به طور کلی سینه ها در زنان از سن بلوغ شروع به رشد کرده و روز به روز بزرگتر می شوند. این روند بخشی از بلوغ و زن شدن است. با این حال، ممکن است برخی از زنان در طول بزرگسالی خود، عارضه بزرگ شدن سینه ها را تجربه کنند. دلیل این که چرا برخی از زنان تغییر در اندازه سینه دارند، متفاوت می باشد. بارداری تقریبا همیشه علت بزرگ شدن سینه ها است. اما گاهی اوقات، سینه ها بدون باردار شدن نیز رشد می کنند. به عنوان مثال، افزایش وزن و نوسانات هورمونی می تواند باعث بزرگ شدن سینه ها شوند. به هر دلیل، هر کسی که تغییر ناگهانی در اندازه سینه های خود مشاهده کند، طبیعی است که کمی نگران شود.

در اغلب موارد، بزرگ شدن سینه ها نشانه ای از مشکل جدی نیست. در این مقاله، در مورد این که چه چیزی باعث افزایش سایز سینه و رشد غیر طبیعی آن می شود، صحبت خواهیم کرد. همچنین به شما خواهیم گفت که چه زمان باید در مورد بزرگ شدن سینه ها نگران شده و به دکتر مراجعه کنید.

دلایل بزرگ شدن سینه ها در زنان

بارداری

بزرگ شدن سینه ها یکی از اولین نشانه های حاملگی است. شروع حاملگی باعث تغییرات بسیاری در هورمونهای بدن زن شده و این موضوع نیز بر روی اندازه سینه ها تاثیر می گذارد. انجمن بارداری آمریکا The American Pregnancy Association گزارش می دهد که بزرگی سینه، حساسیت به لمس و تیره شدن رنگ اطراف نوک سینه برخی از تغییراتی است که انتظار می رود در بارداری مشاهده شود. علاوه بر بزرگ شدن سینه ها در دوران بارداری، ممکن است تجربه خارش در سینه ها نیز به وجود آید.

بارداری اولین علت برای بزرگ شدن سینه ها در زنان است چرا که در این دوران غدد شیری بزرگتر شده و در سینه چربی بیشتری می سازد. این اتفاق به سرعت در بدن شما می افتد. به طوری که می توانید این تغییر را در هفته ۶ بارداری مشاهده کنید. معمولا در این هفته، سینه ها به اندازه یک فنجان بزرگتر می شود.

با توجه به تحقیقاتی که در مجله American Journal of Human Biology منتشر شده، زنانی که در انتظار پسر هستند، یعنی جنینشان پسر است، نسبت به کسانی که جنینشان دختر است، سینه هایشان در دوران بارداری بزرگتر می شود.

چرخه قاعدگی

بسیاری از زنان در طی چرخه قاعدگی خود با سینه های بزرگتری مواجه می شوند. این افزایش در اندازه پستان معمولا زمانی شروع می شود که قاعدگی تمام شده است. در واقع پس از پایان دوران خونریزی سینه ها بزرگ می شوند. جان هاپکینز توضیح می دهد که این تغییرات طبیعی در اندازه پستان زمانی اتفاق می افتد که استروژن باعث افزایش سایز مجاری شیری در پستان شده، و به طبع سینه ها نیز بزرگ می شوند. برخی از زنان نیز درد سینه را درست قبل از قاعدگی تجربه می کنند. این علائم معمولا زمانی که پریود و خونریزی شروع می شود، کاهش می یابد.

قرص های جلوگیری از بارداری

مصرف قرص ضد بارداری خوراکی یکی دیگر از دلایل غیر بارداری برای بزرگ شدن سینه ها در زنان است. اگر برای جلوگیری از بارداری قرص استفاده می کنید تغییر در اندازه سینه هایتان طبیعی است. یک مطالعه در مورد نقش استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری و ارتباط آنها با اندازه پستان نشان می دهد که، بین سطح هورمون ها که با استفاده از این قرص ها افزایش می یابد، و بزرگ شدن سینه ها رابطه وجود دارد. بر اساس این مطالعه بیان شده که زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، در طول چرخه قاعدگی، اندازه پستان بزرگتری دارند.

تغییرات فیبروکیستیک پستان

بسیاری از زنان تغییرات فیبروسیستی پستان که می تواند موجب تورم پستان و یا سفت شدن آن شوند، را تجربه می کنند. این یک بیماری بی ضرر است که باعث می شود غده ای در سینه احساس شده و گاهی نیز دردناک باشد.

دکتر نوین تاد می گوید که تغییرات فیبروکیستیک پستان توسط سفت شدن بافت پستان و یا کیست پر از مایع در سینه ایجاد می شود. پستان فیبروکیستیک باعث بروز علائم مانند بزرگ شدن سینه ها، ایجاد توده، حساس شدن پستان و درد که در طول چرخه قاعدگی نوسان داشته و توسط هورمون تحت تاثیر قرار می گیرد، می شود. دکتر تاد معتقد است هر توده ای در سینه طبیعی نیست. پس به محض احساس توده در سینه ها باید به پزشک مراجعه کنید.

