علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت

حتی اگر شما مقدار زیادی در مورد حاملگی مطالعه کرده باشید و با دیگر مادران در مورد علائم بارداری خود حرف زده باشید، هنوز هم زمان هایی وجود دارد که شما از خود می پرسید آیا آن چه در حال اتفاق است، طبیعی است یا خیر؟ علائم خطرناک در بارداری که در زیر آورده می شود باید زنگ خطر را برای شما به صدا درآورد. اگر شما این علایم را تجربه کردید بایستی فورا با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید و یا مستقیما به بخش زایمان مراجعه کنید.

مهمترین علائم خطرناک در بارداری

احساس درد در وسط شکم

درد شدید یا تیز در بالا یا وسط شکم، همراه با یا بدون تهوع یا استفراغ، می تواند چندین معنی داشته باشد. شما می توانید سوء هاضمه شدید، سوزش سر دل، یک مشکل معده ، یا مسمومیت غذایی داشته باشید. اگر شما در نیمه دوم بارداری خود هستید این درد می تواند نشان دهنده بیماری پره اکلامپسی که یک بیماری جدی است و نیاز به توجه فوری دارد، باشد.

احساس درد در زیر شکم

درد شدید در یک طرف یا هر دو طرف شکم نیاز به بررسی دارد تا مطمئن شوید که هیچ مشکل جدی وجود ندارد. ممکن است شما دچار کشیدگی رباط شده باشید که در دوران بارداری شایع است. با احتمال کمتر درد پایین شکم می تواند نشانه ای باشد از:

علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت
علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت

تب

اگر شما تب دارید و یا درجه حرارت بدن شما بالاتر از ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد است، اما هیچ علامت آنفولانزا یا سرماخوردگی ندارید، در همان روز با دکتر خود تماس بگیرید. اگر درجه حرارت بدن شما بیش از ۳۹ درجه سانتیگراد است، فورا به دکتر خود مراجعه کنید. شما احتمالا  دچار یک عفونت شده اید. دکتر شما ممکن است برای شما آنتی بیوتیک و استراحت تجویز کند. اگر درجه حرارت بدن شما برای مدت طولانی بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد افزایش می یابد، این موضوع ممکن است برای جنین شما خطرناک باشد.

تاری دید و نقاط چشمک زن

اگر در نیمه دوم بارداری،  دید چشم شما با مشکلات زیر مواجه شده است با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید:

  • دوبینی
  • تاری دید
  • کاهش دید
  • نقاط چشمک زن (جرقه زدن چشم)  یا روشنایی در پیش چشم شما

این اختلالات بینایی می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد.

ورم دست و پا

تورم یا پف (ادم) در دست، صورت و چشم در اواخر دوران بارداری شایع است. در اغلب موارد دلیلی برای نگرانی نیست اما اگر تورم شدید است و یا به طور ناگهانی ایجاد می شود، همراه با سردرد یا مشکلات بینایی است شما ممکن است پره اکلامپسی داشته باشید. اگر شما متوجه هر یک از این علائم شدید، فورا  با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید.

سردرد شدیدی که برطرف نمی شود

اگر سردرد بدی بیش از دو ساعت یا سه ساعت طول می کشد، و شما اختلالات بینایی و تورم شدید در بدن دارید، ممکن است شما دچار پره اکلامپسی شده باشید. اگر پره اکلامپسی رخ دهد، معمولا در نیمه دوم بارداری و یا به زودی کودک شما به دنیا می آید.

خونریزی واژینال

لکه بینی یا خونریزی بسیار سبک بدون درد در اوایل بارداری شایع است. ممکن است خونریزی تخریبی باشد. این اتفاق زمانی می افتد که هورمون های مسئول چرخه قاعدگی قویا به کار خود ادامه می دهند و موجب خونریزی سبک می گردند. سعی کنید اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید، چرا که معمولا خود به خود حل می شود و به جنین شما صدمه ای نمی زند. با این حال، اگر شما در هر مرحله از دوران بارداری دچار خون ریزی شدید با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. ممکن است در موارد زیر یک علائم خطرناک در بارداری را نشان دهد:

