خوابیدن بیش از حد

بی خوابی یک اختلال خواب شایع است که در آن افراد مبتلا در به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل هستند. اما اگر از خواب بیش از حد، یا خواب آلودگی مداوم رنج می برید، این مشکل می تواند کمی پیچیده تر باشد. بنیاد ملی خواب هشدار می دهد کسانی که در معرض خواب بیش از حد قرار داشته باشند، ممکن است در معرض خطر افزایش مرگ و میر قرار گیرند. خواب بیش از حد خواب می تواند نشانه ای از بیماری دیگری باشد؛ و اگر شما به طور منظم به بیش از نه ساعت خواب در طول شبانه روز نیازمندید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم به بررسی علت های خوابیدن بیش از حد بپردازیم.

سوء مصرف مواد

موسسه ملی سوء مصرف مواد و مشروبات الکلی می گوید استفاده از موادی مانند الکل و داروهای تجویزی می تواند موجب خستگی و خواب بیشتر شما شود. اگر نسخه تجویزی برای دارو دریافت کرده اید که موجب خواب آلودگی یا احساس خستگی در طول روز می شود، با پزشک خود درباره تغییر دادن دارو صحبت کنید. همچنین اگر الکل می نوشید، اطمینان حاصل کنید که این کار را مسئولانه و نه به طور مستقیم قبل از خواب انجام می دهید. البته بهترین کار این است که برای نوشدینی الکلی جایگزین بهتری بیابید.

استرس و افسردگی

افسردگی یکی از دلایل بالا رفتن میزان خواب است؛ زیرا در این حالت فرد معمولا انگیزه کافی برای بیدار شدن از خواب ندارد. همچنین این افراد ممکن است زمان بیدار شدن از خواب احساس خستگی کنند. متخصصان مایو کلینیک ادعا می کنند که افسردگی غیرطبیعی، اختلالی است که موجب افزایش وزن و خواب بیمار می شود.

همچنین استرس می تواند تاثیر مشابهی بر روی عادات خواب شما داشته باشد. چراکه به دلیل استرس روزانه ای که با آن مواجه هستید، در پایان روز خیلی خسته می شوید و تمایل دارید بیشتر بخوابید.

خستگی

خستگی می تواند به عوامل مختلفی مانند کار بیش از حد سخت، اختلالات خواب، بارداری یا خواب ناکافی مرتبط باشد. بنیاد ملی خواب بیان می کند که بزرگسالان با حداقل ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب، نداشتن خواب کافی یا مناسب در طول روز می تواند باعث شود خستگی در بدن فرد باقی مانده و این روند به شب های دیگر سرایت کند.

آپنه خواب

به گفته انجمن آمریکایی مراقبت های تنفسی، آپنه خواب یک اختلال تنفسی است که ۱۸ میلیون آمریکایی  را تحت تاثیر خود قرار داده است. آپنه خواب زمانی اتفاق می افتد که شما دوره ای از تنفس را در طول شب متوقف می کنید، که موجب اختلال در چرخه خواب می شود. از طریق این اختلال، افرادی که دارای آپنه خواب هستند معمولا خواب بی کیفیتی را تجربه می کنند. پزشک شما می تواند درمان هایی برای کمک به درمان آپنه خواب برای داشتن خواب شب بهتر ارائه دهد.