عاداتی که به دندان آسیب می زنند

دندان یکی از اعضای بسیار مهم در بدن است که بخش اول سیستم گوارش را تشکیل می دهد. عملکرد این سیستم بدون شروع کننده خوب می تواند مختل شود. از طرفی ظاهر دندان ها زینت دهان هستند. پس بهتر از با مراقبت بیشتر و بهتر از آنها و کنار گذاشتن عاداتی که به دندان ها آسیب می زنند از آنها مراقبت بیشتری به عمل آوریم. در این مطلب چند عادت مضر برای دندان ها را خواهید دانست.
جویدن یخ
جویدن یخ به ظاهر بی ضرر است اما این کار عادت ناخودآگاهی ست که می تواند با ایجاد ترک های کوچک، باعث آسیب دائمی به دندان های ما شود. این ترک ها به مرور زمان بزرگتر شده و در نهایت باعث شکستگی دندان شود.

عاداتی که به دندان آسیب می زنند
عاداتی که به دندان آسیب می زنند

انجام ورزشی بدون گارد دهان
انجام ورزش ها و بازی هایی نظیر اسکیت، اسکی، بسکتبال، هاکی، پاتیناژ و سرگرمی های دیگر بدون گارد دهان و محافظ لثه می تواند برای دندان ها خطرناک باشند. این گارد حتی در بعضی مواقع با یک کلاه ایمنی ساده برای دندان ها ایجاد می شود. این کار علاوه بر دندان ها از فک و لثه ها نیز مراقبت می کند.

شیشه شیر
با وجود اینکه شیشه شیر یک ابزار موثر برای آرامش کودک شما است، اما استفاده از بطری های شیر در زمان خواب خطر ابتلا به پوسیدگی زودرس دندان ها در دهان کودک را افزایش می دهد. قرار گرفتن طولانی مدت دندان در معرض قند موجود در شیر همراه با باکتری دهان به شکستن مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی های شایع منجر می شود. یافتن روش های جایگزین برای کمک به خواباندن کودک و یا به جای استفاده از شیر استفاده از آب در بطری می تواند این خطر را کاهش دهد.

عاداتی که به دندان آسیب می زنند
عاداتی که به دندان آسیب می زنند

پرسینگ زبان
پرسینگ فلز بر روی زبان موجب می شود در اثر برخورد آن ها با دندان ها ترک ها و شکستگی ها کوچک ایجاد کند. همچنین طلا و نقره موجب می شود فضای مناسب برای رشد دندان ها در دهان مهیا شود.
دندان قروچه
حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون نفر در ایالات متحده به دندان قروچه مبتلا هستند. این فرآیند معمولا در شب اتفاق می افتد و می تواند یا عامل وراثت در آن دخیل باشد و یا بر اثر استرس در زندگی افراد ایجاد شود. این عمل باعث تحت فشار قرار گرفتن دندانها می شود و درد را در نواحی فک، ماهیچه های اطراف آن و دندان ها پراکنده می کند. اگر این عادت را زیاد تکرار می کنید می تواند از محافظ دندان در شب استفاده کرده و یا از روش های بیوفیدبک و آرامش بخش کمک بگیرید.
قرص های گیاهی گلو درد
قرص های گیاهی در بازار وجود دارند که در زمان سرماخوردگی می توانند از سرفه جلوگیری کنند. خوردن دائمی این قرص ها باعث ایجاد پلاک دندان، شیوع پوسیدگی و بیماری های لثه می شوند.
آب نبات های صمغی
خوردن هر آب نباتی برای دندانها بد است. اما نوع جویدنی و چسبنده به خصوص بسیار مضر هستند. طبیعت چسبنده این آب نبات ها به کارامل و یا دانه های ژله اجازه می دهد تا در شکاف بین دندان و یا در بزاق و هر محل دیگری که دسترسی به آن سخت است گیر کند. بعد از خوردن این نوع آب نبات خوب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

عاداتی که به دندان آسیب می زنند
عاداتی که به دندان آسیب می زنند

باز کردن در سس با دندان
دندان برای خوردن، صحبت کردن به درستی و خندیدن است. استفاده از آنها به عنوان ابزار می تواند سلامتشان را به خطر بیاندازد. باز کردن کیسه های مختلف، سنجاق سر و گاهی بطری ها با دندان پیامدی جز شکستگی آنها ندارد.
آب میوه
آب میوه ها با وجود ویتامین و مواد معدنی یکی از سالم ترین مواد غذایی برای بدن است اما شاید وجود قند فراوان در آنها از خاصیت معجزه آسای آنها کم کند. دست کم گرفتن مقدار قند موجود در آب میوه یکی از اشتباهات رایج مردم است. به عنوان مثال، یک لیوان آب سیب به اندازه یک لیوان نوشابه قند دارد برای بهره برداری مناسب از آب میوه بهتر است آن را با آب معمولی رقیق کنید.

عاداتی که به دندان آسیب می زنند
عاداتی که به دندان آسیب می زنند

چیپس سیب زمینی
جویدن و شکستن هر ماده نشاسته ای خشک با دندان به سرعت ایجاد پلاک دندانی می کند. پس از استفاده از این مواد حتما دهان خود را بشویید.
میان وعده ها
معمولا میان وعده ها جدی گرفته نمی شوند و همین دلیل باعث می شود پس از مصرف آنها مسواک نزده و مدت زمان زیادی بقایایی آن در دهان باقی بماند و باعث ایجاد باکتری در دهان شود.
جویدن مداد
ما اغلب ناخودآگاه در زمانی که سعی داریم بر روی موضوعی تمرکز کنیم مداد یا اشیائ که در دست داریم را می جویم. این فشارها بر روی دندان می تواند شکستگی های جزئی در سطح آنها ایجاد کند.. جویدن آدامس بدون قند می تواند یک راه برای جلوگیری از جویدن مداد و ترشح براق اضافه و شستن دهان شود.