  • خونریزی که متفاوت از دوره های عادی شماست، به طوری که جریان آن سبک تر و رنگ آن از حالت معمول تیره تر می باشد. این حالت همراه با، درد شدید، مداوم، و یک طرفه در شکم ممکن است نشانه ای از حاملگی خارج رحمی باشد.
  • خونریزی شدید، همراه با درد مداوم پشت یا درد شکم. این ممکن است نشانه ای از سقط جنین باشد.
  • خونریزی ناگهانی بدون درد است. این موضوع ممکن است زمانی رخ دهد که شما یک جفت کم ارتفاع (جفت سر راهی) داشته باشید این موضوع در اسکن ۲۰ هفتگی خود را نشان خواهد داد.
  • خونریزی های تازه یا تیره، با، یا بدون لخته در اواخر دوران بارداری می تواند به معنای جداشدن زودرس جفت باشد. این عمل زمانی رخ می دهد که جفت شروع به جدا شدن از دیواره رحم می کند. بسته به موقعیت و وسعت جدایی، می تواند سبب مقدار کمی خونریزی ، به علاوه درد و حساسیت گردد.
  • خونریزی شدید، اگر شما کمتر از ۳۷ هفته باردار هستید، ممکن است به معنی احتمال زایمان زودرس باشد.
  • در مراحل آخر بارداری خونریزی شدید غیر معمول است.

از واژن من مایع چکه می کند

اگر قبل از هفته ۳۷ از واژن شما مایع می چکد به این معناست که کیسه آب شما ترکیده است. با بخش زایمان تماس بگیرید تا یک دکتر و یا ماما بتواند سلامت کودک شما را بررسی کند. اگر علایمی از عفونت وجود دارد شما ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. هنگامی که کیسه آب شما می ترکد، نوزاد شما از حفاظت کمتری در مقابل عفونت برخوردار است. یا ممکن است شما یک عفونت داشته اید که منجر به پاره شدن کیسه آب شما گردیده باشد. شما ممکن است نیاز به آماده شدن برای تولد نوزاد نارس داشته باشید. هنگامی که کیسه آب شما پس از ۳۷ هفتگی پاره می شود، شما به احتمال زیاد در روز بعد یا همان حدود زایمان خواهید کرد. با ماما یا واحد زایمان تماس بگیرید تا به آن ها بگویید که چه اتفاقی افتاده است. احتمالا از شما خواسته می شود برای بررسی بیشتر و بحث در مورد این که اگر زایمان در مدت ۲۴ ساعت آینده شروع نشد، بهترین کاری که می توان انجام داد چیست، به بیمارستان بروید.

علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت
علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت

تشنگی ناگهانی

اگر شما به طور ناگهانی تشنه می شوید، و ادرار شما زرد تیره است، می تواند نشانه ای از کم آبی بدن باشد. شما نیاز به نوشیدن مایعات بیشتر زمانی که حامله هستید دارید. اگر شما تشنه هستید و خیلی بیشتر از حد معمول ادرار می کنید می تواند نشانه ای از دیابت بارداری باشد، اگر چه این اغلب علائم ایجاد نمی کند. دیابت حاملگی می تواند خطر ابتلا به عوارض را برای شما و کودک تان افزایش دهد. بنابراین در این مورد با دکتر یا مامای خود مشورت کنید.

احساس سوزش در هنگام ادرار

شما ممکن است مبتلا به عفونت ادراری (UTI) باشید اگر شما علایم زیر را دارید:

  • احساس درد و یا حس سوزش هنگام ادرار
  • نیاز مکرر به ادرار کردن، حتی اگر شما تازه ادرار کرده اید، و ممکن است در موارد فوریتی خود را خیس کنید
  • ادرار خونی و یا بد بو
  • حالت تهوع، خستگی و عرق سرد
  • درد در قسمت پایین شکم، و یا احساس درد در سراسر شکم

اگر شما هر کدام از این علائم خطرناک در بارداری را دارید، به دکتر خود مراجعه کنید، او می تواند برای درمان عفونت ادراری تان برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت
علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت

