علائم عفونت ناشی از سنگ کلیه چیست؟

هنگامی که یک سنگ کلیه، لوله هایی را که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل و تخلیه می کنند (میزنای یا حالب) مسدود می کند ادرار در کلیه ها جمع شده و باعث عفونت کلیه می شود. سنگ کلیه ممکن است لوله ای را که باعث تخلیه مثانه می شود (مجرای ادرار) را مسدود کند و باعث ایجاد سمیت یا التهاب و تحریک مثانه شود و عفونت ایجاد کند. عفونت در سیستم ادراری علائم متفاوتی ایجاد می کند و اگر به سرعت درمان نشود، می تواند باعث ایجاد بیماری های جدی و آسیب به کلیه شود. بنابراین ما تصمیم داریم تا در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با علائم عفونت ناشی از سنگ کلیه آشنا کنیم.

علائم عفونت ناشی از سنگ کلیه

تب

طبق گفته دنا دی.ایگناتاویسیوس و ام. لیندا ورکمن، پزشکان متخصص در زمینه بیماری های عفونی، یک فرد مبتلا به سنگ کلیه حاد ممکن است دارای تب درجه پایین، کمتر از ۱۰۰٫۶ درجه فارنهایت باشد. اما تب بالاتر و پایدار نشان دهنده عفونت است و باید توسط پزشک ارزیابی شود.

تهوع و استفراغ

سابقه سنگ کلیه همراه با تهوع و استفراغ نشان دهنده عفونت کلیه یا پیلونفریت است. پیلونفریت باعث می شود فرد احساس بی حالی کند و گاهی اوقات مستلزم بستری شدن است. افراد مبتلا به پیلونفریت ممکن است حتی قادر به تحمل مایعات ساده مانند آب در بدن نیز نباشند.

ادرار ابری (کدر)

چنانچه سنگ کلیه بخشی و یا به طور کامل مجاری ادرار را مسدود کند، از خروج ادرار جلوگیری می شودد. به این ترتیب ادرار در مثانه جمع می شود و باعث عفونت خواهد شد. هنگامی که فرد قادر به ادرار کردن شود، ادرار تیره رنگ، بد بو و ابری می شود و ممکن است در طول ادرار احساس سوزش ایجاد کند.

تکرر ادرار

متخصصان مرکز مراقبت های پزشکی اسکات و وایت توضیح می دهند که عفونت در مثانه باعث تکرر یا نیاز فوری به دفع ادرار می شود. سنگ کلیه در مثانه باعث تخریب لایه های مثانه می شود و در نتیجه، تورم و درد ایجاد می شود. تکرر ادرار اغلب با ادرار دردناک همراه است. ممکن است افراد به دلیل درد، جلوی ادرار کردن را بگیرند که خود این موضوع باعث پیچیده تر شدن مشکل می شود.

درد شکم

هنگامی که سنگ کلیه از میزنای و مجرای‌ پیشاب‌ عبور کند فرد احساس درد شکم می کند. وجود سنگ در میزنای، سبب ایجاد درد در سمتی از شکم که سنگ در آن جا قرار دارد، می شود که به عنوان کولیک شناخته می شود. با این وجود، درد در قسمت های زیرین شکم و حساسیت به لمس شکم نشان دهنده وجود کیست است و فرد مبتلا به این علائم به ارزیابی پزشکی نیاز دارد.

درد پهلو

طبق نظر بنیاد ملی کلیه، یکی از علائم عفونت ناشی از سنگ کلیه درد پهلو در هنگام پری کلیه ها یا میزنای است. هنگامی که سنگ به طرف گوشه مثانه حرکت می کند، درد باید رفع شود. فردی که از افزایش درد پهلو شکایت دارد می تواند پیلونفریت داشته باشد، به ویژه اگر این علامت با تب، تهوع و استفراغ همراه باشد.