زگیل ها همان طور که بی دلیل و ناگهانی ایجاد می شوند، همانطور نیز خود به خود از بین می روند. البته این اتفاق همیشه رخ نمی دهد. در قدیم گفته می شد پاشیدن آب به گربه باعث زگیل می شود ولی زگیل، بدون پاشیدن آب نیز می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. زگیل ها معمولا ناشی از نوعی ویروس هستند. بیش از ۶۰ نوع ویروس پاپیلوم انسانی بر روی سطح پوست وجود دراند که همگی می توانند منجر به ایجاد زگیل شوند.

ما هر روز با ویروس این زائده پوستی در تماس هستیم. این تماس می تواند به صورت مستقیم با کسی که زگیل دارد باشد و یا به صورت غیر مستقیم با کسی که با فرد مبتلا به زگیل تماس داشته، منتقل شود. البته همان طور که گفتیم هنوز معلوم نیست که چرا فردی هرگز زگیل در نمی آورد و افرادی نیز بسیار مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

انواع زگیل ها

زگیل ها بسته به نوع ویروس های ایجاد کننده آن، دسته بندی های مختلفی دارند. که انواع اصلی آن شامل موارد زیر است:

  • زگیل های معمولی: این زگیل ها اغلب روی دست کودکان دیده می شود و معمولا ضخیم و زبر هستند.
  • زگیل های تخت: این نوع زگیل نرم بوده، به رنگ پوست هستند و سطح بالای آن ها صاف است. زگیل های تخت معمولا در دست ها، پایین پا و صورت دیده می شود.
  • زگیل کف پا: این نوع از زگیل ها معمولا در کف دست و پا ایجاد می شوند.
  • زگیل رشته ای: این نوع نیز مانند دانه های کوچک و به صورت ردیفی از پوست بیرون می زند.
  • زگیل تناسلی: که نام دیگر آن کوندیلوم است و اگر درمان نشود عوارض شدیدی دارد.
علت ایجاد زگیل ها و درمان آن
علت ایجاد زگیل ها و درمان آن

زگیل را چگونه درمان کنیم؟

درمان کلی زگیل ها به روش تخریب و یا تحریک بافت ایجاد شده انجام می شود. در این حالت سیستم ایمنی بدن، به ویروس زگیل واکنش نشان می دهد و آن را از بین می برد. درمان زگیل دارای روش خانگی کاملی نیست اما اگر به پزشک مراجعه کنید، روش های زیر را بسته به شرایط بیمار مورد استفاده قرار می دهد.

درمان زگیل با اسید زدن

زدن اسید به این عارضه پوستی، یکی از راه های تخریب آن است. معمولا در این زمینه پزشک محلولی اسیدی را که شامل اسید لاکتیک و سالیسیلیک است را برای شما تجویز می کند. این محلول را باید به صورت روزانه به مدت ۱ الی ۲ ماه بر سطح زگیل بمالید. علاوه بر محلول ساختگی، انواعی از چسب زخم ها، که حاوی این اسیدها هستند نیز تولید شده که می توانید آن ها را از داروخانه ها تهیه کیند.

منجمد کردن زگیل

منجمد کردن زگیل به وسیله نیتروژن مایع بیش از ۸۰ درصد شانس موفقیت دارد. این روش اگر چه کمی دردناک است اما راه حلی سریع برای برداشتن آن است.

شیمی درمانی زگیل

بلومایسین ماده ای است که مستقیما آن را در بافت زگیل تزریق می کنند و باعث تخریب زگیل می شود. گاها درمان به این روش جوش کوچکی را به صورت یک نقطه از خود بر جای می گذارد.

سوزاندن زگیل

معمولا این روش آخرین روشی است که پزشکان برای درمان زگیل مورد استفاده قرار می دهند. در این روش، پزشک با ایجاد بی حسی موضعی و سپس به کمک چاقوی الکتریکی یا لیزر، زگیل را می سوزاند. مشکل این روش نیز باقی ماندن جای آن روی سطح پوست است.

آیا می توان زگیل را در خانه برداشت؟

معمولا زگیل های بزرگ نیاز به درمان های جدی تر توسط پزشک دارند. اما زگیل های کوچک را ممکن است بتوانید خودتان نیز بردارید. همان اسیدهایی که پزشک برای زگیل استفاده می کند به صورت محلول یا چسب و در دوز پایین تر بدون نیاز به تجویز پزشک در داروخانه ها ارائه می شود. این روش اگر چه کمی بیشتر طول می کشد اما برای زگیل های کوچک موثر است. البته توجه کنید که از این روش را برای درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید. برای درمان این عارضه باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان زگیل با هیپنوتیزم

می دانیم که عجیب به نظر می رسد اما تجارب مختلف نشان داده است که ۲۰ تا ۵۰ درصد زگیل ها می توانند به وسیله هیپنوتیزم از بین بروند. حتی برخی از محققان بیان کرده اند که خود هیپتوتیزمی اثر بیشتری از اسید سالیسیلیک در درمان زگیل دارد. در این روش باید خود را کاملا شل کرده و به روش های هیپنوتیزمی چنین تلقین کنید که زگیلها دارد از بین می رود و یا از بین رفته اند. این کار را باید به حدی انجام دهید که احساس گرم شدن پوست و گز گز ناشی از التیام زگیلها را احساس کنید. البته می دانیم که این روش برای هر کسی ساده و موثر نیست اما ضرری هم ندارد.