بسیاری از ما در طول روز، با استرس های زیادی در محل کار و زندگی روزمره مواجه هستیم. بنابراین فقط یک لحظه صلح و آرامش واقعا برای ما ضروری است و به بهبود کیفیت زندگی مان کمک می کند. عصاره چوب صندل به دلیل خواص فراوانی که دارد به کسب آرامش بیشتر کمک می کند. این اسانس مخصوص تنها عطر شگفت انگیز ندارد بلکه می تواند بر روی سلامت کلی بدن و روان تاثیر بگذارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص عصاره چوب صندل صحبت می کنیم.

عصاره چوب صندل

عصاره روغنی چوب صندل به طور معمول به خاطر بوی وحشی و شیرینی که دارد شناخته شده است. این عصاره غالبا به عنوان ماده اصلی برای تهیه محصولاتی مانند بخور، عطر و لوازم آرایشی استفاده می شود. این اسانس به راحتی با اسانس های دیگر ترکیب می شود.

به طور سنتی چوب صندل بخشی از سنت های مذهبی در هند و سایر کشورهای شرقی است. درخت چوب صندل در این کشورها مقدس است. از این درخت برای مراسم مختلف مذهبی از جمله مراسم عروسی و تولد استفاده می شود.

عصاره چوب صندل یکی از گرانترین اسانس های موجود در بازار است. بهرین عصاره ای که از این گیاه تهیه می شود عصاره ای است که از چوب صندل هندی گرفته می شود. هاوایی و استرالیا نیز از تولید کنندگان عصاره چوب صندل محسوب می شوند، اما به نظر می رسد که نوع هندی آن با کیفیت تر و خالص تر است.

درخت چوب صندل، باید حداقل ۴۰ الی ۸۰ سال رشد کند تا ارزش عصاره گیری داشته باشد. درختان قدیمی تر و بالغ تر اسانس هایی را تولید می کنند که بوی قوی تری دارند. برای تهیه این عصاره از تقطیر بخار و یا استخراج CO2 از روغن استفاده می شود. تقطیر بخار ناشی از گرما، بسیاری از ترکیبات را در این عصاره تولید کرده و آن را قوی تر می کند.

عصاره چوب صندل حاوی دو مولکول اصلی فعال، به نام های آلفا و بتا سنتالول است. این مولکول ها رایحه ای قوی تولید می کنند. آلفا سنتولول به طور خاص مزایای متعددی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • بهبود کنترل قند خون
  • کاهش التهاب
  • کمک به کاهش تکثیر سرطان پوست

خواص عصاره چوب صندل

افزایش وضوح ذهنی

یکی از مزایای اصلی چوب صندل این است که این عصاره وضوح روانی را هنگامی که در آروماتراپی و یا به عنوان عطر استفاده می شود بهبود می بخشد. به همین دلیل است که اغلب برای مدیتیشن، دعا یا مراسم روحانی دیگر از این عصاره استفاده می شود.

مطالعه ای که در مجله بین المللی Planta Medica منتشر شد، اثر روغن چوب صندل را بر روی سطح توجه و تحریک ذهنی بررسی کرد. محققان دریافتند که ترکیب اصلی در این عصاره یعنی آلفا سنتالول، توجه و خلق و خوی را ارتقاء می بخشد.

دفعه بعد که نیاز به تمرکز ذهنی داشتید، کافی است که مقداری از این عصاره را بو کنید.

آرامش بخش

در کنار اسطوخودوس و بابونه، چوب صندل معمولا جزء لیستی از عصاره هایی است که در آروماتراپی و برای رفع اضطراب، استرس و افسردگی استفاده می شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Complementary Therapies in Clinical Practice نشان داد که بیمارانی که قبل از دریافت مراقبت های بالینی از آروماتراپی با چوب صندل استفاده کرده بودند، در مقایسه با بیمارانی که جوب صندل استفاده نکردند احساس آرامش بیشتری می کردند و کمتر استرس داشتند.

داروی مقوی غرایز جنسی

پزشکان در طب آیورودا به طور سنتی از چوب صندل برای افزایش غرایز جنسی استفاده می کنند. مواد طبیعی در این گیاه می تواند میل جنسی را افزایش دهد. بنابراین استفاده از آن برای مردانی که از ناتوانی جنسی رنج می برند توصیه می شود. برای بهبود غرابز جنسی خود به کمک عصاره چوب صندل کافی است کمی از آن را به لوسیون ماساژ خود اضافه کرده و با آن بدن خود را ماساژ دهید.

دارای خواص قابض

چوب صندل یک گیاه با خاصیت قابض است. این به این معنی که می تواند انقباضات جزئی در بافت های نرم بدن مانند لثه و پوست را کاهش دهد. بسیاری از افراد برای رفع خستگی از چوب صندل به عنوان یکی از مواد اولیه که به آن ها آرامش می دهد و پوست را تمیز می کند، استفاده می کنند. اگر به دنبال محصولی می گردید که علاوه بر ایجاد آرامش، برای درمان خستگی و افزایش سلامت پوست نیز مفید باشد، کافی است چند قطره عصاره چوب صندل را به کمی روغن نارگیل اضافه کرده و روی صورت بمالید.

بسیاری از افراد از این عصاره برای درمان آکنه و لکه های تیره استفاده می کنند.

خواص عصاره چوب صندل
خواص عصاره چوب صندل

ضد ویروسی و ضد عفونی کننده

چوب صندل یک عامل ضد ویروسی عالی است. تحقیقات نشان داده اند که این ماده برای جلوگیری از تکرار عفونت های ویروسی رایج مانند ویروس هرپس سیمپلکس -۱ و -۲ سودمند است.