علت بزرگ شدن سینه ها در زنان
علت بزرگ شدن سینه ها در زنان

یائسگی

برخی از زنان در زمان یائسکی سینه ها بزرگتری پیدا می کنند. بسیاری از زنان با ورود به دهه ۵ زندگی خود رشد سینه ها را مشاهده خواهند کرد. مطالعاتی که بر روی تغییرات پستان در زمان یائسگی انجام شده است نشان می دهد که حدود یک پنجم از زنان رشد پستان را در این زمان تجربه می کنند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که تغییر در اندازه های پستان در زنان مسن تر همیشه با تغییرات هورمونی مرتبط نیست. در بسیاری از این زنان، بزرگ شدن سینه ها به طور مستقیم با افزایش وزن همراه بوده است.

افزایش وزن

افزایش وزن نیز یکی از دلایل ممکن برای افزایش سایز سینه ها در زنان است. محتوای چربی بدن یکی از دلایل اصلی در تغییر اندازه پستان است. با توجه به نظر پزشکان در کلینیک مایو، در اکثر زنان تعداد مجاری شیر در پستان یکسان است. با این حال، مقدار چربی در سینه آن ها، اندازه پستان هایشان را تعیین می کند. تمام زنانی که به دلیل افزایش وزن بزرگ شدن سینه ها را تجربه می کنند، متوجه تغییر ساختار کلی بدنشان خواهند شد. این به این معنی است که اگر چربی در بدنتان افزایش یابد، بر تمام اندام ها تاثیر می گذارد. به همین دلیل پستان نیز بزرگتر می شود. بر عکس این موضوع نیز صادق است. اگر میزان چربی های بدنتان کاهش یابد، سینه ها نیز کوچکتر می شوند.

آبسه یا التهاب در پستان

التهاب یا آبسه در پستان گاهی اوقات بر روی فرآیند شیردهی نیز تاثیر می گذارد و این می تواند باعث شود سینه ها متورم شده و حتی حساس نیز شوند. دکتر هیلی ویلاکی می گوید که التهاب می تواند زمانی رخ دهد که شیر در مجرای شیر تجمع یافته و باعث بزرگ شدن سینه ها شود. اگر باکتری در شیر انباشته شروع به رشد کند،  عفونت را گسترش داده و باعث درد و حساسیت به لمس در پستان می شود. این عفونت اگر درمان نشود، به یک آبسه مبدل خواهد شد. پس اگر تجربه درد و حساسیت در پستان را در زمان شیر دهی داشتید، باید با پزشک خود صحبت کرده تا برای بررسی وجود باکتری در شیر، آزمایشات لازم را تجویز کند.

داروها

یکی از عوارض جانبی مصرف برخی از داروهای خاص می تواند تغییرات پستان باشد. دکتر ساندیهای از کلینیک مایو هشدار می دهد که بزرگ شدن سینه می تواند عارضه جانبی مصرف برخی از داروها باشد. برای مثال، برخی داروهای ضد افسردگی، داروهای هورمون درمانی و قرص های ضد بارداری می توانند این عارضه را ایجاد کنند.

تغییرات هورمونی

یک دلیل ساده برای بزرگ شدن سینه ها تغییرات هورمونی در بدن شما است. تغییرات هورمونی که در زمان بلوغ، قاعدگی، بارداری، شیردهی و بائسگی رخ می دهند بخش طبیعی از زندگی هستند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درد شدید پستان از علل تا روش های تشخیص و درمان

تغییرات فیبروکیستیک پستان علل، علائم، روش های تشخیص و درمان

علل درد نوک پستان چیست و چگونه می توان این درد را درمان کرد؟

[/quote]

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که می دانید چک کردن سینه ها از ۳۰ سالگی به بعد یکی از اقدامات مهم برای سلامت زنان شمرده می شود. این موضوع می تواند به شما کمک کند که هر توده یا تغییراتی که در پستان مشاهده کرده اید را بررسی کرده و از عوارض جدی آن ها سرطان پستان در امان باشید. متخصص سرطان پستان، دکتر Debra G. Wechter به همه زنان توصیه می کند که معاینات پستان را یک بار در ماه حدودا ۳ الی ۵ روز پس از شروع دوره خود انجام دهند.

موارد دیگری نیز وجود دارد که به محض مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال تغییر در اندازه یک پستان به صورت غیر طبیعی، تجربه درد و حساسیت به لمس در سینه که به مرور زمان درمان نمی شود، نیاز به معاینات پزشکی دارد.

منابع:

  1. Normal Breast Development and Changes
  2. Breast Changes During Pregnancy
  3. Breast size and asymmetry during pregnancy in dependence of a fetus’s sex
  4. Puerperal Mastitis
  5. Increase in breast size after menopause: prevalence and determinants
  6. Breast self-exam
  7. Managing Adverse Effects of Hormonal Contraceptives