علائم خطرناک بعد از زایمان

بعد از تولد نوزاد، خواه از طریق زایمان طبیعی خواه از طریق سزارین، مادر با کودک سرگرم می شود و ممکن است بدن خود را فراموش کند. با این حال مراقبت از خود در کنار مراقبت از کودک بسیار مهم است. درست است که به ندرت بعد از زایمان طبیعی برای بدن مادر عوارض جانبی ایجاد می شود اما این قانون همیشگی نیست. توصیه می شود به بدن خود بسیار توجه داشته باشید و با علائم خطرناک بعد از زایمان آشنا شوید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی این علائم پرداخته ایم.

علائم خطرناک بعد از زایمان

این علائم علائمی هستند که باید طی چند هفته اول پس از زایمان به دنبال آنها در بدن باشید. در صورت تجربه علائم زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

افسردگی

وقتی بعد از زایمان احساس افسردگی یا ناراحتی می کنید ممکن است توهمات و فکر آسیب رساندن به خودتان یا نوزاد به فکرتان خطور کند. این نشان دهنده افسردگی پس از تولد است.

خونریزی شدید

خونریزی شدید خونریزی است که به نظر نمی رسد که در حال کاهش باشد. فقط در ۴ روز اول پس از زایمان طبیعی خونریزی وازینال شدید است. همچنین اگر خونریزی بعد از متوقف شدن از سر گرفته شده و حاوی لخته های بسیار بزرگ است و بوی ناخوشایندی نیز دارد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تب

اگر تب دارید حتی به خفیف ترین شکل ممکن، باید به پزشک مراجعه کنید. درست است که تب لزوماً حاکی از مشکل جدی نیست. اما همیشه بهتر است در صورت بروز عفونت، آن را چک کنید.

درد مداوم

درد شکم و لگن ممکن است نشانه ای از دردهای اولیه بعد از تولد نوزاد باشند، اما باید با گذشت زمان از بین بروند. اما اگر این درد شدید و مداوم است، تا بدتر نشده، با پزشک تماس بگیرید.

درد جای بخیه

طبیعی است که طی چند هفته اول بعد از سزارین دچار درد خفیف در ناحیه بخیه شوید. اما هر نوع ترشح، تورم و قرمزی در محل بخیه خطرناک است و باید توسط پزشک بررسی شود.

درد شدید واژن

اگر در واژن احساس درد شدید می کنید که با ترشحات بد بو و تورم همراه است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد و تغییر پستان

اگر در بخشی از سینه خود احساس درد می کنید که پس از شیر دادن به نوزاد یا استفاده از کمپرس گرم تسکین نمی یابد، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین درد در یک ناحیه از پستان که همراه با آنفولانزا و تب است و تورم و قرمزی نیز به همراه دارد؛ باید توسط پزشک بررسی شود.

درد شدید هنگام ادرار کردن

یکی از علائم خطرناک بعد از زایمان احساس درد در هنگام ادرار کردن است. اگر مکرراً احساس نیاز برای دفع ادرار دارید، اما مقدار کمی ادرار از بدنتان خارج می شود یا ادرارتان تیره است و خون در آن وجود دارد حتما به پزشک مراجعه کنید. البته وجود خون در ادرار به تنهایی معمولا بی خطر است. چرا که تا چند هفته بعد از زایمان نیز خونریزی واژینال وجود دارد.

درد پا و تورم

اگر در یک بخش از پای خود احساس درد و حساسیت مداوم می کنید یا متوجه شده اید که یکی از پاهای شما تا مدت زیادی پس از زایمان متورم مانده در حالی که پای دیگرتان چنین شرایطی را ندارد؛ حتما با پزشک مشورت کنید.

آلرژی

کهیر یا بثورات همراه با خارش به معنی آلرژی است. این حالت ممکن است نشانگر حساسیت شما به برخی از داروهای مورد استفاده در زمان زایمان باشد.

درد جای سرم

اگر جایی که سرم تزریق شده است، نرم، دردناک و متورم شده؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

سردرد، استفراغ و دو بینی

سردردهای مداوم و دردناک، تاری دید، دوبینی و استفراغ مداوم و شدید از جمله علائم خطرناک بعد از زایمان هستند.

علائم اورژانسی

اگر علائم شوک را که عبارتند از ضعف، تپش قلب، سریع شدن ضربان قلب، تنفس کم عمق و سریع، سردرگمی و بی قراری تجربه می کنید؛ خونریزی شدید دارید و یا سرفه می کنید و درد قفسه سینه دارید حتما سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

علائم خطرناک بعد از زایمان
علائم خطرناک بعد از زایمان

تغییرات طبیعی بدن بعد از زایمان

ریزش مو

طبیعی است که بعد از زایمان مقداری از موهای بدن شروع به ریزش کند. به طور متوسط هر روز ممکن است ۱۰۰ تار مو را از دست بدهید. با این حال رشد طبیعی مو بعد از چند هفته برمی گردد.

