درمان های طبیعی عفونت MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین)

عفونت MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین) عفونت ناشی از یک نوع باکتری اورئوس یا استاف است. این باکتری از طریق استفاده های غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها و به دلیل مقاومت در برابر انواع مختلف این دارو، ایجاد می شود.

معمولا، این باکتری در بینی و بر روی پوست زندگی می کند و هیچ آسیبی به آن ها نمی رساند. با این حال، زمانی که بدون کنترل شروع به تکثیر می کند عفونت MRSA رخ می دهد، به ویژه هنگامی که یک زخم بر روی پوست وجود داشته باشد.

این نوع از عفونت بسیار مسری است و می تواند بسیار سریع، از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار و یا لمس اشیاء و سطوح آلوده منتقل شود.

با توجه به آمار منتشره از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در حدود یک نفر از هر سه نفر، حامل عفونت استاف در بینی خود است و هیچ نشانه ای از بیماری ندارند. در این آمار بیان شده است که از هر ۱۰۰ نفر حامل عفونت استاف، دو نفر به عفونت MRSA مبتلا می شوند.

درمان های طبیعی عفونت MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین)
درمان های طبیعی عفونت MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین)

عفونت MRSA انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را تشریح می کنیم.

  • (HA-MRSA) عفونت بیمارستانی نام دارد و از طریق تماس با تجهیزات پزشکی و محیط بیمارستانی منتقل می شود.
  • (CA-MRSA) عفونتی است که فرد در جامعه و از طریق تماس با فرد آلوده یا زخم بدن او مبتلا می شود.

علائم شایع عفونت MRSA بیمارستانی شامل جوش، سردرد های مکرر، درد عضلانی، لرز، تب، خستگی عمومی، سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه است و اگر به موقع درمان نشود، می تواند عوارض جدی، مانند ذات الریه باکتریایی و عفونت دستگاه ادراری را به همراه داشته باشد.

علائم عفونت MRSA دریافتی به صورت مستقیم از شخص بیمار شامل عفونت پوست در مناطقی که موهای بدن بیشتر است و یا بریدگی بر روی پوست وجود دارد، می باشد. منطقه آسیب دیده ممکن است هنگام لمس کردن، گرم باشد و علاوه بر آن متورم، قرمزی، برآمدگی دردناک بر روی پوست، که شبیه به گزش عنکبوت یا جوش است نیز، مشاهده شود. این برجستگی ها اغلب یک مرکز زرد یا سفید دارند که ممکن است چرک و سایر مایعات از آن ترشح شود.

افراد مسن که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افرادی که برای درمان بیماری خود یک روش تهاجمی را دنبال می کنند و افرادی که به صورت بلند مدت در یک مرکز درمانی بستری هستند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت MRSA بیمارستانی می باشند.

از سوی دیگر، عوامل خطر برای ابتلا به CA-MRSA شامل شرکت در ورزش های تماسی مانند شنا، زندگی در مکان های شلوغ و در شرایط غیر بهداشتی و همجنسگرایی می باشد.

در حالی که عفونت MRSA بیمارستانی جدی تر است و باید در بیمارستان تحت درمان باشد، برای درمان عفونت CA-MRSA نیاز به مراجعه به بیمارستان نیست و فرد می تواند با استفاده از روش هایی که در زیر آن ها را معرفی می کنیم، درمان شود. البته در شرایطی که عفونت عمیق شده و به آبسه تبدیل شود، برای تخلیه آن نیاز به عمل جراحی است.

۱۰ روش درمان عفونت MRSA

درمان های طبیعی عفونت MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین)
درمان های طبیعی عفونت MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین)

کمپرس گرم

برای درمان تورم، قرمزی و برآمدگی دردناک بر روی پوست ناشی از عفونت MRSA قرار دادن کمپرس گرم بر روی منطقه آسیب دیده، مناسب است.