استفراغ مداوم

استفراغ بیش از چند بار در روز می تواند سبب کم آبی بدن و تضعیف شما گردد. اگر چه بعید است این مساله به کودک شما صدمه بزند. اما شما نیاز به صحبت با ماما یا پزشک عمومی خود در مورد استفراغ شدید و مداوم (استفراغ شدید حاملگی) دارید، به خصوص اگر نمی توانید هیچ گونه مواد غذایی یا نوشیدنی را تحمل کنید. شما ممکن است نیاز به درمان، احتمالا در بیمارستان پیدا کنید. اگر شما در طول نیمه دوم بارداری خود استفراغ می کنید، ممکن است درد شدیدی درست در زیر دنده ها، و تورم ناگهانی شدید در صورت، دست ها و پاهای خود مشاهده کنید. این عوارض ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی باشد. استفراغ همراه با اسهال می تواند نشانه ای از مسمومیت غذایی و یا یک اشکال در شکم باشد. اگر شما در حال استفراغ، تب دارید و در پهلو، کمر و یا اطراف ناحیه تناسلی خود، درد دارید می تواند به معنای عفونت کلیه باشد. اگر شما این علائم خطرناک در بارداری را دارید باید با دکتر خود تماس بگیرید.

احساس ضعف و سرگیجه

غش کردن یا احساس سبک سری ممکن است نشانه آن باشد که شما آن روز به اندازه کافی غذا نخورده اید. همچنین می تواند به معنای این باشد که فشار خون شما پایین است. این موضوع در اوایل حاملگی شایع است. دلیلش این است که هورمون پروژسترون بارداری دیواره رگ های خونی را شل می کند. بسیاری از زنان در دوران بارداری احساس سرگیجه می کنند. اما اگر شما ضعف هم دارید، به دکتر خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب است.

حرکات کودک من کاهش یافته است

اگر حرکات جنین شما پس از ۲۴ هفتگی متوقف شده و یا سرعت حرکات آرام تر شده است ممکن است این به این معنی است که جنین در پریشانی است. اگر شما متوجه شدید که کودک کمتر از حد معمول حرکت می کند، با ماما یا بیمارستان خود نماس بگیرید، مخصوصا اگر بیش از ۲۸ هفته هست که حامله هستید.

خارش سراسری

اگر شما خارش شدید سراسری، به خصوص در شب، دارید ممکن است شما مبتلا به کلستاز زنان و زایمان باشید (OC). کلستاز زنان و زایمان یک بیماری کبدی است. ممکن است زردی با کلستاز زنان و زایمان توسعه پیدا کند، که می تواند ادرار را تیره و مدفوع را بی رنگ تر از حد معمول کند. اگر شما خارش خفیف دارید سعی کنید بیش از حد نگران نباشید. از آن جایی که پوست خود را می کشد تا با کودک در حال رشد شما تطبیق یابد، این خارش ها طبیعی است. با این حال، بهتر است خارش شدید بررسی گردد. این امر به ویژه چنان چه خارش در شب بدتر است و کف پا و کف دست بیشتر می خارد مهم است.

علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت
علائم خطرناک در بارداری که هرگز نباید آن ها را نادیده گرفت

من افتاده ام و شکمم ضربه خورده است

افتادن و یا ضربات همیشه خطرناک نیستند. اما با دکتر یا مامای خود در همان روز تماس بگیرید و آن چه اتفاق افتاده است را توضیح دهید. اگر شما بر روی پله ها سر خورده اید و دنبالچه شما ضرب دیده، شما احتمالا لازم نیست که نگران باشید. کودک شما به خوبی توسط رحم و مایع آمنیوتیک محافظت می شود. با این حال، ضربات به شکم به احتمال زیاد منجر به عوارضی مانند آسیب به استخوان، تاندون و یا رباط ها می شوند. اگر شما متوجه انقباضات، چکه کردن مایع، و یا هر نوع خونریزی شدید، به دکتر یا مامای خود اطلاع دهید، و یا به نزدیکترین مرکز حوادث و اورژانس مراجعه کنید.

من فقط احساس خوبی ندارم

اگر شما در مورد یک نشانه مطمئن نیستید، و یا به سادگی احساس ناراحتی می کنید، به غرایز خود اعتماد کرده و با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، شما فورا کمک دریافت خواهید کرد. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، شما با اطمینان به خانه بر می گردید. دکتر یا مامای شما انتظار برای دریافت چنین تماس هایی را دارند، و خوشحال خواهند شد که به شما مشاوره بدهند. بدن شما به سرعت در حال تغییر است آن قدر که گاهی اوقات دشوار است بدانید آیا آن چه شما در حال تجربه کردن آن هستید طبیعی است، و یا موردی برای نگرانی وجود دارد.