علت ایجاد جوش چرکی و درمان آن

جوش غرور معمولا در سنین نوجوانی و با شورع تغییرات هورمونی در بدن نمایان می شود. این جوش ها معمولا همراه با تغییرات واضح تر مانند رشد ریش و رشد پستان به چشم می آید. علت وجود چنین جوش هایی تولید چربی توسط هورمون ها برای مراقبت از پوست، در جریان این تغییرات اندام ها می باشد. اما گاهی هورمون ها بیش از اندازه مورد نیاز چربی تولید می کنند و یا چربی تولید شده غلظت بالاتری از حد طبیعی دارد. در نتیجه مجاری متصل کننده غدد چربی به پوست تنگ و مسدود می شود و در نهایت به شکل جوش چرکی بر روی پوست نمایان می شود.

همچنین اگر چربی در سوراخ مجرا باقی بماند در اثر تماس با هوا اکسید شود، به رنگ سیاه در می آید. این ها همان جوش های سر سیاه هستند که حتی اگر شما چندین بار در روز صورتتان را بشویید سر جای خود باقی می مانند. جوش های سر سفید نیز ناشی از عدم توانایی خروج چربی از منافذ پوست است که البته به دلیل تشکیل کیست های کوچک در سطح پوست به رنگ سفید نمایان می شود. هر دو این جوش ها ناشی از چرک و عفونت بوده و همراه با التهاب و قرمزی ایجاد می شود.

البته تنها تغییراتی هورمونی را نباید علت ایجاد جوش چرکی دانست. در مواردی استفاده از مواد چرب مانند پاک کننده های روغنی و موارد آرایشی و هر نوع چربی محیطی دیگر نیز می توانند ایجاد جوش چرکی کنند. همچنین محققان دریافتند که در هنگام تنش های روانی مواد شیمیایی خاصی از پوست ترشح می شود که التهاب جوش ها را تشدید می کند.

به طور کلی جوش زدن در بزرگسالان بسیار کمتر روی می دهد. چرا که تغییراتی پوستی در پوست های پیرتر کمتر بود و کندتر رخ می دهد. البته نوعی جوش به نام جوش گلگونه وجود دارد که چرکی نیست و معمولا روی پوست صورت افرادی که دارای پوستی گلگون هستند ایجاد می شود. علت ایجاد چنین جوش هایی تحریک غدد چربی و در نتیجه آن ایجاد کورک های شبیه جوش در اثر شدت جریان خون زیر پوست می باشد.

جوش چرکی را چگونه درمان کنیم؟

بنزویل پراکسید

این ماده شیمیایی اثر مثبتی در جلوگیری از عفونی شدن جوش ها و خشک کردن جوش چرکی دارد. همچنین برخی از داروها که دارای اسید گوگرد و سالیسیلیک هستند نیز می توانند موجب خشک شدن جوش چرکی شوند.

مراقبت از جوش ها

رعایت بهداشت جوش ها از بروز جوش چرکی جلوگیری می کند. دو بار شستشوی صورت در روز توسط صابون های آنتی باکتریال و خشک کردن پوست با پارچه ای لطیف به جای حوله های زبر که باعث زخم شدن جوش ها می شوند، بهترین روش مراقبت از پوست است. همچنین دیده شده است که برخی از افراد داروهای منقبض کننده را بر سطح پوست به کار می برند. این کار تنها تسکین موقتی است و استفاده مداوم آن باعث تحریک بیشتر پوست و التهاب فولوکول های چربی می شود.

کمپرس آب گرم

پارچه ای را در آب گرم خیس کرده و آب آن را بگیرید و ۲۰ دقیقه روی جوش ها بگذارید. این کار را روزانه ۲ بار انجام دهید. همچنین جوش چرکی را نکنید چرا که جای آن ها باقی می ماند.

باز کردن منافذ

استفاده از لوازم آرایشی استاندارد و استفاده از پاک کننده های آرایشی به طور منظم، به خصوص قبل از خواب، موجب می شود که منافذ پوست شما بسته نشود.

آرامش و ورزش

مطالعات ثابت کرده اند که تنش های روانی نقشی مستقیم در افزایش جوش و سایر بیماری های پوستی دارند. همچنین ورزش بهترین روش برای کاهش تنش و ایجاد آرامش است.

به جوش ها دست نزنید

این عادت عصبی است که فرد مبتلا دوست دارد به جوش هایش دست بزند در حالی که این کار تنها موجب آلوده شدن، توسعه و التهاب بیشتر آن ها می شود.

علت ایجاد جوش چرکی و درمان آن
علت ایجاد جوش چرکی و درمان آن

روش های پزشکی درمان جوش های چرکی

خوشبختانه بدترین جوش های چرکی نیز موقتی هستند و پزشکان درمان های مختلفی برای آن ها می شناسند. در زیر تعدادی از این درمان ها را که البته همگی باید با تجویز پزشک انجام شود شرح می دهیم.

باز کردن منافذ توسط رتین A

یکی از ویتامین های گروه A به نام رتین A با از بین بردن لایه های مسدود کننده باعث باز شدن مجرای چربی در سطح پوست می شود. این شکل از درمان در ابتدا پوست را تحریک می کند اما با تنظیم مقدار مصرف آن توسط پزشک، کم کم این عارضه جانبی نیز بهبود می یابد. همچنین یکی دیگ از عوارض رتین A حساسیت به نور خورشید است در نتیجه در زمان به کاربر بردن این درمان، تا جای ممکن است در معرض نور افتاب قرار نگرید و در شرایط ضروری کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کند.

از بین بردن باکتری ها با بنزویل پراکسید

پزشکان این درمان را اغلب برای جوش چرکی مقاوم تجویز می کنند. نبزویل پراکسید با متوقف کرده فعالیت باکتری ها در منافذ پوست به درمان جوش های چرکی کمک می کند.

سوزاندن جوش

استفاده از اسیدهای آلفاهیدروکسی روش جدیدی برای لایه برداری و سوزاندن جوش ها می باشد. یک لایه نازک از این ماده شیمیایی جوش های سطح پوست را به سرعت کنترل می کند. همچنین در روش دیگری برای سوزاندن جوش ها پزشک، محلول رقیق شده اسید گلیکولیک را بر روی پوست می مالد این کار حدود ۳۰ دقیقه موجب سوزش و کمی قرمزی و تورم می شود. اما پس از ۳ روز جوش ها را کاهش داده و تنها کمی حالت پوسته شدن پوست را باقی می گذارد.

تجویز روی برای درمان جوش چرکی

استفاده از مرهم روی در کنار آنتی بیوتیکی مانند اریترومایسین می تواند التهاب جوش ها را کند کرده و درمان نماید.

استفاده از داروی ایزوترتینوین

ایزوترتینوین را به نام اکیوتین نیز می شناسند. این ماده یک داروی قوی برای جوش های کیستی و شدید است. این دارو فقط در زمانی که درمان های دیگر اثر نکرده اند، باید استفاده شود. چرا که دارای عوارض جانبی زیادی است. که از آن جمله می تواند به ایجاد نقص های مادرزادی در جنین اشاره کرد. در نتیجه این دارو در زنان بارداری و حتی زنان در سن باروری باید با احتیاط کامل استفاده شود. از دیگر عوارض این دارو خشکی شدید پوست، خشکی چشم، خون دماغ، درد ماهیچه ها، بالا رفتن تری گلیسیرید و کلسترول خون است. این درمان طی ۱۶ تا ۲۰ هفته و تا بیش از ۸۰ درصد در درمان شدیدترین جوش های چرکی موثر است.