علائم سستی و بی حالی در افسردگی

سستی و بی حالی تجربه احساس خستگی است که همراه با افسردگی به سراغتان می آید. این حس موجب کاهش قابل توجهی در انرژی می شود و بر روی عملکرد شما در بیشتر وظایف روزانه تاثیر می گذارد. علائم سستی و بی حالی در افسردگی هم فیزیکی است و هم ذهنی. در علائم سستی و بی حالی در افسردگی که بر روی فیزیک بدنتان تاثیر می گذارد، همیشه احساس خستگی می کنید. اما این علائم در ذهنتان موجب خواب آلودگی می شود. خواب آلودگی که همراه با علائم بی حالی در افسردگی است، متفاوت از احساس خواب آلودگی است که درست قبل از خوابیدن به سراغتان می آید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد همه علائم سستی و بی حالی در افسردگی چه فیزیکی و چه ذهنی صحبت خواهیم کرد.

علائم سستی و بی حالی در افسردگی

علائم کاهش هوشیاری

کاهش هوشیاری ذهنی در طول ساعات بیداری خود را نشان می دهد. کاهش قابل توجه واکنش ها در مورد چیزهایی که قبلا برایتان شگفت انگیز بودند، یکی از قابل توجه ترین موارد نشان دهنده کاهش هوشیاری است. در این حالت صدای بلند یا رویدادهای شگفت انگیز شما را وادار به واکنش نخواهد کرد. به طور کلی، بی تفاوتی باعث می شود تا پاسخ های ذهنی و فیزیکی شما به تأخیر افتاده یا به طور کلی از کار بیافتند. شما همچنین ممکن است کاهش شدید انرژی فیزیکی را نیز تجربه کنید. سطح انرژی شما می تواند بسیار کم باشد. به طوری که حتی ساده ترین کارها، مانند رعایت بهداشت برایتان دشوار باشد.

علائم اختلال شناختی

سستی و بی حالی باعث کاهش عملکرد شناختی بیمار شده و باعث ایجاد اختلال در حافظه و تمرکز می شود. این موضوع موجب می شود که یادگیری اطلاعات دشوار شود. تفکر کندتر و کارهای ذهنی که قبلا بیمار به سادگی آن ها انجام می داد سخت و بسیار غیر ممکن می شود. این اختلالات منجر به کاهش مهارت حل مسئله و تصمیم گیری خواهد شد.

علائم اختلال خواب

تصور می شود که احساس بی حالی از سیستم فعال کننده مشبک (RAS) در پایین مغز ناشی می شود. RAS منطقه ای از مغز است که تحریک ها، از جمله روند به خواب رفتن و بیدار شدن از خواب را تنظیم می کند. به همین علت، در زمان افسردگی با ایجاد بی حالی نشانه های مختلف اختلال خواب را تجربه می کنید. این اختلالات شامل مشکلات به خواب رفتن حتی با وجود خستگی بیش از حد در طی روز، مشکل در بیدار شدن از خواب و مشکل در ماندن در روند خواب در طی شب می شود.

علائم عاطفی

اگر چه احساسات اولیه در ارتباط با علائم افسردگی غم و اندوه است. اما بی حالی در این بیماری باعث ایجاد علائم عاطفی دیگری نیز می شود. بسیاری از اختلالاتی که از بی تفاوتی تجربه می کنید کارهای روزانه شما را به چالش می کشد. همانطور که وظایفی که قبلا برایتان ساده بود به یک باره تبدیل به وظایف سخت می شود، ممکن است احساساتی مانند نا امیدی و تحریک پذیری نیز به سراغتان بیاید. شما همچنین ممکن است ناامیدی ناشی از این چرخه اختلال، همراه با تصمیم گیری بد و احساس ناامیدی را تجربه کنید. این چرخه برای بیمار بسیار سخت است.