انواع تشنج و علائم آن ها

اختلال تشنج یک بیماری پزشکی است که با لرزش بدن و بیهوشی مشخص می شود. انواع مختلفی از اختلالات تشنج وجود دارد. تشنج یک دگرگونی شدید دوره ای است که اغلب با حرکات فیزیکی کنترل نشده و کاهش سطح هشیاری همراه است. در حالی که اکثر تشنج ها شامل حرکات ناخواسته فیزیکی و کاهش آگاهی است، همه تشنج ها با وجود اعمال جسمی و تغییرات هوشیاری مشخص نمی شوند. برخی تشنج ها تنها یکی از این مشکلات را شامل می شوند. برای آشنایی با علائم اختلالات تشنج با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

تشنج ناشی از فعالیت بیش از حد یک ناحیه در مغز یا فعالیت بیش از حد کل مغز است. این بیش فعالی اثرات فیزیکی ناخواسته را ایجاد می کند و سطح آگاهی فرد را مختل می کند.

علائم اختلالات تشنج چیست؟

تشنج همیشه آن رویداد کلیشه ای نیست که اکثر مردم تصور می کنند. زیرا انواع متفاوتی از تشنج ها وجود دارد. نوع تشنجی که بیشتر افراد آن را به عنوان تشنج تشخیص می دهند، با علائمی مانند حرکات ناگهانی بدن و عدم هوشیاری کامل از محیط شناخته می شوند. این نوع تشنج به عنوان یک تشنج عمومی تونیک-کلونیک نامیده می شود. گاهی اوقات یک تشنج عمومی تونیک-کلونیک با از دست رفتن کنترل روده یا مثانه، سوزش، زخم زبان یا آسیب ناشی از برخورد با محیط همراه است.

افرادی که تشنج عمومی تونیک-کلونیک را تجربه می کنند، معمولا این حادثه را به یاد نمی آورند و معمولا بعد از پایان تشنج بسیار خسته می باشند. اگر فرد به طور کامل از آن چه در حال وقوع است بی اطلاع باشد تشنج به عنوان تشنج عمومی در نظر گرفته می شود، و در صورتی که تشنج شامل سفتی عضلانی و حرکات تکراری ناخواسته و پرشی مکرر باشد، آن را به عنوان تونیک کلونیک توصیف می کنند. اکثر تشنج ها شامل حرکات غیرمنتظره کل بدن نیستند.

تشنج های جزیی فقط شامل بخشی از بدن می شوند و ممکن است حرکات غیرقابل کنترل، پیچش یا سفتی عضلانی تنها در یک بازو یا یک پا یا یک طرف صورت ایجاد شود. گاهی تشنج ها حرکات غیر طبیعی ایجاد نمی کنند، اما به جای آن، باعث ضعف بخشی از بدن یا کل بدن می شوند. در برخی از تشنج ها فرد دچار عدم هوشیاری کامل می شود و محیط اطرافش را نمی شناسد. اغلب افرادی که دچار تشنج هستند، تا حدی در معرض عدم آگاهی قرار می گیرند، اما هوشیاری خود را به طور کامل از دست نمی دهند و ممکن است برخی یا همه حوادثی که در طی تشنج اتفاق افتاده را به یاد داشته باشند.

تشنج تا چه زمانی طول می کشد؟

تشنج به طور معمول علایم قابل توجهی را ایجاد می کند که تنها چند ثانیه طول می کشد، اما این موضوع غیر معمولی نیست که تشنج برای چند دقیقه یا بیشتر نیز طول بکشد. گاهی تشنج ها به مدت طولانی ادامه می یابند اما این موضوع به ندرت رخ می دهد. تنها راه جلوگیری از علائم اختلالات تشنج استفاده از داروهای ضد تشنج باشد.

تشنج چگونه شروع می شود؟

پیش از شروع تشنج واقعی، ممکن است یک سری علایم مشاهده شود. این علایم به طور معمول به عنوان مقدمه تشنج یا یک اورا (پیش هشدار) تشخیص داده می شود. علایم ابتدایی تشنج یا اورا عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تاری دید
  • سردرگمی
  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • احساسات غیر معمول

افراد مبتلا به صرع، که به تشنج های مکرر مبتلا هستند، اغلب قادر به تشخیص اورا هستند و ممکن است با مصرف دارو در زمان احساس اورا، قادر به جلوگیری از وقوع تشنج باشند.

پس از تشنج چه اتفاقی می افتد؟

پس از تشنج، بیمار ممکن است احساس خستگی یا سردرگمی زیادی داشته باشد. در صورتی که تشنج یک تشنج عمده تونیک-کلونیک با حرکات غیرقابل کنترل بوده، ممکن است علائم فیزیکی مانند بدن درد ، کبودی یا بریدگی نیز مشاهده شود. اگر تشنج باعث از دست رفتن کنترل روده یا مثانه شود، فرد ممکن است قادر به کنترل خود نبوده و دچار بی اختیاری ادراری یا مدفوع شده باشد.