کاربردای دیگر این عصاره شامل کاهش التهاب ناشی از تحریکات پوستی خفیف مانند زخم های سطحی، جوش، زگیل و آکنه است. قبل از استفاده مستقیم از این ماده روی پوست، کمی از آن را روی بخش کوچکی از پوست تست کنید. البته بهتر است این عصاره را به تنهایی استفاده نکنید و آن را با روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید.

اگر گلو درد ویروسی دارید، می توانید در یک فنجان آب جوش، چند قطره عصاره چوب صندل ریخته و با آن بخور دهید.

ضد التهاب

این گیاه همچنین یک عامل ضد التهابی قوی است و ممکن است التهاب خفیف مانند جای نیش حشرات، التهابات ناشی از تماس یا سایر بیماری های پوستی را تسکین دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد که ترکیبات فعال در چوب صندل می توانند نشانگرهای التهابی را در بدن کاهش دهند. این نشانگرها به نام سیتوکین ها شناخته می شوند. اعتقاد بر این است که این ترکیبات فعال (سنتالول) به شیوه ای مشابه با داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی عمل کرده اما عوارض جانبی منفی ندارند.

خلط آور

عصاره چوب صندل یک خلط آور عالی است و می تواند در درمان طبیعی سرماخوردگی و سرفه مفید باشد. چند قطره از آن را روی یک دستمال بریزید و به منظور کاهش شدت و مدت سرفه، عطر آن را استنشاق کنید.

ضد پیری

چوب صندل دارای آنتی اکسیدان هایی است که می توانند باعث کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد شوند. این رادیکال ها، عوامل ضد پیری هستند. در واقع این ماده یک ضد التهاب طبیعی است.

طبق بررسی های علمی که با عنوان ” تاثیر عصاره چوب صندل به عنوان یک درمان گیاهی بر روی پوست” در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است، این ماده برای کمک به بهبود طبیعی آکنه، اگزما، پسوریازیس، زگیل های معمولی و زگیل آبکی مفید است.

سعی کنید با اضافه کردن پنج قطره عصاره چوب صندل به لوسیون و استفاده از آن به صورت مستقیم، از فواید طبیعی ضد پیری آن یا برای درمان آکنه و سایر مشکلات جزئی پوستی استفاده کنید.

مفید برای درمان عفونت های دستگاه ادراری

درست است که آزمایش های بالینی زیادی برای حمایت از این مزیت وجود ندارد، اما استفاده خوراکی از چوب صندل برای درمان عفونت های دستگاه ادراری توسط German Commission E تایید شده است. طبق توصیه های German Commission E، برای درمان این عفونت ها باید هر روز یک چهارم قاشق چای خوری (۱-۱٫۵ گرم) اسانس خوراکی چوب صندل استفاده شود. این درمان فقط باید تحت نظر پزشک انجام شود و نباید بیشتر از شش هفته از آن استفاده کرد.

دارای اثرات ضد سرطانی

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که روغن چوب صندل و مواد فعال آن، مانند آلفا سنتالول، مانند داروهای شیمی درمانی عمل می کنند. استفاده از مکمل موضعی حاوی پنج درصد روغن چوب صندل، اثرات مفیدی بر روی سرطان پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دارد.

در همین حال، تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که آلفا-سنتالول میزان بروز و چندگانگی تومور را به شیوه ای وابسته به زمان و غلظت کاهش می دهد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص روغن زردچوبه برای بدن در مبارزه با سرطان و …

کاربردهای زغال چوب فعال برای درمان بیماری ها و مشکلات مختلف

[/quote]

عوارض جانبی ناشی از مصرف عصاره چوب صندل

عوارض جانبی زیادی برای استفاده از چوب صندل وجود ندارد. بعضی از افراد ممکن است دچار اختلال پوستی شوند. بنابراین مانند هر عصاره گیاهی دیگر، قبل از استفاده از این ماده نیز ابتدا باید آن را روی یک تکه از پوست تست کنید. قبل از مصرف باید این اسانس را با روغن حامل یا لوسیون رقیق کنید. روغن های حاملی که می توانید از آن ها استفاده کنید عبارتند از:

  • روغن بادام
  • روغن جوجوبا
  • روغن زیتون

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و همچنین نوزادان و کودکان نباید از چوب صندل استفاده کنند. مادران باردار یا شیرده نیز نباید از اسانس چوب صندل به صورت خوراکی استفاده کنند. اگر باردار هستید، شیر می دهید، بیماری زمینه ای دارید یا در حال حاضر دارو مصرف می کنید، قبل از استفاده از روغن چوب صندل، با پزشک خود مشورت کنید.

یادتان نرود که همیشه باید محصولی را انتخاب کنید که ۱۰۰ درصد ارگانیک است و توسط یک شرکت معتبر تهیه شده است.

منابع:

  1. ?New Caledonian Sandalwood Oil—a Substitute for East Indian Sandalwood Oil
  2. Effect of α-santalol and β-santalol from sandalwood on the central nervous system in mice
  3. East Indian Sandalwood and alpha-santalol odor increase physiological and self-rated arousal in humans
  4. Evaluating the effectiveness of aromatherapy in reducing levels of anxiety in palliative care patients: Results of a pilot study
  5. Antiviral activity of sandalwood oil against Herpes simplex viruses-1 and -2
  6. Suppression of lipopolysaccharide-stimulated cytokine/chemokine production in skin cells by sandalwood oils and purified α-santalol and β-santalol
  7. Sandalwood Album Oil as a Botanical Therapeutic in Dermatology
  8. Anticancer Effects of Sandalwood