علائم و درمان مسمومیت با نفت سفید

یکی از شایع ترین مسمومیت های کودکان در مکان هایی که از نفت به عنوان سوخت و روشنایی یا برای دفع حشرات استفاده می شود، مسمومیت با نفت سفید است. اگر چه بزرگتر ها با رعایت چند نکته ساده مثل علامت گذاری بطری نفت و یا قرار دادن آن دور از دسترس کودکان می تواند مانع از ایجاد این سمومیت شوند اما خوردن نفت توسط کودکان عملی است که از هر کودکی می تواند سر بزند. حتی برخی کودکان طعم و مزه نفت را دوست دارند. انواع نفت ها به دلیل داشتن ترکیبات متفاوت ایجاد مسمویت با درجات متفاوت می کند. به همین خاطر گاهی خوردن یک قاشق و گاهی نیز خوردن چند اونس نفت می تواند منجر به مرگ یک کودک یک و نیم تا دو ساله شود.

علائم مسمومیت با نفت سفید

علائم این بیماری در نتیجه اثر تحریک کننده مایع و گاز نفت بر مجرای تنفسی است. این گاز در فعالیت دستگاه عصبی مرکزی و بر عملکرد معده و روده نیز اختلال ایجاد می کند.

عمده ترین علائم مسمومیت با نفت سفید سرفه شدید، تنگی نفس، استفراغ، بیهوشی و یا بی حالی می باشد. در ۵۰ درصد موارد مسمومیت با نفت سفید درد شدید شکمی دیده شده و در همه انواع این مسمومیت ها تب نیز وجود دارد. بوی بد دهان و استفراغ از جمله بارزترین علائم این مسمومیت است که گاهی ممکن است با بیماری های حاد شکمی اشتباه گرفته شود.

علائم و درمان مسمومیت با نفت سفید
مسمومیت با نفت سفید

درمان مسمومیت با نفت سفید

فراموش نکنید عق زدن و برگرداندن نفت، سموم نباتی، مواد اسیدی و بازی باعث آسیب به مری و تارهای صوتی می شود و اگر در هنگام عق زدن این مواد وارد ریه شوند (که امکان آن هم کم نیست) می تواند موجب مسومیت شدیدتری شود. در نتیجه مناسب ترین اقدام جلوگیری از تهوع بیمار و رساندن بیمار به اولین بیمارستان است.  در این زمینه پزشکان شستشوی معده را تجویز می کنند. زیرا معتقدند ممکن است هنگام استفراغ، نفت سفید به دستگاه تنفسی وارد شده و مشکلات بیشتری را ایجاد کنند.

در شرایطی که قبل از رساندن بیمار به بیمارستان، فرد دچار استفراغ شدید شد باید شرایطی را ایجاد کنید که از برگشت نفت به دستگاه تنفسی جلوگیری شود زیرا در اغلب موارد ذات الریه شدیدی در اثر تحریک نفت و گاز در ریه ایجاد می شود.

اما در شرایط بسیار خاص که دسترسی به بیمارستان و درمانگاه به هیچ وجه وجود ندارد و بیمار مقدار زیاید نفت وارد معده خود کرده است، روش های درمان متفاوتی برای این مسمومیت پیشنهاد می شود که به نظر می رسد خالی کردن معده توسط دارو و مواد ملین، یکی از اولین راه های معقول آن باشد.

درمان های مسمومیت با نفت سفید در شرایط عدم دسترسی به بیمارستان و درمانگاه

در شرایطی که بیمارستان دور است سعی کنید تا رسیدن به بیمارستان مانع استفراغ بیمار شوید. برای اینکار تکه یخی را در کیسه فریزر گذاشته، آن را در پارچه‌ای قرار داده و در زیر دنده سمت چپ بر روی معده فرد مصدوم قرار دهیم، تا با سرد کردن معده مانع از ایجاد حالت تهوع در مسموم شویم.

اگر میزان مصرف نفت توسط فرد مسموم زیاد است؛ تنها راه رساندن وی به بیمارستان است و در صورتی که نفت مصرفی بسیار کم است و بیمارستان به هیچ وجه در دسترس نیست مصرف غداهای ملین برای دفع سریع تر مواد نفتی توصیه می شود.

فراموش نکنید که وادار کردن فرد مسموم شده با نفت سفید به استفراغ، کاری غیرعلمی است و معمولا عوارض بعدی را به دنبال دارد؛ و همانطور که ذکر شد تنها در شرایط بسیار خاص و عدم دسترسی به امکانات درمانی پیشنهاد می شود. 

مهم است که بدانید طبق گفته نائب رئیس انجمن سم شناسی ایران نفت تنها از طریق ریه (حتی یک قطره) می تواند منجر به مسمومیت شود؛ و از طریق ورود به لوله گوارش فرآیند جذب نداشته و ایجاد مسمومیت نمی کند.