علائم سرطان دهانه رحم که نباید نادیده بگیرید

علائم سرطان دهانه رحم گوناگون است. اما مواردی از این علائم وجود دارد که پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه آن ها را نادیده نگیرید. در این مطلب پیام سلامت همراه باشید با مهمترین علائم سرطان دهانه رحم و توضیح آن ها.

سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در زنان سراسر جهان است. این سرطان سلول های گردن رحم و قسمت پاین رحم به سمت واژن را درگیر می کند.

انجمن سرطان امریکا برای سال ۲۰۱۵ حدود ۱۲۹۰۰ مورد جدید مبتلا به سرطان رحم را در این کشور پیشبینی می کند. که حدود ۴۱۰۰ مورد ان ها به مرگ منجر خواهد شد. این آمار از مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم، تکان دهنده، اما متاسفانه درست است.

تقریبا همه موارد سرطان دهانه رحم توسط یک ویروس انسانی به نام ویروس پاپیلوما ایجاد می شود.

نکته مهم اینکه تمامی زنان در همه سنین، پس از شروع رابطه جنسی، در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

علائم سرطان دهانه رحم که نباید نادیده بگیرید
علائم سرطان دهانه رحم که نباید نادیده بگیرید

عوامل خطرناک در ایجاد علائم سرطان دهانه رحم، رابطه جنسی نا امن، شرکای جنسی متعدد، اضافه وزن، استفاده از قرص های پیشگیری، ژنتیک، سیگار کشیدن، ایمنی ضعیف، بارداری های متعدد و اولین بارداری در سنین جوانی، هستند.

یکی از بدترین واقعیت ها درباره سرطان دهانه رحم این است که تا مراحل پیشرفته آن، علائم خاصی از خود نشان نمی دهد. و پس از شدت یافتن بیماری و گسترش آن به مثانه، کبد، روده یا ریه، علائم مشخص می شوند.

بنابراین شما به عنوان یک زن بالغ، هرگاه به تغییرات و نشانه های غیرمعمول در اندام تناسلی و جنسی خود روبرو شدید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. توجه کنید که شانس درمان سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه ایجاد، بسیار بالاتر از شانس ردمان در مراحل تشدید شده است. همچنین بهتر است بدانید که آزمایش یا تست پاپ اسمیر و همچنین واکسیناسیون با واکسن HPV می تواند در درمان سرطان دهانه رحم و جلوگیری از آن، نقشی موثر داشته باشد.

با آگاهی از علائم سرطان دهانه رحم می توانید خود و دیگران را از یک عمر درد و رنج، مصون نگه دارید.

علائم سرطان دهانه رحم که باید بدانید

علائم سرطان دهانه رحم که نباید نادیده بگیرید
علائم سرطان دهانه رحم که نباید نادیده بگیرید

در این مطلب با علائم سرطان دهانه رحم که هشدار دهنده شما برای مراجعه به پزشک هستند؛ آشنا می شوید.

خونریزی غیرطبیعی واژن و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم، تجربه خونریزی غیرطبیعی واژن داشته اند. پس خونریزی غیرطبیعی واژن یکی از علائم این بیماری است. اگرچه این حالت می تواند نشان دهنده بیماری های دیگر مانند عدم تعادل هورمونی، بیماری التهابی لگن یا عفونت لگن باشد.

اما علت این خونریزی غیرطبیعی در صورت مرتبط بودن با علائم سرطان دهانه رحم، ایجاد بافت های غیرطبیعی و شکستن مویرگ های اطراف است؛ که در نهایت منجر به خونریزی غیرطبیعی واژن می شود. این خونریزی ممکن است بین دوره های قاعدگی، پس از ارتباط جنسی، پس از یائسگی و حتی پس از یک معاینه لگنی، رخ دهد.

