علائم ترک کافئین

بلوک های گیرنده کافئین در مغز وجود دارد؛ که می تواند عروق خونی را گسترش دهد. این موضوع ممکن است به برخی علائم ترک کافئین مانند سردرد منجر شود. چای، نوشیدنی های انرژی زا، کولا و شکلات حاوی کافئین هستند. افرادی که این محصولات را به طور منظم مصرف می کنند ممکن است در تلاش برای ترک مصرف کافئین، علائم ترک کافئین را احساس کنند. کودکان نیز ممکن است از این اثرات ترک مانند بزرگسالان رنج ببرند.

نشانه های رایج

علائم شدید سردرد، خستگی، خواب آلودگی و عدم توانایی در تمرکز بر فعالیت ها، علائم شایع ترک کافئین است. به گفته محققان در موسسه Johns Hopkins، وقتی کافئین هر روز مصرف می شود، ترک آن سخت تر و علائم ترک آن شدیدتر می شود.

بیماری

تهوع، استفراغ و درد عضلانی و یا سفتی علائم دیگری است که توسط محققان در موسسه Johns Hopkins به عنوان علائم ترک کافئین شناسایی شده است. آنها ۵۷ مطالعه تجربی و ۹ بررسی درباره ترک کافئین را تجزیه و تحلیل کردند. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مردم هنگام قرار گرفتن در معرض علائم ترک کافئین به مصرف دوباره آن رو می آورند. در مطالعات تجربی، محققان دریافتند که ۵۰ درصد افراد پس از ترک کافئین مبتلا به سردرد شده و ۱۳ درصد دچار پریشانی یا مشکل در عملکرد شده اند. حتی مصرف کنندگانی که یک فنجان قهوه در روز مصرف می کردند؛ دچار علائم ترک شدند. هرچند افرادی که بیشتر مصرف می کردند؛ علائم شدیدتری داشتند.

اثرات جدی

اثرات جدی تر ترک کافئین ممکن است شامل تحریک پذیری، افسردگی، اضطراب و علائم آنفلوانزا باشد. فشار خون بالا و تشنج نیز ممکن است در افراد وابسته شدید به کافئین، پس از ترک آن رخ دهد. به گفته Merck Source، مصر پنج تا شش فنجان قهوه در روز می تواند موجب ناراحتی و افزایش میزان متابولیسم شود.

روش ترک کافئین

علائم ترک کافئین می تواند دو تا نه روز طول بکشد. البته دوره اوج علائم ترک معمولا بین ۲۰ تا ۴۸ ساعت پس از ترک وجود دارد. محققان موسسه جان هاپکینز یک روش قدم به قدم برای ترک کافئین پیشنهاد می کنند. به جای ترک سریع، آنها توصیه می کنند که مردم به تدریج کالاهای بدون کافئین را در طول زمان جایگزین کنند؛ تا به آرامی کافئین را کنار بگذارند و از رخ دادن علائم ترک جلوگیری کنند. البته با این شرایط هم هنوز ترک کردن کافئین دشوار است؛ اما با کاهش مصرف، ممکن است عوارض جانبی آنقدر شدید نباشد.