علت اختلالات رشد در کودکان

بیماری های کلیوی، قلبی، دستگاه گوارش، ریه، استخوان، و یا سایر سیستم های بدن ممکن است در رشد کودک تاثیر بگذارند. سایر علائم یا نشانه های فیزیکی در کودکان همراه با این بیماری ها معمولا به عنوان سرنخ تاخیر رشد یا اختلالات رشد در کودکان شناسایی می شوند.

علت اختلالات رشد در کودکان

اصلی ترین علل اختلالات رشد در کودکان را می تواند به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • اختلال رشدی که نشانه های خاصی ندارد اما می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که باعث مشکلات رشد شده است. این نوع از اختلال در نوزادان با از دست دادن وزن در چند روز اول، و یا تمایل به رشد کمتر از آن چه از بدن و سنشان انتظار می رود اتفاق می افتد. این نوع از اختلالات رشد در کودکان بر اثر تغذیه ناکافی و یا یک مشکل تغذیه ایجاد می شود که بیشتر کودکان کچکتر از ۳ سال را درگیر می کند. این نوع اختلال می تواند نشانه ای از یک مشکل دیگر، مانند عفونت و ناراحتی گوارشی نیز باشد.
علت اختلالات رشد در کودکان
اختلالات رشد در کودکان
  • بیماری های غدد (بیماری های مربوط به هورمون ها، که پیام رسان های شیمیایی بدن هستند) شامل کمبود یا بیش از حد بودن هورمون ها می تواند مسئول اختلال رشد در کودکان و نوجوانان باشد. کمبود هورمون رشد اختلالی است که ریشه در غده هیپوفیز (غده کوچک در قاعده مغز است که ترشح هورمون های مختلف، از جمله هورمون رشد به عهده آن است) دارد. غده هیپوفیز آسیب دیده و یا خراب، ممکن است هورمون های لازم برای رشد طبیعی را به اندازه تولید نکند. کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید نتواند به اندازه کافی هورمون تیروئید که برای رشد طبیعی استخوان ضروری است را تولید کند این نیز می تواند عاملی برای اختلالات رشد در کودکان باشد.
  • سندرم ترنر، یکی از شایع ترین اختلالات رشد ژنتیکی، در دختران است. این سندروم، سندرمی که در آن یک کروموزوم X غیر طبیعی در بدن وجود دارد. علاوه بر کوتاهی قد، دختران مبتلا به سندرم ترنر معمولا رشد جنسی طبیعی ندارند زیرا تخمدان آن ها (اندام های جنسی است که تولید تخمک و هورمون های زنانه را به عهده دارد ) موفق به بلوغ نشده و عملکرد معمول را ندارند.