کار بدنی شدید را شایع ترین علت وجود درد در تمام بدن می توانست دانست. همچنین ورم مفاصل، عفونت های ویروسی و سایر بیماری ها نیز ممکن است باعث ایجاد درد در تمام بدن شود.

هر زمان که کاری شدید و سخت تر از حالت معمول و در توان بدن خود انجام می دهید، باید انتظار این را داشته باشید که صبح روز بعد، با احساس درد در تمام بدن از خواب بیدار شوید. این نوع درد معمولا به صورت تدریجی ظاهر شده و بیش از هر چیز ماهیچه های بدن شما را درگیر می کند. از این رو در صورتی که ۲ تا ۳ روز بعد نیز ادمه داشت، نگران نشوید. به طور کلی این شکل درد و همچنین دردهایی که ناشی از وارد شدن ضربه به بدن ایجاد می شود ظرف چند روز شدت گرفته و پس از آن بهبود پیدا می کند.

همانطور که گفتیم؛ به غیر از کار سخت و آسیب ها، درد در تمام بدن می تواند علت های دیگری نیز داشته باشد. یکی از این علت ها، عفونت های ویروسی است. از شایع ترین عفونت های ویروسی سرماخوردگی، آنفولانزا و سینه پهلو هستند. هنگامی که بدن شما در معرض یکی از این عفونت ها قرار می گیرد، بدن برای مبارزه با آن شروع به ترشح مواد مختلفی می کند که در ابتدا ایجاد التهاب کرده و پس از آن باعث ایجاد در در ماهیچه ها می شود. این دردها گاهی چنان شدید است که شما احساسی مانند دردهای ناشی از آسیب و مسدومیت را در سراسر بدن خود احساس می کنید.

درد در تمام بدن می تواند ناشی از درد مفاصل نیز باشد. یکی از علل ساده ایجاد درد مفاصل، گزیده شدن بدن توسط کنه است. کنه می تواند ناقل بیماری لایم باشید و لایم موجب درد در مفاصل بدن می شود. اگر پس از گزیده شدن بدنتان توسط حشرات، دانه های قرمز چشم گاوی را در محل گزش و روی پوست مشاهده می کنید می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری لایم باشد. البته گزش این حشرات معمولا در مناطق جنگلی صورت می گیرد و درد مفصل ممکن است حتی چند هفته بعد و زمانی که آثار ناشی از گزش بهبود یافته است خود را نشان دهد.

جالب است که بدانید بعضی دیگر از بیماری نیز می توانند موجب درد مفاصل و ماهیچه های مرتبط با آن مفاصل شوند که احساس یک درد عمومی را در بدن ایجاد می کند. اختلالات بافت همبند (بیماری خود ایمنی) مانند التهاب شبه رماتیسمی مفاصل و در موارد بعید تر بیماری لوپوس می تواند علت درد مفاصل باشد. نکته مهم این که شدت درد مفاصل می تواند از بسیار ضعیف تا بسیار شدید مشاهده شود و در نتیجه با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود.
درد التهاب شبه رماتیسمی مفاصل به طور معمول هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب احساس می شود و معمولا پس از ساعتی بهبود می یابد. اما درد ناشی از پیری مفاصل که به التهاب استخوانی مفصلی نیز معروف است معمولا پس از ساعت ها فعالیت بدنی شدت بیشتری می گیرد.

علت احساس درد در تمام بدن چیست؟
علت احساس درد در تمام بدن چیست؟

روش های درمان درد در تمام بدن

به طور کلی دردهای ناشی از فعالیت شدید و خستگی با استراحت و گذر زمان بهبود می یابد. دردهای ناشی از عفونت ها نیز با گذشت چند روز در حالت عادی خوب می شوند. اما در اینجا بدون در نظر گرفتن علت درد، نکاتی را برای تسکین و بهبود علائم درد ارائه می کنیم.

گرم کردن بدن

روزانه سه بار و هر بار حدودا نیم ساعت بدن خود را گرم کنید. بهترین روش گرم کردن بدن، رفتن در وان آب داغ، دوش گرفتن با آب داغ و سونا و جکوزی است. اما اگر این موارد در دسترس شما نبودند گرمای ایجاد شده توسط پتوی برقی حوله داغ و یا گرمای ناشی از پمادهای گرم کننده نیز می تواند موثر باشد. فراموش نکنید پمادهای گرم کننده را در کنار سایر روش ها استفاده نکنید چرا که می تواند باعث ایجاد سوختگی شود.

تحمل کردن درد

اگر علت درد شما آسیب فیزیکی ناشی از حوادثی مثل تصادف و یا بیماری های ویروسی باشد و در صورتی که توانایی آن را دارید، بهترین پیشنهاد تحمل درد طی چند روز و استراحت است.

درمان های دارویی درد

مسکن ها، داروهای ضد التهاب و آسپرین می توانند کاهش دهنده آثار درد باشند. البته آن را خوب نمی کنند و تنها به طور موقف درد را تسکین می دهند. هر چند در مورد داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، که برای دردهای ناشی از التهاب تجویز می شود، می توان علاوه بر تسکین درد، روی آثار درمانی این داروها نیز حساب باز کرد. داروهای قوی تری نیز برای تسکین درد وجود دارد که تنها پزشک مجاز به تجویز آن ها است. پزشکان برای عفونت ها و همچنین بیماری لایم و همین طور درد مفاصل داروهای ضد التهاب را توصیه می کنند.

کاهش درد با ورزش

در مورد دردهای ناشی از فعالیت بدنی شدید و یا ورم مفاصل نرمش های آرام و کششی می تواند مفید باشد. همچنین شنا باعث حرکت ماهیچه ها در تمامی جهات شده و بدون ایجاد کشیدگی در مفاصل باعث کاهش درد آن ها می شود.