علت خارش گوش و درمان های طبیعی آن

خارش گوش می تواند یک بیماری بسیار آزار دهنده باشد. از طرفی نیز دلایل زیادی وجود دارد که با تاثیر بر کانال گوش موجب خارش آن می شود به عنوان مثال برخی از افراد دارای پوست حساس تری از دیگران هستند و یا این که برخی از محرک ها و عفونت ها می توانند خارش مزمن در گوش ایجاد کند. در این این مقاله به علل مختلف خارش گوش اشاره کرده داروهای خانگی برای از بین بردن آن را به شما معرفی می کنیم.

علل خارش گوش

در اینجا لیستی از دلایل اصلی وجود دارد که نشان می دهد چرا  گاهی اوقات در داخل گوش، احساس خارش دارید.

التهاب

یکی از علل اصلی خارش گوش التهاب کانال گوش خارجی به نام اوتیت خارجی است. دکتر تیم کنی می گوید که التهاب کانال گوش می تواند با عفونت، آلرژی و یا دلایل دیگر مرتبط باشد. یکی از علایم این بیماری خارش است، اگر چه این عارضه می تواند شنوایی را نیز درگیر کرده و با درد همراه باشد.

عفونت گوش

عفونت گوش یک دلیل بسیار شایع خارش در کانال گوش است. دکتر رابرت ساندر در مجله American Family Physician می گوید که رطوبت بیش از حد می تواند خارش در گوش را ایجاد کند زیرا رطوبت بیش از حد عفونت های باکتریایی را افزایش می دهد. این مورد بیشتر در شناگران که در معرض رطوبت زیادی هستند مشاهده می شود. پس به شناگران توصیه می شود تلاش بیشتری برای جلوگیری از ورود آب به گوش خود انجام دهند. عفونت همچنین می تواند با تمیز کردن غیر اصولی گوش ایجاد شود. دکتر مایکل جی معتقد است که شما هرگز نباید پنبه، کلیپ های کاغذی، سنجاق سر و یا چیزهایی مانند این را برای تمیز کردن گوش خود مورد استفاده قرار دهید.

عفونت های قارچی

اگر چه عفونت های قارچی از علل شایع خارش گوش محسوب نمی شوند اما می توانند خارش مزمن در کانال گوش ایجاد کنند. مجله Mediterranean Journal of Hematology and Infectious Diseases گزارش می دهد که قارچ علت حدود ۱۰٪ از تمام موارد خارش گوش می باشد. این عامل همچنین می تواند افراد دیابتی یا کسانی که مشکلات زمینه ای در سیستم ایمنی بدن خود دارند را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

پسوریازیس و درماتیت

دلیل دیگری که چرا شما گاهی اوقات خارش را در کانال گوش خود تجربه می کنید درماتیت آتوپیک (اگزما) و یا پسوریازیس است. هر دو این بیماری ها می توانند هر منطقه از بدن از جمله کانال گوش را تحت تاثیر قرار دهند. دکتر برادلی می گوید که التهاب ناشی از درماتیت باعث خارش در گوش شده و اگر درمان نشود به عفونت تبدیل می شود. او همچنین در مورد استفاده از پنبه، آب و محرکهای دیگر در گوش، برای جلوگیری از بدتر کردن التهاب هشدار می دهد.

آلرژی

آلرژی یک دلیل بسیار شایع برای یک خارش مزمن  و مداوم در گوش است و معمولا درمان آن مشکل است مگر آن که علت آلرژی شناسایی و حذف شود. دکتر گرگوری تامپسون در وبسایت WebMD می گوید که داشتن خارش در نواحی گوش، بینی و گلو از علائم شایع آلرژی داشتن به چیزی است. واکنش های آلرژیک ممکن است منجر به فشار در گوش شده و یا مشکل در شنوایی ایجاد کند. آلرژی غذایی همچنین از عوامل خارش داخل گوش است.

جرم گوش

بر خلاف نظر عامه، موم گوش نشانه ای از کثیف بودن گوش نیست. برخی از افراد جرم گوش بسیار کمی دارند و جالب است بدانید این کمبود جرم در گوش می تواند عاملی برای خارش آن باشد. محققان دانشکده پزشکی هاروارد می گویند که میزان کم جرم گوش ممکن است احساس خارش و ناراحت کننده ای در گوش ایجاد کند. از طرفی افرادی که جرم گوششان خشک است نیز نسبت به دیگران بیشتر در خطر عفونت گوش قرار دارند.

