علائم فیزیکی افسردگی

احساس غم و اندوه گاه به گاه بخش عادی در زندگی است، اما افسرده شدن یک اختلال کاملا متفاوت است. این بیماری روانی می تواند علائم مختلف عاطفی و فیزیکی که بر روی زندگی روزمره فرد تأثیر می گذارد، را ایجاد کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد علائم فیزیکی افسردگی صحبت کنیم.

افسردگی یک بیماری رایج است. طبق گفته محققان موسسه ملی سلامت روان در آمریکا، حدود ۶٫۷ درصد بزرگسالان در ایالات متحده دارای افسردگی هستند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، در سراسر جهان، حدود ۳۵۰ میلیون نفر در سنین مختلف مبتلا به افسردگی هستند.

افرادی که افسردگی را تجربه می کنند احساس غم، ناامیدی، تنهایی و یا از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا از آن ها لذت می برند را دارند. تمام این احساسات می توانند در توانایی هایی فردی تداخل ایجاد کنند و تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشند.

در حالی که اکثر افراد مبتلا، از این علائم عاطفی آگاه هستند، اما علائم فیزیکی افسردگی اغلب نادیده گرفته می شوند، زیرا افراد عادی درکی از ارتباط این علائم فیزیکی با افسردگی ندارند.

برای فهم بهتر این اختلال، باید از علائم فیزیکی افسردگی نیز آگاهی داشته باشید. این آگاهی می تواند در تشخیص و درمان به موقع نقش داشته باشد.

علائم فیزیکی افسردگی

کاهش یا افزایش وزن

علائم فیزیکی افسردگی
علائم فیزیکی افسردگی

افسردگی هورمون هایی که اشتها را تنظیم می کنند و باعث پرخوری و کم خوری می شوند را تغییر می دهد. همچنین مشکلات موثر بر روی خواب مرتبط با افسردگی نیز می توانند این مشکلات را به هم پیوند بزنند، زیرا محرومیت از خواب می تواند با همان هورمون های ایجاد گرسنگی و سیری ارتباط داشته باشند.

بنابراین، افسردگی می تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله Health Psychology منتشر شده گزارش داد که افرادی که افسرده هستند، نسبت به کسانی که افسردگی ندارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دارند. خطر ابتلا به چاقی در زنان نوجان افسرده بیشتر بود. این یافته ها از طریق بررسی داده ها ۱۶ مطالعه به دست آمد.

اگر شما یا فردی که در اطراف شما زندگی می کند تغییری نسبتا ناگهانی در وزن دارد، به پزشک مراجعه کنید تا علل احتمالی از جمله افسردگی را بررسی کند.

درد و گرفتگی

گاهی اوقات درد عضلانی یا مفصلی می تواند به علت افسردگی رخ دهد. هنگامی که احساسات را اصطلاحا در خودتان می ریزید، آنها در نهایت از نظر جسمی به شکل درد بدن بیرون می زنند. سردرد یا درد کمر می توانند ناشی از احساسات منفی باشند که به شکل درد فیزیکی خود را نشان می دهند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در PLOS ONE منتشر شده است نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال افسردگی و یا اضطراب که در حال حاضر در معرض افسردگی هستند و کسانی که علائم شدید بیشتری دارند، در مقایسه با افراد بدون اختلال افسردگی و اضطراب بیشتر از دردهای فیزکی بین می برند. با این حال، تایید این ادعا نیازمند تحقیقات بیشتر است.

در برخی موارد درد نیز منجر به افسردگی می شود. به عنوان مثال، اگر در طول راه رفتن یا انجام کارهای خانگی در معرض درد شدید باشید، این درد ممکن است منجر به افسرده شدن شما شود.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در Canadian Journal of Psychiatry منتشر شده، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ۳٫۴ برابر بیشتر از افرادی که فیبرومیالژیا ندارند، به افسردگی مبتلا می شوند.

