در ابتدا، افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. به همین دلیلد شناخت علائم اولیه سرطان کولون بسیار مهم است. علائم اولیه سرطان کولون ممکن است از یک نفر به فرد دیگر متفاوت باشد. این علائم به اندازه تومور و جایی که در روده بزرگ قرار دارد، بستگی دارد. اما اگر علائم زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات در دفع مدفوع
  • مدفوع خونی
  • علائم کم خونی مانند خستگی
  • درد شکم

علائم اولیه سرطان کولون

تغییرات در دفع مدفوع

سرطان کولون می تواند عادت های روده شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است اسهال ایجاد شود یا، ممکن است احساس یبوست داشته باشید. بسیاری از افراد سالم نیز این شرایط را تجربه می کنند. اما اگر اسهال و یبوست اگر بیش از چند روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

سرطان کولون می تواند شکل مدفوع شما را تغییر دهد. مدفوع ممکن است باریک تر از معمول شود. افراد مبتلا معمولا پس از دفع، احساس خالی شدن روده را ندارند. ممکن است کنترل روده را از دست بدهید.

مدفوع خونی

سرطان کولون می تواند به خونی شدن مدفوع منجر شود. خونریزی از تومورهای سرطانی در روده بزرگ می توانند مدفوع را بسیار تیره یا حتی سیاه رنگ کنند. تومورها ممکن است خونریزی نکنند. خونریزی ممکن است به صورت دوره ای متوقف شود. گاهی اوقات آزمایشات شیمیایی تنها راه شناختن این موضوع است که آیا خون در مدفوع وجود دارد یا خیر؟

مهم است بدانید که خون در مدفوع همیشه نشانه ای از سرطان روده بزرگ نیست. سایر بیماری ها مربوط به دستگاه گوارش نیز می توانند خونریزی یا سیاه شدن مدفوع را ایجاد کنند. هموروئید و بیماری کرون دو نمونه از این بیماری ها هستند.

برخی از غذاها نیز می توانند رنگ مدفوع شما را تغییر دهند. به عنوان مثال، خوردن چغندر می تواند مدفوع قرمز یا حتی سیاه ایجاد کند. مصرف مکمل های غنی آهن نیز می تواند اثر مشابه ای بر روی مدفوع داشته باشد.

اگر تصور می کنید خون در مدفوع شما وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. دکتر می تواند وجود خون در مدفوع و یا آزمایش های اضافی را برای تعیین علت آن انجام دهد.

علائم اولیه سرطان کولون
علائم اولیه سرطان کولون

کم خونی

در زمان خونریزی ناشی از سرطان روده بزرگ ممکن است کم خونی رخ دهد. این عارضه زمانی ایجاد می شود که تعداد کمی از گلبول های قرمز در بدن وجود دارد. سلول های قرمز خون اکسیژن را به تمام قسمت های بدن حمل می کنند. اگر کمبود این سلول ها را دارید، ممکن است احساس خستگی بیش از حد کنید. ضعف تنفسی و احساس تنبلی نیز از دیگر علائم کم خونی است. اگر کم خونی داشته باشید، استراحت کردن علائم شما را تسکین نمی دهد.

برای تشخیص علائم کم خونی، پزشک می تواند آزمایش خون را برای تعیین این که آیا کمبود گلبول قرمز وجود دارد یا خیر؟ تجویز کند.

درد شکم

سرطان کولون ممکن است موجب درد یا ناراحتی در ناحیه شکم شود.  همچنین ممکن است سایر علائم ناخوشایند مانند گرفتگی، گاز و نفخ را تجربه کنید. افراد سالم هم ممکن است این مشکلات را گاهی داشته باشند. با این حال، برای کسی که مبتلا به سرطان کولون است، درد پایدار بوده و از بین نمی رود.

سایر علائم اولیه سرطان کولون عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • استفراغ

اگر بدون تلاش، شاهد کاهش وزن بودید، با پزشک مشورت کنید. استفراغ با دلیل آشکار مثل آنفولانزای معده همیشه نباید سبب نگرانی شود. هر دوی این علائم می توانند چیزی جدی مانند سرطان کولون را نشان دهند. شما بدن خود را بهتر می شناسید. بنابراین وقتی احساس می کنید چیزی در بدنتان به اشتباه رخ می دهد، به دکتر مراجعه کنید.