در طول روز، پوست اغلب در معرض آفتاب و اشعه ماوراء بنفش (UV) آن، گرد و غبار، آلودگی هوا، مواد شیمیایی قوی و شرایط محیطی است. با گذشت زمان، این عوامل می توانند موجب وارد آمدن آسیب جدی به پوست شود و منجر به نشانه های مختلف پیری زودرس مانند چین و چروک، خطوط ظریف و ایجاد لکه های تیره گردند. شما می توانید این عوامل را با عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید خنثی کنید. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با این عادت ها بیشتر آشنا شوید.

وقتی در حال خواب هستید پوستتان در حال بازسازی و ترمیم خود است. این فرایند به شما کمک می کند تا پوست سالم تری داشته باشید. یک روش مناسب مراقبت از پوست به بهبود رنگ پوست کمک می کند، باعث درخشش بیشتر پوست می شود، لکه های پوستی را کاهش داده و موجب جوان سازی پوست می شود.

عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید

پاک کردن آرایش

صرف نظر از برنامه پر مشغله ای که دارید و صرف نظر از این که چقدر خسته هستید، قبل از خواب باید وقتی را صرف پاک کردن آرایش خود کنید. اگر مایل هستید که پوستتان جوان بماند، این امر بسیار مهم است.

هنگامی که می خوابید، پوست شما در حال ترمیم خود است و منافذ پوست باز می شود. هنگامی که یک لایه آرایش مانند رژ لب، ریمل مژه و ابرو، و سایه چشم بر روی صورت شما وجود دارد منافذ مسدود می شود. این انسداد باعث می شود که لکه، تغییر رنگ و حتی آکنه بر روی پوست ایجاد شود.

شما می توانید از پاک کننده آرایش، شیر پاک کن یا محلول شستشو دهنده صورت برای پاک کردن آرایش استفاده کنید.

استفاده از تونر

هر شب قبل از خواب، صورت خود را با یک تونر تمیز کنید. تونر کمک می کند تا سطح pH طبیعی پوست بازسازی شود و به این ترتیب پوست در برابر باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها مقاوم تر شود. تونر همچنین پوست شما را از گرد و غبار، آلودگی و ناخالصی پاک می کند. استفاده از تونر برای پوست های دارای چربی و آکنه بسیار مهم است.

انواع مختلفی از تونر در بازار برای انواع مختلف پوست وجود دارد. اگر می خواهید از تونر طبیعی استفاده کنید، هیچ چیز بهتر از آب خالص نیست. آب دارای خواص آبرسانی، روشن کننده و انرژی بخش است.

مقدار کمی تونر را رویی ک پد پنبه ای بمالید و آن را روی کل ناحیه صورت و گردن خود بکشید و سپس پوست خود را خشک کنید. بهتر است از تونری استفاده کنید که فاقد الکل است.

استفاده از کرم دست

عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید
عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید

برای حفظ رطوبت دست های خود در تمام طول روز، باید مراقب آنها باشید. ابتدا دست ها را به طور کامل با آب گرم و صابون ملایم بشویید. سپس آن را با یک حوله خشک کنید و کرم دست بمالید.

از کرم دستی استفاده کنید که قوی بوده تا پوست در طول شب مرطوب بماند. این نوع کرم حتی به مرطوب نگه داشتن ناخن ها نیز کمک می کند. استفاده منظم از کرم دست باعث می شود که علائم پیری زودرس مانند چین و چروک کمتر شود.

استفاده از کرم چشم

با توجه به اینکه بخش اطراف چشم اولین جایی است که علائم پیری را نشان می دهد، ضروری است که مراقبت از چشم بخشی از عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید باشد. پس قبل از رفتن به رختخواب، کرم چشم بمالید.

کرم چشم می تواند رطوبت زیر چشم را زیاد کند و ظاهر چین و چروک را کاهش دهد و به طور موقت ناحیه زیر چشم را سفت کند.

استفاده از کرم چشم سبک با مواد تشکیل دهنده مانند کافئین، پپتیدها، آنتی اکسیدان ها و روشن کننده ها گزینه مناسبی است. از گوشه های داخلی چشم شروع کرده و به آرامی به سمت گوشه های بیرونی ماساژ دهید.

مسواک بزنید

بعد از شام و قبل از خواب حتما مسواک بزنید. این کار کمک می کند که دهان از میکروب ها، باکتری ها و عفونت ها محافظت شود و احتمال پوسیدگی دندان ها کم شود. مسواک زدن همچنین موجب جلوگیری از بوی بد دهان در صبح می شود.

