افزایش وزن بعد از هیسترکتومی

هیسترکتومی یک روش جراحی رایج برای زنانی است که مشکلات معینی از قبیل انواع خاصی از سرطان و تومورهای فیبروئید را تجربه می کنند. بسته به هدف جراحی، ممکن است انواع مختلف هیسترکتومی توصیه شود. محققان کلینیک مایو می گویند برداشتن تخمدان ها، رحم، دهانه رحم یا لوله های فالوپی ممکن است بخشی از این روش باشد. اغلب افزایش وزن بعد از هیسترکتومی ناشی از نوع جراحی هیسترکتومی است.

در این مطلب پیام سلامت به موضوع افزایش وزن بعد از هیسترکتومی در زنان می پردازیم.

انواع هیسترکتومی

هیسترکتومی کامل یک روش است که در آن رحم و دهانه رحم حذف می شوند. هیسترکتومی کامل شامل حذف رحم، گردن رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ است.

هیسترکتومی کامل ممکن است برای یک زن مبتلا به بیماری جدی مانند سرطان ضروری باشد. این کار خطر گسترش سرطان را به سایر ارگان های حیاتی بدن کاهش می دهد. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می گوید: پس از یک هیسترکتومی کامل، بیمار بلافاصله دچار یائسگی می شود، که این مسئله اوقات به عنوان یائسگی جراحی نامیده می شود.

عدم تعادل هورمونی

پس از انجام هیسترکتومی کامل که در آن تخمدان ها برداشته می شود، ممکن است افزایش وزن قابل توجهی در بیمار ایجاد شود. علت این امر آن است که بدن دیگر استروژن و پروژسترون را تولید نمی کند. عدم وجود این هورمون ها در بدن زنان باعث افزایش سطح هورمون های مردانه در بدن می شود. مردان معمولا وزن کم دور کمر دارند، به همین دلیل است که زنان یائسه در معرض وزن بیش از حد در اطراف شکم هستند.

بهبود

پس از هر نوع جراحی سنگی ممکن است به علت فقدان فعالیت جسمی، وزن بیمار افزایش یابد. البته زمان بازیابی بین زنان متفاوت است و بستگی به سن، نوع روش جراحی و شرایط جسمانی دارد. هنگامی که از لحاظ پزشکی برای فعالیت بدنی آماده می شوید؛ بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا نوع و میزان فعالیت بدنی مناسب را توصیه کند.

جلوگیری

در تلاش برای جلوگیری از افزایش وزن بعد از هیسترکتومی شما باید یک رژیم غذایی مغذی و یک رژیم تناسب اندام را شروع کنید. در این زمینه رژیم کم چربی و با فیبر بالا و مواد مغذی برای جلوگیری از افزایش وزن توصیه می شود. ورزش منظم برای حفظ وزن متعادل نیز ضروری است. تمرینات هوازی سازگار و اجرای تمرینات قدرتی می تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند. هرچند همانطور که گفته شد درباره شروع تمرینات ورزشی پس از بهبودی، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار

اگرچه ممکن است علائم و اثرات مختلفی را پس از یک عمل هیسترکتومی کامل تجربه کنید؛ اما می توانید با پزشک خود در مورد احتمال جایگزینی هورمون درمانی مشورت کنید. درمان با هورمون جایگزین ممکن است علائم یائسگی را کاهش دهد؛ اما در مورد اثرات جانبی احتمالی آن نیز بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. در نهایت اگر هر گونه عوارض سلامتی ناشی از هورمون درمانی ایجاد شود؛ باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.