بیماری پیسی شایع ترین علت تغییر رنگ پوست است که اگر چه برای انسان بی خطر است اما به دلیل تغییر رنگ دانه های پوستی و از بین رفتن آن ها باعث تغییر رنگ پوست می شود. این موضوع را می توان در رده مشکلات زیبایی جای داد. علت بیماری پیسی عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن در مبارزه با خطر است. افراد مبتلا به این بیماری به محض قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار لکه های سفیدی بر روی پوستشان می شوند. این افراد متاسفانه همیشه ناچارند لباس های پوشیده، دستکش، جوراب های تیره و مواردی از این دست داشته باشند و همین طور محدودیت هایی مانند شنا کردن برای آن ها متصور است.

به جز بیماری پیسی، دلایل دیگری را نیز می توان به عنوان علت تغییر رنگ پوست دانست. گاهی پوست افراد زرد رنگ می شود. این تغییر به طول معمول در افراد مسن با نازک شدن پوست و تجمع چربی در زیر پوست رخ می دهد. همچنین، در کودکان نیز، خوردن زیاد غذاهای گیاهی می تواند منجر به زردی پوست شود. گیاهانی مانند هویج، و مواد دیگری که دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن هستند می توانند علت زردی پوست باشند.

زردی های گفته شده در بالا بی خطر هستند اما اگر زردی پوست همراه با علائمی شبیه به آنفولانزا ظاهر شود و تمام بدن را در بر بگیرد، می تواند هشدار دهنده بیماری های جدی تری مانند سیروز کبدی، التهاب کیسه صفرا و التهاب کبد باشد. زردی تمام پوست را یرقان می گویند. یرقان وقتی رخ می دهد که مواد زائد بدن به خوبی دفع نشود. این مواد زائد را بیلی روبین می گویند و علت عدم دفع مناسب را باید در مشکلات کبدی جستجو کرد. این مواد زائد وارد جریان خون بدن شده و تمامی پوست را به رنگ زرد در می آورند. مهم است که بدانید اولین نشانه یرقان، زرد شدن سفیدی چشم است.

همچنین در مواردی نادر، برخی از داروها، که به بیماران قلبی داده می شود می توانند رنگ پوست را به رنگ آبی بسیار کم رنگ در آورند. و نیز در موارد بسیار نادرتر، سرطانی پوستی که از سطح بدن به درون بدن گسترش یافته می تواند تغییر رنگی سراسری در پوست ایجاد کرده و آن را تیره تر کند.

علت تغییر رنگ پوست چیست؟
علت تغییر رنگ پوست چیست؟

نکاتی درباره علت تغییر رنگ پوست و درمان آن

به طور کلی اولین احتمال قرمز شدن پوست، آفتاب سوختگی است. پس اگر بیش از حد در معرض نور خورشید هستید، سعی کنید این مدت را کاهش دهید. اما اگر علت تغییر رنگ پوست شما این مسئله نیست بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در مورد درمان پیسی یکی از روش های موثر، نور درمانی است. نور درمانی که در اصطلاح پزشکی PUVA نامیده می شود، می تواند با تابش نور فرابنفش A و مصرف داروی پسورالن در کنار یکدیگر پوست را برای تولید رنگ دانه های جدید تحریک کند.

در مورد زردی ناشی از مصرف بالای بتاکاروتن تنها راه کم کردن مصرف آن می باشد. البته وجود بتاکاروتن به مقدار بیشتر در بدن مضر نیست ولی اگر زردی پوست شما برایتان آزاد دهنده است تنها راه درمان کاهش این ماده در بدن است.

در مورد یرقان نیز از آنجا که علت های متفاوتی و البته خطرناک تری دارد، مراجعه به پزشک برای یافتن علت آن اولین قدم درمانی خواهد بود.