علائم سقط جنین در هفته پنجم بارداری

بسیاری از حاملگی ها قبل از اینکه زنان حتی متوجه بارداری شوند، با سقط جنین غیر عمدی پایان می یابد. یک بارداری کامل ۴۰ هفته خواهد بود؛ که از اولین روز آخرین دوره قاعدگی شروع می شود. از پنج هفته اول بارداری، فقط یک هفته آن پس از اولین دوره از دست رفتن قاعدگی است. در نتیجه در صورتی که خونریزی در این زمان رخ دهد، بسیاری از زنان فکر می کنند که دچار یک دوره قاعدگی با تاخیر شده اند، و نه سقط جنین. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد در مواردی این خونریزی مرتبط با علائم سقط جنین در هفته پنجم بارداری است. در نتیجه اگر در این دوره دچار خونریزی شدید، تب، لرز و یا درد شدید؛ احتمالا در حال سقط جنین هستید، و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد علائم سقط جنین در هفته پنجم بارداری صحبت می کنیم.

علائم و نشانه های کلی سقط جنین

علایم سقط جنین بسته به مرحله حاملگی متفاوت است. در برخی موارد، این اتفاق زمانی می افتد که حتی شما حتی متوجه حاملگی خود نشده اید. برخی از نشانه های سقط جنین عبارتند از:

  • درد خفیف تا شدید
  • لکه بینی شدید
  • خونریزی واژینال
  • خروج بافت بدن جنین با لخته های خون از واژن
  • درد شدید شکم
  • گرفتگی عضلات

در صورت بروز هر کدام از این علائم در حین بارداری، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. گاهی این علائم بدون سقط جنین نیز وجود دارند.

مهمترین علائم سقط جنین در هفته پنجم بارداری

خونریزی

خونریزی ناشی از سقط جنین در هفته پنجم بارداری احتمالا سنگین تر از یک دوره طبیعی است. چراکه بافت ایجاد شده در بارداری همراه با تخلیه طبیعی رحم خارج می شود. البته در پنج هفتگی هیچ جنینی قابل تشخیص نیست؛ چراکه جنین هنوز در اندازه میکروسکوپی و توسعه نیافته است. این خونریزی ممکن است ظرف یک هفته حل شود. بعضی از زنان با دوره های مختلف گرفتار درد می شوند؛ اما درد ناشی از سقط جنین به طور معمول شدیدتر است. این درد در قسمت پایین شکم ممکن است بروز کند و ممکن است همراه با احساس سنگینی در شکم باشد.

علائم سقط جنین در هفته پنجم بارداری
علائم سقط جنین در هفته پنجم بارداری

توقف علائم بارداری

در طی سقط جنین، ممکن است متوجه از بین رفتن علائم بارداری مانند درد خفیف سینه ها، خستگی یا ادرار مکرر شوید. سطح هورمون های مسئول این عوارض جانبی، مانند استروژن و پروژسترون، به طور ناگهانی در طول یک سقط جنین کاهش می یابد. و در نهایت در سونوگرافی، هیچ علامتی مبنی بر بارداری نخواهید یافت.

تغییرات هورمونی

در طول بارداری، سطح گونادوپتروپین کوریونی انسانی (hCG) افزایش می یابد. در حاملگی طبیعی، سطح hCG هر دو تا سه روز دو برابر می شود. انحراف از هنجار معمولا حاملگی غیرطبیعی را نشان می دهد. البته توجه کنید که یک تست حاملگی در خانه ممکن است چند روز یا یک هفته پس از سقط جنین، همچنان مثبت باشد، در حالی که این میزان هورمون کاهش می یابد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

نکاتی درباره خونریزی غیر طبیعی پس از سقط جنین و نشانه های آن

علائم، عوامل خطر و تغذیه مناسب برای جلوگیری از سقط جنین

احتمال بارداری پس از دو بار سقط جنین

شایع ترین علائم سقط جنین

[/quote]

جلوگیری از سقط جنین

همه سقط ها قابل پیشگیری نیستند، اما سقط جنین به این معنی نیست که شما در آینده نمی توانید مجددا باردار شوید. با توجه به گزارش متخصصان کلینیک مایو، تنها تعداد کمی از زنان دو یا چند سقط جنین دارند. اکثر زنان که در حین بارداری حاملگی سالم دارند، بعد از سقط می توانند باردار شوند.

برای داشتن بارداری سالم، توصیه های زیر را رعایت کنید:

  • اجتناب از مصرف الکل، دارو و سیگار در دوران بارداری
  • فعالیت بدنی منظم
  • متعادل بودن وزن قبل و در حین بارداری
  • اجتناب از تماس با افرادی که در حال حاضر بیمار هستند و شستن مکرر دست ها
  • محدود کردن مقدار مصرف کافئین تا حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز
  • مصرف ویتامین های لازم برای قبل از بارداری
  • رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات

منابع:

  1. www.mayoclinic