حرارت کمپرس کمک خواهد کرد که جریان خون به منطقه زیاد شده و باکتری های مضر مسئول این عفونت از بین بروند. کمپرس آب گرم همچنین در تسکین درد و تورم مفید است.

  • مقداری نمک را در یک کاسه آب گرم ریخته و کاملا هم بزنید.
  • یک لیف حمام تمیز را در آن فرو کرده و آب اضافه آن را با فشار خارج کنید و بر روی منطقه عفونی قرار دهید.
  • این کار را بارها و بارها تا زمانی که برجستگی ایجاد شده تخلیه نشده، انجام دهید.
  • سپس منطقه را کاملا تمیز کرده و از یک پماد مناسب، برای جلوگیری از عفونت بیشتر استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه یک درمان خانگی موثر برای عفونت MRSA است. قدرت ضد باکتری زردچوبه، که در ترکیب کورکومین آن موجود است، کمک می کند تا بدن بتواند با عفونت باکتریایی مبارزه کند. همچنین، خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی آن برای بهبود قسمت آلوده مفید است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در Phytomedicine منتشر شده که نشان می دهد، ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه، در ترکیب با آنتی بیوتیک ها، می تواند ترکیبات جدیدی از آنتی بیوتیک ها ایجاد کند که در برابر عفونت MRSA موثر است.

  • ۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با ۱ قاشق روغن نارگیل ترکیب کنید و خمیر حاصل را به منطقه آلوده بمالید. منطقه آلوده را با یک گاز استریل پانسمان کنید. این پانسمان و خمیر روی آن را دو بار در روز تعویض کنید تا عفونت درمان شود.
  • روش دیگر این است که مقدار مساوی از زردچوبه و پودر بنتونیت خاک رس را با آب کافی به شکل خمیر درآورید. سپس مخلوط را بر روی جوش بمالید. زخم را پانمسان کرده و روزی دوبار پانسمان و خمیر را تعویض کنید.
  • همچنین شما می توانید ۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در ۱ لیوان شیر جوش ریخته و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. مالیدن این مایع روی جوش و یا نوشیدن آن دو بار در روز برای بهبود عفونت مفید است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی، در برابر باکتری های مقاوم به دارو عمل می کند. این ویژکی آلوئه ورا به لطف خواص ضد میکروبی و ضد باکتری قوی آن است. علاوه بر این، این ماده برای بهبود ظاهر پوستتان نیز مفید است.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ که در مجله Australasian Medical منشر شده نشان می دهد که ژل آلوئه ورا یک گزینه موثر و مقرون به صرفه برای درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های مقاوم به چند دارو است.

  • ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را در یک کاسه بریزید.
  • ۲ تا ۳ قاشق چای خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید.
  • آن ها را به خوبی مخلوط کنید و بر روی منطقه آسیب دیده بمالید.
  • با یک گاز استریل زخم را به مدت ۲۴ ساعت ببندید.
  • این کار را تا درمان کامل عفونت ادامه دهید.

سیر

یکی دیگر از راه های طبیعی برای درمان عفونت MRSA سیر است. این ماده شامل آنزیم های طبیعی است که در تعادل سطح PH بدن کمک کننده بوده و به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند. آلیسین ترکیبی در سیر است که عامل ایجاد قدرت آنتی بیوتیکی آن می باشد.

از آنجا که آلیسین پیچیده تر از آنتی بیوتیک ها مصنوعی است، بعید است که باکتری ها به سیر یا آلیسین آن مقاومت نشان دهند. به علاوه، سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می باشد.

  • منطقه آلوده را تمیز کنید و مقداری روغن سیر بر روی جوش بمالید و آن را برای چند ساعت ببندید.
  • علاوه بر روش بالا می توانید سیر خام بخورید یا از آن در غذاهایتان استفاده کنید.