پس اگر تجربه خونریزی غیر طبیعی طبق شرایط گفته شده را دارید. حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ترشحات غیر معمول واژن و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

ترشحات بی بو و با رنگ روشن از واژن به مقدار کم طبیعی است. اما ترشحات واژن با بوی بد و شکل و ظاهر نامنظم،می تواند نشانه ای از عفونت، سرطان دهانه رحم یا سرطان آندومتر باشد.

در زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم ترشحات واژن می تواند سنگین، رنگ پریده، قهوه و یا مخلوط در خون باشد. پس اگر شما چنین علائمی را در ترشحات واژن خود احساس می کنید؛ فورا به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد در هنگام رابطه جنسی و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

مقاربت دردناک یکی دیگر از علائم سرطان دهانه رحم است. این علامت نشان می دهد؛ سرطان به باقت های ناحیه تناسلی نیز وارد شده است. گاهی بجز درد، ممکن است شما زخمات و ترشحات با بوی بد را نیز در هنگام نزدیگی تجربه کنید.

البته دلایل دیگری هم برای ردد در هنگام مقاربت وجود دارد که مرتبط با سرطان دهانه رحم نیست. از جمله عفونت و بیماری های مقاربتی STD

در نهایت در صورت وجود این نشانه نیز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

احساس درد در لگن و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

درد لگن یک درد شایع در میان زنان است. بخصوص در هنگام قاعدگی، احساس درد در لگن شامل چرخه طبیعی این عمل است. با این حال اگر درد لگن بیشتر از حد معمول طول بکشد؛ می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد.

همچنین تجربه ردد لنگ در زمان غیر معمول و شروع ناگهانی درد نیز می تواند خطرناک و نشانه این بیماری باشد. قابل توجه است که این ردد معمولا رخ نمی دهد و یا مرتبط با سرطان دهانه رحم نیست. ولی اگر رخ دهد و مرتبط باشد هشدار این است که سرطان در مراحل پیشرفته خود قرار دارد.

پس اگر درد یا احساس فشار رد لگن دارید هم برای رد کردن احتمال سرطان دهانه رحم، بهتر است تحت معاینه پزشک قرار بگیرید.

احساس ناراحتی هنگام ادرار کردن و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم می تواند باعث ایجاد ناراحتی در هنگام ادرار کردن شود. و در واقع این حالت را آشکارترین و شایع ترین علائم سرطان دهانه رحم می دانند.

ناراحتی هنگام ادرار کردن شامل حالت سوزرش و احساس تنگی در مجرای خروجی ادرار، می تواند نشانه گسترش سرطان دهانه رحم به دستگاه ادراری فرد باشد.

با این حال، فراموش نکنید که ناراحتی های ادراری نیز می تواند به علل دیگر، از جمله عفونت ادراری، مشکل مثانه، عفونت های قارچی یا بیماری های مقاربتی (STD)، ایجاد شود. پس در این مورد ینز بهتر است با کمک پزشک خود به تشخیص علت بپردازید.

دورهای قاعدگی سنگین تر و طولانی تر و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

دوره های سنگین تر و طولانی تر قاعدگی نیز یکی از علائم شایع سرطان دهانه رحم است.

منظور از قاعدگی سنگین به طور دقیق تر این است که شما در حدی زا خونریز یداشته باشید که هر دو ساعت یک بار مجبور به تعویض نوار بهداشتی (تامپون) خود شوید.

البته به غیر از سرطان، خونریزی شدید می تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی، فیبروئید، پولیپ، بیماری التهابی لگن، اندومتریوز یا تیروئید، بیماری های کبد و یا بیماری کلیوی و یا حتی مصرف برخی داروها باشد. البته احتیاط بر این است که به هر حال در صورت مواجه شدن با این ضوعیت با پزشک خود شمورک کنید.

بی اختیاری ادراری و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

نیاز به مراجعه بیشتر به دستشویی برای زنان باردار و افرادی که میزان مصرف مایعات خود را بالا برده اند؛ طبیعی است. اما اگر بدون هیچ دلیل خاصی دچار این مشکل شده اید؛ ممکن است به ارزیابی بیشتری نیاز داشته باشید.

