «آلزایمر» باشد.

مهندس سید رضا غلامی در نشست خبری تبیین برنامه‌های هفته بسیج تغذیه (سوم تا ۱۰ اسفند ماه ) با اشاره به روند شیوع بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیرواگیر، گفت: بر این اساس بازرسی‌ها و نظارت‌های اداره نظارت بر اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت نیز به سمت کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر سوق یافته، اما همچنان کنترل عوامل خطر بیماری‌های واگیر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نظارت‌های وزارت بهداشت بر روغن‌های مورد استفاده اماکن عمومی در طبخ مواد غذایی و همچنین استفاده از نمک مناسب تصفیه شده، بحث شیر مدارس و … ادامه داد: در حال حاضر مساله عمده مربوط به واحدهای صنفی و مراکز طبخ صنفی است، بنابراین کنترل و هدایت این واحدها به منظور کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر جزو اهداف اصلی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در برنامه پنجم توسعه است.

رییس اداره نظارت بر اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت، افزود: به عنوان مثال یکی از سیاست‌های مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بحث استفاده از ظروف یک بار مصرف با پایه گیاهی است، چرا که ظروف یکبار مصرف بر پایه مشتقات نفتی می‌تواند یکی از عوامل تشدید یا ایجاد کننده تعدادی از سرطان‌ها باشد. بر این اساس تاکید وزارت بهداشت استفاده از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی به ویژه‌ برای غذاهای داغ و ترش مزه است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از تجهیزات مناسب برای پخت مواد غذایی، افزود: وزارت بهداشت به منظور کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در استفاده از ظروف استیل در طبخ مواد غذایی تاکید دارد. همچنین باید گفت استفاده از ظروف تفلون که خراش برداشته و یا دوباره تعمیر شده است، می‌تواند باعث انتقال عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر شود.

مهندس غلامی با اشاره به بخشنامه عدم استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز یا انواع اسانس‌های رنگی در قنادی‌ها و رستوران‌ها و ابلاغ این بخشنامه به مراکز طبخ صنفی، ادامه داد: بر این اساس استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز در قنادیها و رستوران‌ها و استفاده از اسانس‌های رنگی مانند رنگ زعفران در مراکز طبخ صنفی رو به کاهش است، هر چند که نمی‌توان گفت استفاده از این اسانس‌ها و افزودنی‌های غیر مجاز ۱۰۰ درصد کاهش یافته است .

وی با اشاره به بحث کنترل جوش شیرین از ابتدای دهه ۸۰ در کشور ، گفت: به منظور کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر بحث کنترل جوش شیرین در کشور آغاز شد، تمرکز برنامه پنجم توسعه نیز در کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر است. در این زمینه باید گفت که کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر به تنهایی از سوی وزارت بهداشت امکان پذیر نخواهد بود، شاید بتوان گفت که کنترل ۲۰ تا ۲۵ درصد این عوامل با وزارت بهداشت باشد، اما ۷۵ تا ۸۰ درصد این عوامل با بخش‌های دیگر است و نقش دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

رییس اداره نظارت بر اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به مسوولیت وزارت بهداشت در مورد نظارت بر بوفه‌های مدارس، گفت: بیش از ۶۵ درصد مدارس کشور دستورالعمل مربوط به بوفه‌های مدارس را رعایت می‌کنند، اما رعایت این دستورالعمل در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، تبریز و مشهد به دلیل همکاری نامناسب و کافی مدیران مدرسه زیر ۵۰ درصد است. در مجموع بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت نظارت‌های لازم را بر بوفه‌های مدارس انجام و گزارش‌ها را به آموزش و پرورش منطقه و یا استان مربوطه ارائه می‌دهند. در برخی موارد نیز برخوردهای لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health

منبع : isna.ir