علائم اولیه بیماری استئوآرتریت

استئوآرتریت (OA) یک نوع درد مفصلی است که ناشی از سایش و پاره شدن مفصل است. همانطور که سنتان بالا می رود، غضروفی که مفاصل شما را تحت فشار قرار می دهند، شروع به خشک شدن می کنند، و باعث می شوند که استخوان ها با هم در تماس باشند. ساییدن استخوان بر روی استخوان باعث التهاب مفاصل می شود. OA اغلب بر روی مفاصل بازوها و پاها، از جمله انگشتان دست، مچ دست، زانوها، مچ پا و باسن، تاثیر می گذارد. برای آشنایی هر چه بیشتر با علائم اولیه بیماری استئوآرتریت با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

علائم اولیه بیماری استئوآرتریت

درد

افراد مبتلا به آرتریت همگی با درد کمر، گردن، زانو و باسن آشنا هستند. درد زودرس آرتریت را می توان به دو روش مختلف طبقه بندی کرد:

  • درد
  • حساسیت به لمس

ممکن است در هنگام حرکت مفصل متورم، احساس درد شدیدتری داشته باشید.

حساسیت به لمس

افراد مبتلا ممکن است هنگام فشار آوردن روی مفصل احساس درد کنند. حساسیت همچنین می تواند تورم قابل مشاهده ای را در ناحیه مفصل ایجاد کند. اما این نشانه در مراحل پیشرفته OA شایع تر است.

سفتی مفاصل

همراه با درد مفاصل، سفتی نیز ایجاد می شود. این سفتی زمانی ایجاد می شود که از خواب بیدار می شوید یا به مدت طولانی بی تحرک هستید. این علامت نیز نشانه اولیه OA است. این احساس باعث می شود که بلند شدن از تخت برایتان دشوار باشد. افرادی که مبتلا به آرتریت هستند، اغلب پس از تحرک و ورزش کردن کم کم شروع به بهبودی می کنند.

علائم اولیه بیماری استئوآرتریت
علائم اولیه بیماری استئوآرتریت

احساس غیرعادی

غضروف به معنای جذب کننده شوک است و به مفصل های شما کمک می کند به راحتی حرکت کند. هنگامی که غضروف از بین می رود، مالش استخوان به استخوان می تواند موجب ایجاد احساسات غیر طبیعی شود. داشتن حش های مختلف در مفاصل زانو در افراد مبتلا به OA رایج است. همچنین ممکن است صدای کلیک کردن و یا ترک خوردن زانو را زمانی که آن را حرکت می دهید بشنوید.

کاهش انعطاف پذیری

افرادی که در مراحل ابتدایی آرتریت هستند ممکن است متوجه شوند که جابجایی مناطق آسیب دیده بدنشان دیگر مانند قبل ساده نیست. سفتی و درد مفصلی می تواند به از دست دادن انعطاف پذیری کمک کند، به همین علت، دامنه حرکت بیمار نیز محدود می شود. محدود شدن حرکت به این معناست که شما نمی توانید مفاصل خود را با الگوهای طبیعی حرکت دهید. به عنوان مثال، نمی توانید زانو را به طور کامل خم یا صاف کنید. اگر آرتریت دارید، ممکن است نتوانید زانوی خود را خم کنید. کاهش انعطاف پذیری معمولا یک روند بسیار تدریجی است.

درد، حساسیت و سفتی مفصلی معمولا در مراحل اولیه استئوآرتریت، محدود به زمان خاصی می شود. مثلا ممکن است پس از بسکتبال بازی کردن این درد را تجربه کنید. با این حال، وقتی بیماری به آرتریت دژنراتیو پیشرفته تبدیل می شود، حتی اگر در حالت استراحت باشید، ممکن است مفاصلتان درد داشته باشند.