کنترل مثانه و ادرار موجود در آن، یک سمئله اساسی برای مبتلایان به سرطان دهانه رحم است. چرا که نشان می دهد سرطان به خارج محل آغاز خود گسترده شده و به دستگاه ادراری رسیده است. مبتلایان به سرطان دهانه رحم معمولا از بی اختیاری ادراری و وجود خون در ادرار خود، رنج می برند.

کاهش وزن بدون علت و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

کاشه وزن بدون دلیل مشخص و شدید یکی از نشانه های شایع تمامی سرطان هاست. چراکه بدن به شدت در مقابل سرطان به مبارزه می پردازد و تحلیل می رود. سرطان دهانه رحم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در این حالت بدن پروتئین بسیار کوچکی به نام سیکوتین تولید می کند. که دارای نرخ بسیار بالای شکست سلول های چربی است. این امر صرف نظر از رژیم غذایی، منجر به از دست دادن مقدار زیادی وزن، در بیمار می شود.

پس اگر به طور ناگهانی دچار کاهش وزن شدید شده اید؛ حتما مورد معاینه پزشک قرار بگیرید.

خستگی مداوم و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم

یک روز پر مشغله می تواند هر کسی را خسته کند. اما این خستگی طبیعی با استراحت کافی برطرف می شود. در صورتی که شما دائما و بدون دلیل احساس خستگی می کنید؛ بهتر است مورد بررسی بیشتر قرار بگیرید.

واکنش بدن به هرگونه سرطان مبارزه با آن است. یکی زا روش های مبارزه با سرطان ینز جایگزی سلول های سفید خون با سلول های قرمز خون است. چراکه سلول های سفید خون مسئول مبارزه با بیماری ها هستند. پاسخ طبیعی این روش، کم شدن تعداد سلول های قرمز خون (که مسئول تغذیه و تنفس سلول های بدن هستند) کم خونی، خستگی، فقدان انرژی، کم شدن اشتها و کم شدن اکسیژن رسیده به سلول های بدن است.

این حالت در موارد شدید نشان از پیشرفته بودن مرحله سرطان است؛ و هشدار می دهد که شما نیازمند سریع شروع درمان هستید.

احساس درد در پا و ارتباط ان با سرطان دهانه رحم

زنان مبتلا به سرطان دهانه رهم اغلب تجربه درد و تورم در پاها خود را دارند. سرطان دهانه رحم مانع گردش ردست خون در پاها می شوند و این عامل باعث درد و تورم در پاها و سخت شدن راه رفتن می شود.

هنگامی که سرطان دهانه رحم ایجاد می شود. درد پا، کم کم ثابت و ماندگار می شود. و به تدریج افزایش می یابد. همچنین ممکن است با توسعه سرطان، این درد در پشت نیز وجود داشته باشد.

به یاد داشته باشید رد ساق پا مرتبط با سرطان دهانه رحم نیست. از سویی اگر درد پا بیش از چند هفته به طول انجامید؛ بهتر است تحت نظر پزشک معاینه شوید.

نکات مهم در پیشگیری از سرطان دهانه رحم

  • زنان ۲۰ تا ۳۰ ساله باید هر ۳ سال یک بار مورد غربالگری سرطان دهانه رحم قرار گیرند
  • زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله باید هر ۳ تا ۵ سال یک بار مورد غربالگری سرطان دهانه رحم قرار گیرند
  • زدن واکسن HPV قبل از آغاز ۲۰ سالگی می تواند در پیشگری از این سرطان کمک کننده باشد
  • ترک سیگار و جلوگیری از استنشاق دود سیگار مهم است
  • جلوگیری زا ابتلا به بیماری های مقاربتی و ایجاد تماس جنسی امن، مهم است