برافروختگی حالتی است که در آن فرد ناگهان احساس گرما و حرارت شدید در اندام های خود می کند. این حالت، معمولا در صورت بیشتر نمایان می شود. به طوری که ممکن است افرادی که اطراف شما هستند، متوجه سرخی صورت شما بشوند.

اضطراب، نگرانی و تنش های روانی، ساده ترین دلایل رخ دادن برافروختگی هستند. در این حالت، موارد گفته شده، باعث بالا رفتن دمای بدن شده و با گشاد کردن رگ های خونی که در زیر پوست قرار دارند، سعی در کاهش این دما دارند. نتیجه این عمل، قرمز شدن رنگ پوست خواهد بود.

همچنین باید گفت مواردی همچون فعالیت ورزشی شدید و خوردن غذاهای پر ادویه هم می تواند باعث برافروختگی در انسان شود، که البته امری طبیعی است.

در زنان باردار مشکل برافروختگی ناشی از تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون است. همچنین کاهش استروژن در دوران یائسگی نیز، خود را با برافروختگی نشان می دهد.

به هر روی باید گفت، بالا رفتن دمای بدن به هر دلیل موجب ایجاد برافروختگی می شود. مثال های بالا دلایل متداول این عارضه هستند و علاوه بر آن ها تب ناشی از عفونت، گرمای شدید، آفتاب سوختگی و کم شدن آب بدن نیز دلایل دیگری از این دست می باشند.

نکته مهم دیگر در مورد علل برافروخته شدن بدن، روی دادن آن توسط بیماری های مرتبط با گردش خون از جمله بیماری قند، بیماری های قلبی و پرکاری غده تیروئید است.

بعضی از داروهای پایین آورنده کلسترول و فشار خون و همین طور داروهای واکنشی به مقدار زیاد ( مثلا نیاسین که یکی از ویتامین های گروه B است) نیز می توانند موجب برافروخته شدن بدن شوند.

علت برافروختگی و نشانه ها و درمان آن
علت برافروختگی و نشانه ها و درمان آن

کنترل و کاهش علائم برافروختگی

  • در درجه اول ببینید چه می خورید. مصرف الکل، ادویه ها و نمک طبی و همین طور غذاهای تند می تواند منجر به برافروخته شدن بدن شود.
  • زنان در میان سالی، در صورتی که دچار برافروختگی شوند، بهتر است از پزشک خود بخواهند سطح استروژن آن ها را کنترل کنند. چرا که در این دوران، علائم یائسگی با کاهش استروژن و در نتیجه ایجاد گرگرفتگی خود را نشان می دهد.
  • از گرما دوری کنید. زیاد کار کردن زیر آفتاب دلیل بسیار ساده ایجاد برافروختگی است. اگر مجبورید در چنین شرایطی کار کنید نوشیدن متناوب و متوالی آب خنک می تواند کمک کننده باشد.
  • به داروهای مصرفی خود نگاهی بیندازید شاید علت این حالت شما، مصرف یکی از داروهایی است که در بالا ذکر شد.

در نهایت اگر با رعایت موارد گفته شده مشکل برافروختگی شما حل نشد، و هیچ کدام از علل گفته شده نیز درباره شرایط شما صدق نمی کرد، بهتر است، مسئله را با یک پزشک متخصص درمیان بگذارید.