کمر درد در افراد مبتلا به اضطراب و اختلالات خلقی نیز رایج است. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که بسیاری از افراد افسرده تمایل دارند در کل روز کمرشان را خمیده کنند.

مشکلات معده

علائم فیزیکی افسردگی
علائم فیزیکی افسردگی

ارتباط قوی بین مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست، سندرم روده تحریک پذیر و … با افسردگی وجود دارد. روده به خصوص در خلق و خوی شما نقش مهمی دارد. همچنین، سلول های عصبی در روده بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از سروتونین بدن را در خود جای داده اند. سروتونین انتقال دهنده عصبی تقویت کننده خلق و خو می باشد.

به غیر از این، افراد افسرده تمایل به خوردن غذاهای شیرین بیشتری دارند که التهاب مغز را تحریک می کنند و باعث عدم تعادل باکتری های خوب و بد در روده می شوند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شده و نتایج آن در PLOS ONE منتشر شده است نشان می دهد که برخی از بیماری های روانشناختی مانند افسردگی می توانند علت اختلالات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشند.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ در Annals of Gastroenterology منتشر شده است گزارش می دهد که اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی با هر دو بیماری IBS و کولیت اولسراتیو ارتباط دارند. ارتباط غیر اختصاصی بین این اختلالات روانشناختی و دستگاه گوارش نیز نشان داده اند که بیماری های مزمن دستگاه گوارش ممکن است بر رفتار روانی-اجتماعی تأثیر بگذارند.

در یک تحقیق جدید که در سال ۲۰۱۶ در PLOS ONE منتشر شد، محققان داده های یک نمونه از ۶۴۸۳ نوجوان آمریکایی را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که برخی از بیماری های فیزیکی  در کودکان و نوجوانان اتفاق می افتند که قبلا از اختلالات روحی خاصی رنج می بردند. افسردگی می تواند علت بیماری آرتریت و بیماری های دستگاه گوارش نیز باشد.

مشکل خواب

افسردگی می تواند طیف گسترده ای از علائم بی خوابی از جمله طول کشیدن روند به خواب رفتن، بی خوابی و خواب آلودگی روزانه را ایجاد کند. افسردگی اغلب با کمبود انرژی و احساس خستگی شدید همراه است. به طرز شگفت آوری، افسردگی می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.

کاهش کیفیت خواب می تواند منجر به اضطراب شود و وضعیت شما را بدتر کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در Dialogues in Clinical Neuroscience منتشر شده است گزارش می دهد که اختلالات ذهنی و هدفمند خواب در کنار افسردگی که درمان نشده است رخ می دهد. اختلال خواب نشان دهنده تغییرات قابل توجهی در عملکرد مغز و اعصاب است و منجر به اختلالات قابل ملاحظه ای در کیفیت زندگی می شود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۹ در مجله International Journal of Psychiatry in Clinical Practice منتشر شده نشان دهنده شیوع مشکلات خواب در افراد افسرده است. محققان دریافتند که از ۵۳۱ بیمار مبتلا به افسردگی، ۹۷ درصد بی خوابی را گزارش کرده اند. از این تعداد، ۵۹ درصد گزارش دادند که کمبود خواب به شدت بر روی کیفیت زندگی آن ها تأثیر می گذارد.

میگرن

علائم فیزیکی افسردگی
علائم فیزیکی افسردگی

سردرد و میگرن نیز به افسردگی مرتبط است. در حالی که افسردگی می تواند منجر به سردرد شود عکس این قضیه نیز صادق است. یعنی افسردگی یکی از علائم فیزیکی افسردگی است.

میگرن می تواند دلیل ایجاد اختلالات خلقی باشد یا برعکس. این پیوند حتی در افرادی که میگرن را با اورا تجربه می کنند، قوی تر است. در این مرحله از سردرد افراد در طول حمله میگرنی در بینایی خود چراغ های چشمک زن می بینند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در British Journal of Psychiatry منتشر شده است، نشان می دهد که بین افسردگی و میگرن با اورا ارتباط خاصی وجود دارد. این ارتباط عمدتا به دلیل همپوشانی عوامل خطرزای علمی است.