سمعک

اغلب سمعک گوش را خارش می دهد. دو دلیل برای این موضوع وجود دارد. اول از همه اینکه سطح سمعک می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند. و دوم اینکه، سمعک با به دام انداختن رطوبت در گوش باعث عفونت می شود. دکتر مایکل جی توصیه می کند قبل از اتصال سمعک به گوش حتما آن را با الکل و پنبه تمیز کنید و هنگام حمام کردن از ورود آب به گوش ها جلوگیری کنید. تمیز کردن بیش از حد گوش نیز می تواند باعث خشک شدن و خارش گوش شود. گوش ما نیاز دارد برای پاکسازی باکتری ها مقدار جرم را در خود نگه دارد.

علت خارش گوش و درمان های طبیعی آن
علت خارش گوش و درمان های طبیعی آن

درمان های خانگی برای تسکین خارش گوش

اگر در گوش خارشی ایجاد شود اولین اقدامی که دوست داریم انجام دهیم فشار دادن جسم خارجی در گوش برای تسکین خارش است. قرار دادن چیزهایی مانند گوش پاک کن و خلال دندان در گوش برای از بین بردن خارش می تواند منجر به آسیب به گوش و عفونت شود. راه های بسیاری برای جلوگیری از خارش در گوش وجود دارد که همگی طبیعی هستند در ادامه به این راه ها اشاره خواهیم کرد.

روغن گرم

روغن گرم یکی از بهترین راه ها برای تسکین خارش گوش است و به حذف جرم بیش از حد گوش کمک می کند. یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار استفاده از روغن زیتون به روش زیر است:

  • روغن زیتون را گرم کرده و چند قطره از آن را پشت دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید بیش از حد داغ نباشد.
  • با قطره چکان چند قطره از این روغن را داخل کانال گوش بریزید.
  • وقتی که موم داخل گوش کمی نرم شد روغن را از داخل گوش با استفاده از گوش پاک کن خارج کنید. دقت کنید که گوش پاک کن را عمیق در گوش فرو نکنید.

اگر خارش گوش شما حاصل عفونت است می توانید از روغن سیر برای درمان آن استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

  • ۲ حبه سیر را له کنید و چند دقیقه به فرم آلیسین سیر زمان بدهید. ( آلیسین جزء فعال بیولوژیکی سیر است )
  • سیر خرد شده را در چند قاشق غذاخوری روغن زیتون ریخته و آن را چند دقیقه حرارت دهید. دقت کنید که سیر در آن دما سرخ یا پخته نشود.
  • سیر را در روغن فشار دهید تا عصاره آن خارج شود.
  • با یک قطره چکان، دو تا ۴ قطره از روغن را در گوش بریزید.
  • اجازه دهید به مدت ۳۰ ثانیه روغن در گوش بماند سپس با گوش پاک کن آن را تمیز کنید.
  • برای درمان خارش گوش استفاده از روغن سیر ۳ تا ۴ بار در روز توصیه می شود.

آب و سرکه

محلول آب و سرکه می تواند برای جلوگیری از خارش گوش مفید باشد. دکتر ویلیام اچ توصیه می کند از مخلوط یک قسمت سرکه سفید و یک قسمت آب برای درمان خارش گوش استفاده کنید.

کمپرس گرم

برای این کار، شما می توانید یک حوله یا لیف حمام را در آب گرم خیس کرده و رطوبت آن را بگیرید سپس به مدت ۱۰ دقیقه حوله را بر روی گوش قرار دهید. اگر متوجه جدا شدن جرم گوشتان بر اثر افزایش دمای داخلی گوش شدید جرم را با استفاده از گوش پاک کن خارج کنید.

آب اکسیژنه

دکتر رابرت ساندر می گوید که پراکسید هیدروژن را می توان برای نرم کردن موم گوش استفاده کرد. در برخی از موارد پراکسید هیدروژن عفونت گوش را نیز خارج می کند. دو قطره از پراکسید هیدروژن ۳٪ را درون کانال گوش بریزید چند دقیقه صبر کنید و سرتان را به سمت موافق گوش چرخانده و اجازه دهید جرم های اضافه از گوش خارج شود.

سرکه سیب

دکتر رابرت در کتاب خود با نام  ” معجزه pH” می گوید که سرکه سیب، pH کانال گوش را تغییر داده و محیطی ایجاد می کند که در آن باکتری ها و ویروس نمی توانند رشد کنند. بنابراین اگر خارش گوش ناشی از عفونت دارید مخلوطی از سرکه سیب و آب را برای درمان خارش امتحان کنید. به قسمت مساوی از سرکه سیب و آب را در یک ظرف ریخته و آن را گرم کنید اطمینان حاصل کنید که مایع بیش از حد گرم نشده است. یک تکه پنبه در مخلوط خیسانده و آب اضافه آن را بگیرید و روی ورودی گوش قرار دهید.

در کنار همه این روش های خانگی درمان خارش گوش باید بدانید که قبل از استفاده از آن ها باید با پزشک خود مشورت کنید.