عسل مانوکا

عسل شامل ضد باکتری طبیعی است و خواص درمانی زیادی برای کنترل و درمان عفونت MRSA دارد. هنگامی که به محل عفونت مالیده می شود، عفونت را از بدن خارج می کند. علاوه بر این، می تواند زخم را استریل کرده و روند بهبود را سرعت بخشد.

در سال ۲۰۰۲ مطالعه ای در مجله Applied Microbiology منتشر شده که گزارش می دهد که مواد شیمیایی گیاهی در عسل، مانع از رشد باکتری عامل عفونت می شود.

در سال ۲۰۱۱ نیز مطالعه ای که در مجله Antimicrobiology and Chemotherapy منتشر شده نشان می دهد که عسل مانع تقسیم سلولی در عفونت MRSA می شود. این مطالعه همچنین نشان می دهد که به غیر از قتد و متیل، اجزای ضد باکتری زیادی در عسل وجود دارد.

مطالعه دیگری در Frontiers in Microbiology در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است که بیان می کند رادیکال های هیدروکسیل تولید شده توسط عسل، برای مبارزه با باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک موثر است.

  • با یک تکه پنبه مقداری عسل را به مناطق آسیب دیده پوست بمالید.
  • چند ساعت در همان حالت زخم را رها کنید.
  • منطقه را با آب ولرم بشویید.
  • این کار را چند بار در روز انجام دهید.

روغن پونه کوهی

روغن گیاه پونه کوهی نیز در برابر باکتری های خطرناک و گاهی اوقات مقاوم در برابر دارو موثر است.

طبیعت ضد باکتری آن می تواند باکتری را از بین برده و کنترل عفونت استاف شبیه به عفونت MRSA را در دست گیرد. علاوه بر این، خواص ضد عفونی کنندگی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد درد آن به بهبود سریع تر کمک می کند.

مطالعه سال ۲۰۰۱ که توسط مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون انجام شد نشان می دهد که، کارواکرول که یکی از اجزای شیمیایی پونه کوهی است، در کاهش عفونت استاف، موثرتر از آنتی بیوتیک های سنتی عمل می کند.

یکی دیگر از مطالعات انجام شده در این زمینه در سال ۲۰۰۷، اثر مثبت اسانس پونه کوهی در درمان استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس را نشان می دهد.

  • ۸ تا ۱۰ قطره از روغن پونه کوهی را در ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. و آن را بر روی پوست آلوده بمالید. پس از چند ساعت پوست را با آب ولرم بشویید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید.
  • همچنین شما می توانید ۲ یا ۳ قطره از روغن پونه کوهی را در یک لیوان آب یا آب میوه  ریخته و دو بار در روز به مدت یک هفته از این مایع بنوشید.

توجه: زنان باردار باید از مصرف روغن پونه کوهی، اجتناب کنند.

نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی، متشکل از ذرات نقره معلق در آب است و یکی دیگر از راه های موثر برای کنترل و درمان عفونت استاف شبیه به عفونت MRSA است. در واقع، قبل از اختراع آنتی بیوتیک، نقره به دلیل خواص میکروب کشی که دارد، به طور گسترده ای به عنوان یک آنتی بیوتیک استفاده می شد.

مطالعه ای سال ۲۰۱۴ در انجمن بین المللی آلرژی Rhinology منتشر شده که نشان می دهد، نقره کلوئیدی اثرات ضد باکتری مستقیم بر استافیلوکوکوس اورئوس دارد.

  • پوست را به طور کامل بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • ۱ یا ۲ قطره از محلول نقره کلوئیدی را به سطح عفونت بمالید.
  • منطقه را با یک دستمال ببندید تا محلول جذب پوستتان شود.
  • این کار را دو بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک آنتی بیوتیک قدرتمند است که می تواند به درمان عفونت CA-MRSA کمک کند. آنتی اکسیدان قوی موجود در این روغن و خواص ضد التهابی آن، ناراحتی های پوستی ناشی از عفونت را کاهش می دهد.

