علائم آسیب عصب های C4 و C5

مهره های گردنی یا سرویکال منطقه ای از ستون فقرات هستند که از گردن پشتیبانی می کند. هشت اعصاب بین استخوان های ستون فقرات گردنی و یا مهره ها آن ها وجود دارد. این اعصاب گردن C1 تا C8 نامیده می شوند. هرعصب گردنی به قسمت های مختلف بدن منتهی می شود و عملکرد حسی و حرکتی اندام ها را پشتیبانی می کند. هنگامی که یک عصب آسیب ببیند، مناطق خاصی از بدن که عصب با آن قسمت مرتبط است می توانند علائمی را نشان دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به طور اختصاصی در مورد علائم آسیب عصب های C4 و C5 صحبت خواهیم کرد.

علائم آسیب عصب های C4 و C5

ضعف عضلانی

اعصاب C4 و C5 مسئول عملکرد حرکتی عضلات شانه و بازو می باشند. هنگامی که هر یک از این اعصاب به خطر بیفتد، می تواند منجر به ضعف عضلانی شود. به طور خاص، عصب C4 عصب عضله گوشه ای یا ماهیچه بالا برنده کتف، عضله ذوزنقه یا تراپزیوس و عضلات رومبوئید است. آسیب به عصب C4 ممکن است باعث ایجاد اشکال در بالا بردن شانه ها گردد. عصب C5 مسئول عضله دالی یا دلتوئید، ماهیچه بالاخاری و ماهیچه زیرخاری و عضله دو سر بازویی می باشد. آسیب به عصب C5 می تواند بر توانایی بالا بردن بازو یا خم شدن آن در آرنج تاثیر بگذارد.

درد، بی حسی یا پارستزی

هر عصب گردنی اطلاعات حسی دریافتی از مناطق خاصی از پوست را تشخیص می دهد. به این مناطق درماتوم گفته می شود. هنگامی که درد، بی حسی یا پارستزی که همان سوزن سوزن شدن است در بیش از یک درماتوم خاص ظاهر می شود، می تواند آسیب به عصب مربوط به گردن را نشان دهد. عصب C4 ورودی حسی را از درماتوم دریافت می کند که شانه، استخوان ترقوه و استخوان کتف را پوشش می دهد. درد، بی حسی یا پارستزی در این مناطق می تواند نشان دهد که به عصب C4 آسیب وارد شده است. عصب C5 دریافت ورودی حسی از درماتوم واقع در بالای عضله دالی یا دلتوئید و اکثر قسمت های بالای بازو و همچنین بخش بیرونی بازو است.

ضعف رفلکس

یکی از علائم آسیب عصب های C4 و C5 ضعف ریفلاکس است. پزشکان رفلکس های تاندون را آزمایش می کنند تا یکپارچگی ارتباط بین اعصاب در اندام ها و نخاع یا مغز را تعیین کنند. وارد آوردن یک ضربه سریع چکش به تاندون برای تست رفلکس ها در مکان های خاص بدن، آزمایشی است که به این منظور استفاده می شود. ضربه، گیرنده های حسی داخل تاندون را فعال می کند که پیامی را تحریک کرده و باعث ایجاد یک پیام بازگشتی می شود که عضله را متوقف کند رفلکس تاندونی خاصی برای عصب C4 آزمایش نشده است. اما آسیب به عصب C5 گردنی می تواند باعث کاهش رفلکس تاندون شکمی و ماهیچه دو سر بازویی شود. استفاده از تاندون ماهیچه دو سر بازویی به طور معمول انقباض عضله در ساعد را ایجاد می کند، در حالی که استفاده از تاندون دو طرفه معمولا باعث کاهش انقباض این عضله در جلوی بازوی و بالای آرنج می شود.

مشکلات تنفسی

عصب های C4و C5، همراه با عصب C3، مسئول دیافراگم هستند. دیافراگم عضله ای است که حفره های قفسه سینه و شکم را از هم جدا می کند. این عضله با ایجاد فضای بیشتری در قفسه سینه و کشیدن هوا به درون ریه در هنگام انقباض، به تنفس کمک می کند. آسیب به این اعصاب، به ویژه عصب C4، می تواند عملکرد طبیعی دیافراگم را مختل کند و موجب مشکل در تنفس شود. با این حال، این موضوع نادر است مگر این که آسیب عصبی شدید باشد.

هشدارها و اقدامات احتیاطی

بسیاری از بیماری ها می توانند به اعصاب C4 و C5 آسیب برسانند، اغلب فتق دیسک کمر یا آرتریت یا آسیب تروماتیک به گردن آسیب می زنند. این بیماری ها معمولا درمان می شوند اما فرد نباید نشانه های آن را نادیده بگیرد. در صورت مشاهده علائم آسیب عصب های C4 و C5 در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اقدام سریع تر برای درمان به طور معمول سرعت بهبودی را بیشتر می کند.