علت خارش آلت تناسلی

علت خارش آلت تناسلی مردانه یا خارش ژنریک می تواند موضوعی بی اهمیت و یا علامت یک بیماری جدی تر باشد. خارش آلت تناسلی شکایت رایج در میان بیماران مرد است. برای تشخیص منبع مشکل، پزشک از بیمار در مورد مدت زمان آن سوال می کند. همچنین اینکه آیا خارش در یک ناحیه محدود است یا خیر، همینطور اگر علائم بیشتری وجود دارد و اگر بیمار سابقه بیماری یا بیماری های منتقله جنسی را داشته باشد نیز توسط پزشک پرسیده می شود. در بعضی موارد، خارش ناحیه تناسلی ایدیوپاتیک است. به این معنی که هیچ علتی برای این مشکل قابل تشخیص نیست.

خارش آلت تناسلی به دلیل بیماری سوارکار ماهر یا خارش ژوک

خارش ژوک (خارش کشاله ران)، یا خارش تینا کروریس ، به طور معمول در مردان نوجوان یا بالغ رخ می دهد. خارش ژوک یک عفونت قارچی است که به طور معمول به ناحیه اطراف آلت ناسلی یا داخل ران حمله می کند. این قارچ اغلب لایه بالای پوست را هدف قرار می دهد؛ اگرچه می تواند ناخن ها و مو را نیز آلوده کند. خارش ژوک شبیه به نوعی باکتری است. خارش ژوک به راحتی توسط پماد ضد قارچ درمان می شود. پزشکان همچنین توصیه می کنند که یک مرد که بعد از فعالیت بدنی دچار خارش خفیف می شود، تمام حوله ها و لباس های استفاده شده خود را بشوید و منطقه تناسلی خود را پاک و خشک نگه دارد.

شپش ناحیه تناسلی

Phthirus pubis یا شپش ناحیه تناسلی، به طور معمول مردان بالغ را آلوده می کند. حشرات کوچک، که به عنوان خرچنگ نیز نامیده می شوند، منطقه ی ناحیه تناسلی را آلوده می کنند و تخم خود را در موهای زائد این ناحیه قرار می دهند. عفونت ممکن است در اثر تماس با لباس های آلوده، حوله، توالت و… رخ دهد. همچنین این بیماری از طریق فعالیت جنسی نیز می تواند منتقل شود. این شپش می تواند با استفاده از یک شامپوی تجویزی برطرف شود؛ اما اگر ملحفه ها و لباس های آلوده نابود نگردد یا کاملا با آب گرم تمیز نشود، ممکن است دوباره باز گردد.

گال

گال یک بیماری پوستی ناشی از کنه است. گال عفونتی بسیار مسری است و می تواند کودکان و بزرگسالان را آلوده کند. اغلب تمام اعضای خانواده توسط کنه آلوده می شوند. علاوه بر خارش آلت تناسلی، گال می تواند یک خوشه قرمز روشن از نقطه های کوچک در منطقه آسیب دیده ایجاد کند. این بثورات ممکن است به باسن و دیگر قسمت های بدن نیز گسترش یابد. پزشکان معمولا یک کرم موضعی را برای درمان عفونت تجویز می کنند.

آسیب های عصبی

گاهی اوقات خارش ناحیه تناسلی مردانه علت ظاهری ندارد. دکتر آرنون کوهن در نشریه “ژورنال آکادمی پوست آمریکا” در ژانویه ۲۰۰۵ نوشت که موارد با علت ناشناخته خارش آلت تناسلی ممکن است گاهی به علت آسیب عصبی به لومبوساکرال رادیکولوپاتی نسبت داده شود؛ که می تواند درد کمر و پا درد نیز ایجاد کند. در مطالعه دکتر کوهن، بیماران مبتلا به خارش آلت تناسلی بدون علت، بهبود علائم خارش را پس از تزریق داروی بیهوشی موضعی برای درمان آسیب عصب، گزارش داده اند.