علائم کمبود اکسیژن

اگر بدن شما در امر اکسیژن رسانی به اعضای مختلف دچار ضعف و به اصطلاح دچار کمبود اکسیژن باشد (یک وضعیت پزشکی که به عنوان هیپوکسی نامیده می شود) ممکن است موجب ایجاد آسیب پایدار به بافت های بدن یا مغز شما شود. همچنین تامین نادرست و ناکافی اکسیژن، نگرانی حیاتی برای خلبانان، مسافران هوایی و سایر افرادی است که اغلب در ارتفاعات بالا قرار دارند. فراموش نکنید که سیگار کشیدن، مصرف قهوه، الکل و بعضی از داروها نیز ممکن است بر چگونگی و میزان پاسخ بدن به کمبود تأمین اکسیژن تأثیر بگذارد.

برای شناخت علائم این حالت با ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه ما باشید.

علائم شناختی کمبود اکسیژن

افراد مبتلا به کمبود اکسیژن (ضعف در اکسیژن رسانی به اعضای بدن)، تعدادی از نشانه هایی را که بر عملکرد شناختی آنها اثر می گذارد، ایجاد می کنند. با توجه به کتابچه راهنمای آموزش اسکورت پزشکی هوایی آلاسکا، افرادی که در معرض دوره های طولانی مدت کمبود اکسیژن هستند ممکن است هماهنگی یا قضاوت ضعیف را از خود نشان دهند یا ممکن است در انجام وظایف ساده دچار مشکل شوند.

بعضی افراد که دچار کمبود اکسیژن هستند، ممکن است احساس خاصی از سرخوشی داشته باشند؛ در حالی که دیگر افراد در این شرایط ممکن است دچار تحریک یا حالت تهاجمی شوند. همچنین اگر بدن شما با کمبود اکسیژن مواجه شود، علائم بصری از جمله کاهش یا نقص در بینایی ممکن است رخ دهد. پس اگر هر کدام از این علائم شناختی را در حالی که در مناطق کم اکسیژن قرار دارید، احساس کردید، نیازمند سریع به مراقبت های پزشکی هستید.

علائم تنفسی کمبود اکسیژن

طبق گزارش اداره هوائی فدرال ایالات متحده، افرادی که دسترسی به اکسیژن کافی ندارند ممکن است تعدادی از علائم مربوط به عملکرد تنفسی را نشان دهند. برخی افراد ممکن است دریابند که میزان نفس آنها افزایش می یابد. طبق دستورالعمل آموزش اسکورت پزشکی آلاسکا، این وضعیت ممکن است موجب شود برخی افراد احساس تنگی تنفس یا گرسنگی را تجربه کنند.

چنین علائم تنفسی همچنین ممکن است به مشکلات اضافی مانند سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه، بی هوش شدن یا غش کردن منجر شود. در موارد شدید، افراد ممکن است در نتیجه تشنج و تنگی نفش فوت کنند. در صورت بروز هر یک از این علائم تنفسی در فضاهایی با سطوح اکسیژن پایین، فورا به مراکز مراقبت پزشکی مراجعه کنید.

علائم پوستی یا اندامی کمبود اکسیژن

اگر بدن شما به میزان کافی به اکسیژن دسترسی نداشته باشد، ممکن است علائم متعددی روی اندام یا پوست شما ایجاد شود. سیانوز یا Cyanosis (یک وضعیت پزشکی که در آن رنگ پوست بنفش می شود) ممکن است به علت کاهش سطح اکسیژن در خون، در افراد خاصی ایجاد شود.

اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده یادآور می شود که در این شرایط در سراسر بدن شما احساس سوزش یا گرم شدن ایجاد می شود. اگر میزان اکسیژن بدن شما کم است، ممکن است احساس بی حسی یا احساس داغی یا سردی یکباره داشته باشید. اگر هر کدام از این علائم پوستی یا اندامی در حالی که در مناطق کم اکسیژن قرار دارید، رخ دهد؛ مهم است که فورا به بخش مراقبت های پزشکی اورژانسی مراجعه کنید.