با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت حداقل دو دقیقه دندان هایتان را تمیز کنید. سطوح بیرونی و داخلی دندان های خود را فراموش نکنید. دندان هایتان را بشویید و سپس دهان خود را با آب گرم آبکشی کنید. این کار را قبل از رفتن به رختخواب هر روز انجام دهید تا از لبخند زیبا در طول روز لذت ببرید.

توصیه می شود حدود ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذا دندان خود را بشویید، به خصوص پس از خوردن غذاهای اسیدی بلافاصله دهان را بشویید.

مالیدن وازلین روی پا

پاهای زیبا و سالم بازتابی واقعی از زیبایی و شخصیت شما هستند، شما می توانید با عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید این اندام خود را نیز سالم نگه دارید. پس از شستن پای خود با آب گرم، آنها را به طور صحیح خشک کنید. سپس یک ژله یا کرم حاوی وازلین روی پا بمالید تا از ترک خوردن پاشنه جلوگیری کنید و آنها را نرم نگه دارید. بعد از مالیدن کرم حتما جوراب بپوشید.

اگر زمان دارید، هر شب با استفاده از حرکات دایره ای حداقل ۵ دقیقه پاها را با کرم ماساژ دهید. این کار به شما کمک می کند که آرام تر و بهتر بخوابید.

جمع کردن موها

بعضی از افراد دوست دارند موهایشان هنگام خواب باز باشد. اما بهتر است موهایتان را موقع خواب ببندید. این کار به مو و پوست شما کمک می کند. شب ها بعد از استحمام موهای خود را خوب خشک کنید و با یک گیره فلزی مناسب جمعشان کنید. این کار کمک می کند موها هنگام خواب روی صورت نباشند. مو حاوی روغن و خاک است که می تواند روی صورت آلودگی ایجاد کرده و باعث ایجاد جوش و آکنه شود.

روشن کردن دستگاه رطوبت زا

روشن کردن مرطوب کننده هوا در شب قبل از خواب مخصوصا در زمستان بسیار مهم است. رطوبت هوای اتاق خواب را با دستگاه بخور زیاد کنید. این کار به نوبه خود کمک می کند پوست خشک، خارش دار و ترک خورده بهبود پیدا کند.

رطوبت کم باعث افزایش علائم اگزما، پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی می شود. اما با استفاده از یک دستگاه بخور می توان این مشکل را به راحتی حل کرد. بنابراین، برای حمایت از پوست، پس از روشن کردن دستگاه مرطوب کننده در طول شب بخوابید.

استفاده از بالش های ابریشمی

عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید
عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید

خواب بر روی بالش ابریشمی و یا رو تختی ابریشمی تا حد زیادی به پوست و مو کمک خواهد کرد. ابریشم حاوی پروتئین های طبیعی و ۱۸ اسید آمینه ضروری است که به حفظ زیبایی پوست شما کمک می کند. این مواد روی صورت شما نیز تاثیر گذاشته و چروک و خطوط خواب که اغلب هنگام خواب روی مخمل و پارچه پنبه ای اتفاق می افتد را کاهش می دهد. احساس صاف و ابریشمی بودن برای موهای شما نیز مناسب است. این کار باعث می شود مو به راحتی روی بالش حرکت کرده و از ایجاد آسیب جلوگیری شود. از سوی دیگر، رو بالشی ابریشمی باعث می شود مو گره نخورد.

کیفیت خواب

پس از یک روز کاری سخت، مهم است که خواب با کیفیتی داشته باشید. ماهیت و مدت خواب شما می تواند تأثیر زیادی بر روی زیبایی شما داشته باشد. خواب یک درمان جوان کننده است به طوری که روند ترمیم و رشد سلول ها هنگام خواب اتفاق می افتد.

کمبود خواب می تواند بسیاری از نشانه های پیری مانند چین و چروک، تیرگی زیر چشم ها، بی روحی چهره و خطوط ظریف را ایجاد کند. برای جوان ماندن صورتتان، هر روز ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید. برای لذت بردن از خواب با کیفیت زمان خواب خود را منظم نگه دارید، ۲ ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید، تلفن همراه خود را در یک اتاق دیگر نگه دارید، قبل از خواب قهوه نخورید و با آب گرم حمام کنید.

با بهره گیری از عادت های زیبایی که هر شب باید انجام دهید حتما شادابی بیشتری را روی پوست احساس خواهید کرد.