تومور چشم

تومورهای غیر سرطانی و سرطانی ممکن است در چشم ها نیز ظاهر شوند. به ندرت، سرطان هایی که در جاهای دیگر بدن رخ می دهند، به چشم هم سرایت می کنند. تومور چشم می تواند بر هر یک از ساختارهای چشم، از جمله عصب بینایی، شبکیه و عضلات چشم تاثیر بگذارد. علائم تومور چشم با توجه به ساختارهای مختلف متفاوت است. تشخیص زودهنگام و درمان تومور چشم در کاهش خطر ابتلا به از دست دادن بینایی و عوارض بالقوه از دست دادن زندگی ضروری است.

در این مطلب مجله پیام سلامت به بررسی علائم تومور چشم می پردازیم.

مردمک چشم سفید یا قرمز

ایجاد نقاط سفید یا قرمز در منطقه معمولی سیاه در مرکز چشم (مردمک چشم) علامت مشخصه رتینوبلاستوما یا همان تومور چشم سرطانی است. Retinoblastoma شایع ترین شکل تومور در داخل چشم بین کودکان است. دکتر Paul Finger در وب سایت EyeCancerNetwork گزارش می دهد که این تومورها معمولا در کودکان زیر ۵ سال و در هنگام تولد وجود دارد. کودکان به ندرت، رتینوبلاستوما را در هر دو چشم مشاهده می کنند.

افزایش اندازه و برآمدگی چشم

رشد تومور چشم ممکن است سبب بزرگ شدن و برآمده شدن چشم شود. دایره المعارف پزشکی آنلاین MedlinePlus  می گوید ملانوم چشم ممکن است سبب بروز برآمدگی، همراه با قرمزی و سوزش شود. ملانومای چشم شایع ترین شکل تومور چشم در میان بزرگسالان است. رتینوبلاستوما در کودکان نیز ممکن است باعث افزایش اندازه چشم و انقباض آن شود. همچنین مننژیوم مداری یا تومور پوشش عصب بینایی، یکی دیگر از علل احتمالی سرطان چشم است.

اعوجاج در دید

انواع خاصی از تومورهای چشم می توانند باعث ایجاد اعواج و تحریف در دید شوند. دکتر Paul Finger در EyeCancerNetwork گزارش می دهد که همی انیو کروئید، تومور عروق خونی غیرقطبی در داخل چشم است؛ که می تواند باعث ایجاد حالت شبیه چراغ های چشمک زن در دید شود.

دوربینی

تومورهای چشم می توانند ساختار داخلی چشم را تحریک کنند و سبب از بین رفتن وضوح در تصاویر نزدیک یا دوربینی شوند. با توجه به نظر وبسایت تخصصی EyeCancerNetwork، همانژیوم مشیمیه و گسترش لوسمی لنفوسیتی مزمن چشم می توانند این علائم را تحریک کنند.

از دست دادن بینایی

از دست دادن بینایی ممکن است نشانه ای از تومور چشم در حال رشد باشد. دکتر Glen Bianchi از دانشگاه چشم پزشکی و علوم بصری دانشگاه آیوا، گزارش می دهد که تومور کرویئیدی، تومور خوش خیم چشم، به عنوان یک عامل کاهش بینایی در یک چشم به طور مداوم، می باشد. سایر انواع تومورهای چشم، از جمله ملانوم های بدخیم و مننژیوم های مداری، هم ممکن با از دست دادن بینایی مرتبط باشند.

افتادگی پلک

رابدومیوسارکوم مداری، یک تومور سرطانی عضلات مسئول حرکت حرکت چشم است و ممکن است منجر به افتادگی پلک شود. EyeCancerNetwork یادآور می شود که رابدومیوسارکوم های ارگانیک اغلب در کودکان رخ می دهد؛ اما در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد.

رشد کره چشم

کارسینوم سلول سنگفرشی ملتحمه (بافتی که پلک ها را پوشش می دهد و پوشش ناحیه سفید چشم را می پوشاند) به طور معمول به عنوان یک منطقه مسطح و مات در سطح چشم مشخص می شود. در مطالعه ای که در سال توسط  ۲۰۰۷ منتشر شده توسط دکتر  استفن جیچوچی و جیم ایرلم منتشر شده، مشخص شده است که تبدیل سلول های سنگفرشی به سلول های سرطانی به علت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و وجود عفونت های ویروسی پاپیلومای و اچ آی وی/ایدز افزایش می یابد.