علائم حساسیت به الکل

حساسیت به الکل یک وضعیت ژنتیکی است. طبق گفته “کلینیک مایو”، بدن برخی افراد به سادگی قادر به پردازش و تجزیه الکل نیست و دچار حساسیت به الکل می شود. حساسیت الکلی به راحتی قابل تشخیص است؛ زیرا تقریبا همیشه علائم آن فورا پس از مصرف مواد الکلی نمایان می شود. تنها راه جلوگیری از نشانه های مربوط به حساسیت به الکل، اجتناب از مصرف همه انواع مشروبات الکلی است. با این حال، اگر علائم بدون سابقه قبلی ظاهر می شود، به دکتر خود مراجعه کنید. چراکه این شرایط می توانند نشانه ای از مشکل جدی تری باشد. در این مطلب پیام سلامت علائم حساسیت به الکل را مرور می کنیم.

احساس گرما و خارش پوست

یکی از شایع ترین علائم حساسیت به الکل، احساس گرما روی پوست و خارش پوست است. در این شرایط معمولا چهره شما به شدت برافروخته می شود و حتی ممکن است بثورات یا کهیر روی بدن شما ایجاد شود. با توجه به گزارش کلینیک مایو، تا زمانی که فقط قرمزی خفیف و تحریک ناخوشایندی را تجربه می کنید، همه چیزهایی که باید انجام دهید محدود کردن نوشیدن است. با این حال، اگر بثورات جدی ایجاد شود، باید به دکتر مراجعه کنید؛ چراکه این موارد می تواند نشانه چیزی غیر از حساسیت به الکل، از جمله واکنش به دارو یا آلرژی به دانه ای خاص، باشد.

گرفتگی بینی و…

حساسیت به الکل می تواند دارای علائم مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، از جمله احتقان بینی و گرفتگی قفسه سینه. پس اگر بعد از مصرف الکل با مشکلات گفته شده مواجه می شوید، از داروهای ضد احتقان و گرفتگی استفاده نکنید.. مخلوط کردن دارو با الکل به طور کلی توصیه نمی شود. وجود علائم خفیف احتقان عموما جای نگرانی نیست؛ مگر اینکه آسم داشته باشید. افرادی که مبتلا به آسم هستند، ممکن است خس خس و سایر علائم شدید را در اثر عدم تحمل الکل تجربه کنند. در این شرایط بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به دستگاه گوارش

بسیاری از افراد با موارد شدیدتری از حساسیت به الکل مواجه هستند و پس از مصرف مقدار کمی الکل، مشکلات گوارشی را تجربه خواهند کرد. این علائم شامل سوزش سر دل، تهوع، استفراغ و اسهال است.

این مشکل به این علت است که افرادی که دارای حساسیت شدید به الکل هستند، معمولا دارای آنزیم های متابولیزه کننده الکل را در بدن خود ندارند. در نتیجه بدن این افراد الکل را به عنوان سم در نظر می گیرد؛ و تلاش می کند تا از هر طریق ممکن با آن مبارزه کند. اگر علائم حساسیت الکل شما شامل مسائل مربوط به دستگاه گوارش است، به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که علت آن واقعا الکل است.