در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۴ در مجله American Journal of Infection Control مشخص شد که، روغن درخت چای یک درمان امیدوار کننده برای استافیلوکوکوس اورئوس و زخم ناشی از آن است. با این حال، هنوز برای ارزیابی اثربخشی روغن درخت چای در مقابل عفونت MRSA مطالعات زیادی نیاز است.

  • ۲ یا ۳ قطره از اسانس درخت چای را در ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید و با یک تکه پنبه روغن را به عفونت بمالید و چند ساعت بعد آن را با آب ولرم بشویید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.
  • علاوه بر استعمال خارجی، می توانید از همین مقدار روغن در وان حاوی آب ولرم ریخته و ۱۵ دقیقه در آب دراز بکشید.

توجه: هرگز روغن دخت چای را به طور مستقیم بر روی عفونت و زخم نریزید. زیرا علاوه بر این که درد را تشدید می کند می تواند موجب ایجاد عوارض جدی شود.

یاس بنفش هندی

یاس بنفش هندی که به عنوان چریش نیز شناخته می شود درمان دیگری برای عفونت MRSA است.

چریش ضد باکتری است و خواص آنتی بیوتیکی آن در از بین بردن باکتری های مضر مسئول عفونت استاف، مفید است.

مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در مجله Ethnopharmacology گزارش داد که عصاره اتانولی برگ چریش، اثر مهار کنندگی بر روی بیوفیلم MRSA دارد و از تشکیل و تجمع پلانکتون و فعالیت انتهلمینتیک در برابر کرم های مانسونی S جلوگیری می کند.

  • مقداری از برگ چریش را خرد کنید و با مقداری پودر زردچوبه آن را به شکل خمیر درآورید. سپس خمیر را به منطقه آلوده بمالید و ۳۰ دقیقه بعد محل را شستشو دهید. این درمان را چند بار در روز انجام دهید.
  • علاوه بر این روش، می توانید چند عدد برگ چریش را در آب ریخته و اجازه دهید تا زمانی آب محلول به یک سوم میرسد، بجوشد. از محلول سرد شده برای شستشوی چند باره زخم در روز استفاده کنید.
  • اگر برگ تازه این گیاه را در اختیار نداشتید از چند قطره روغن آن که با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل ترکیب شده بر روی محل عفونت استفاده کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی دیگر از درمان خوب برای عفونت استاف است زیرا خواص آنتی بیوتیکی قوی دارد. این ماده به بدن در از بین بردن باکتری ها و همچنین بهبود ضایعات و کاهش علائم همراه آن، کمک می کند.

به علاوه، سرکه سیب قدرت سیستم ایمنی بدن را برای جلوگیری از عفونت بیشتر، افزایش می دهد.

  • ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و با مقداری عسل آن را شیرین کنید. این محلول را ۲ با در روز بنوشید.
  • مقدار مساوی از سرکه سیب و آب، محلول پر قدرت برای تمیز کردن محل عفونت است.

نکات اضافی برای درمان عفونت MRSA

  • شستن مکرر و دقیق دست ها یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از آلوده شدن با باکتری عامل MRSA است. دست ها باید حداقل ۱۵ ثانیه شسته شده و پس از آن به دقت خشک شود. بهتر است برای خشک کردن از حوله یکبار مصرف استفاده کنید.
  • همیشه یک بطری کوچک مواد ضدعفونی کننده حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل به همراه داشته باشید. هر زمان که صابون در اختیار نداشتید دست ها را با این محلول ضد عفونی کنید.
  • مهم نیست که زخم چقدر کوچک است. شما باید همیشه زخم ها را با گاز استریل بپوشانید و خشک نگه دارید.
  • وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • همیشه بعد از ورزش دوش بگیرید.
  • برای شستن حوله و ملحفه ها از حداکثر دمای ممکن ماشین لباسشویی استفاده کنید و در صورت امکان آن ها را در زیر آفتاب مستقیم خشک کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را قوی کند.