به طور مشابه، یک مطالعه دیگر نیز در سال ۲۰۱۱ در مجله Headache and Pain منتشر شده است که نشان می دهد افرادی که میگرن با اورا می گیرند، نسبت به افرادی که میگرن بدون اورا دارند بیشتر از افسردگی رنج می برند.

یکی دیگر از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در Cephalalgia دریافت که زنان میانسال مبتلا به سردردهای میگرنی یا غیر میگرنی در معرض خطر افسردگی حاد هستند.

مشکلات پوستی

هورمون استرس به پوست شما نیز آسیب می رساند. افسردگی با افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول در بدن همراه است. بنابراین مشکلات پوستی در افراد مبتلا به افسردگی شایع است. این حالت خلقی حتی می تواند بیماری هایی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه را بدتر کند.

بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۰۵ توسط Dermatologic Clinics، اختلال روانی در حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به مشکلات پوستی گزارش شده است.

علاوه بر این، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در nvestigative Dermatology منتشر شده نشان داد که افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، اگزما دست و زخم های پا رایج است.

ارتباط بین افسردگی و مشکلات پوستی ممکن است به علت غفلت نیز رخ دهد. غفلت نیز یکی از علائم فیزیکی افسردگی هستند.

درد قفسه سینه

علائم فیزیکی افسردگی
علائم فیزیکی افسردگی

درد قفسه سینه یکی از علائم شناخته شده مشکلات قلبی هستند. آنچه که بسیاری از افراد آن را نمی دانند این است که درد قفسه سینه با افسردگی مرتبط است. افسردگی می تواند ریتم قلب را تحت تاثیر قرار دهد، فشار خون را افزایش می دهد و سطح انسولین، کلسترول و هورمون های استرس را افزایش دهند.

یک مطالعه که در سال ۱۹۹۸ در Archives of Internal Medicine منتشر شده است نشان می دهد که افسردگی بالینی به نظر می رسد یک عامل خطر مستقل برای بیماری عروق کرونر قلب در دهه های پس از شروع افسردگی بالینی باشد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Psychophysiology منتشر شده است نشان می دهد که سیستم استرس بیولوژیکی در بین افراد افسرده مختل است. این مطالعه بر اهمیت آزمایش افراد مبتلا به افسردگی عمده از نظر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تاکید دارد.

تحقیقات سال ۲۰۱۳ منتشر شده در Circulation نیز نشان داد افرادی که دارای نارسایی قلبی هستند و افسردگی متوسط ​​یا شدید دارند، چهار برابر بیشتر با خطر ابتلا به مرگ زودرس مواجه می باشند و خطر بستری شدن آن ها در بیمارستان، در مقایسه با افرادی که افسرده نیستند، بالا است.

ضعف در بهداشت دهان و دندان

افسردگی می تواند به سلامت دهان نیز آسیب برساند. این در درجه اول ناشی از کمبود مراقبت از دهان و دندان است، که معمولا با افسردگی رخ می دهد.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در International & American Associations for Dental Research منتشر شده، افسردگی و اضطراب، که عمدتا به علت افسردگی ناشی از بی اعتنایی در مراقبت از خود رخ می دهد، موجب افتادن دندان می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Community Dentistry and Oral Epidemiology منتشر شده است نشان می دهد که افسردگی به طور قابل توجهی با تعداد دندان های فاسد شده در میان شرکت کنندگان ۳۵ تا ۵۴ ساله ارتباط دارد.

همچنین یک مطالعه جدید در سال ۲۰۱۶ در Affective Disorders منتشر شده که اشاره می کند روانپزشکان باید از عواقب ناشی از رژیم نامناسب و داروهای روانگردان بر روی افراد مبتلا به افسردگی مطلع باشند.