تغییر رنگ پوست

طبیعی است که رنگ پوست در بعضی از خانم ها بعد از زایمان تغییر کند. این در حالی است که برخی نیز دچار بثورات قرمز در اطراف چانه و دهان همراه با خشکی پوست می شوند. این تغییرات پوستی باید طی دو هفته از بین بروند.

تغییرات سینه

سینه ها معمولا بعد از زایمان متورم و درگیر خواهند شد. این علامت اکثرا در عرض دو روز پس از زایمان اتفاق می افتد. بعد از متوقف شدن تورم ممکن است سینه های شما به دلیل کشیده شدن پوست، چروک بخورد. نشت شیر ​​تا چند روز بعد از زایمان ادامه خواهد داشت. حتی اگر به نوزاد خود شیر ندهید.

تغییر سایز شکم

پس از زایمان رحم هنوز بزرگ است. وزن آن حداقل ۲ و نیم پوند است. با لمس کردن ناف خود می توانید آن را حس کنید. بعد از چند هفته، اندازه آن کوچک شده و حس کردنش از روی ناف غیرممکن می شود. خطی که در دوران بارداری روی شکم ایجاد شده است نیز از بین می رود. اما علائم ترکی های پوستی شکم ممکن است به مدت طولانی در بدن باقی بماند. انجام تمرینات یوگا، مدیتیشن و هرگونه تمرینات شکمی دیگر می توانند به تسکین سفتی این اندام کمک کنند.

کمردرد

مدتی طول می کشد که عضلات شکم شما به حالت عادی برگردند. این روند باعث می شود که عضلات دوباره سفت ششده و کمردرد را تجربه کنید. طر نشستن اشتباه در حین بارداری نیز می تواند باعث کمردرد شود. البته این درد باید طی شش هفته از بین برود.

ناهماهنگی ادراری

پس از به دنیا آمدن نوزاد، مثانه شما دیگر تحت فشار قرار ندارد و از این رو مانند دفعات دیگر ادرار نخواهید کرد. با این وجود ممکن است در هنگام زایمان طبیعی به مجرای ادراری خود فشار وارد کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات ادراری بعد از زایمان شوید. عفونت ادراری نیز می تواند باعث عدم هماهنگی ادراری شود.

یبوست پس از زایمان

اگر در حین بارداری از یبوست رنج می برید، ممکن است بعد از زایمان نیز دچار آن شوید. حرکت روده در این شرایط دردناک می شود. رژیم های غذایی سرشار از فیبر و نوشیدن مقدار زیادی آب و آب میوه و همچنین شیر می تواند این درد را تسکین دهد.

ترشح واژینال و درد

مهبل (واژن) ممکن است بعد از زایمان طبیعی حساس و کشیده شود. ترشح واژن نیز در این دوره طبیعی است. بیشتر خونی که از بدن خارج می شود از لخته های خونی و لایه های رحمی تشکیل شده است. به این حالت lochia گفته می شود و می تواند تا چند هفته ادامه یابد. می توانید بعد از چهار هفته پس از زایمان، فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، ممکن است خشکی واژن را تجربه کنید. این خشکی باعث ناراحتی جنسی می شود. استفاده از روان کننده های محلول در آب می تواند درد را کاهش دهد.

ظهور وریدهای واریسی و تورم ساق

پف و تورمی که در دوران بارداری تجربه کرده اید به زودی محو می شود. با این حال طبیعی است که بعد از زایمان، تورم ساق پا را تجربه کنید. در صورت بروز چنین اتفاقی می توانید از ورزش هایی مانند پیاده روی استفاده کنید.

تعریق

تعریق بیش از حد بعد از زایمان، به خصوص در شب، طبیعی است. این نوع تعریق راهی است که بدن می تواند به کمک آن مایعات اضافی که هنگام بارداری جمع کرده است را تخلیه کند.

افزایش سطح انرژی

طبیعی است که پس از زایمان احساس پرانرژی بودن کنید. ظرفیت هوازی شما در شش هفته اول پس از زایمان می تواند تا ۲۰٪ افزایش یابد. با این حال این اتفاق ممکن است برای همه زنان پیش نیاید. چرا که برخی از آنها به جای احساس انرژی داشتن، احساس تنبلی، خستگی و بد خلقی می کنند.

منابع:

Postpartum Warning Signs