علت خونریزی قهوه ای از واژن

رنگ خون واژن معمولا قرمز روشن است اما خونریزی قهوه ای از واژن نشان از یک ناهنجاری در بدن دارد. خونریزی قهوه ای از واژن یا لکه بینی قهوه ای تیره نشان می دهد که خون خارج شده تازه نیست و قبل از این که از واژن خارج شود خونریزی ایجاد شده است.

علت خونریزی قهوه ای از واژن چیست؟

ترشحات قهوه ای واژن هیچ نشانه ای از خونریزی ندارد و ممکن است در عفونت های واژن یا بیماریهای التهابی لگن دیده شود. هر یک از علل خونریزی غیر طبیعی واژینال می تواند منجر به خونریزی قهوهای از واژن شود. اما برخی از مهمترین علل ایجاد ترشحات قوه ای مهبل عبارتند از:

قاعدگی حفظ شده

پوسته ریزی از دیواره داخلی رحم (آندومتر) معمولا در دوران قاعدگی رخ می دهد. اما گاهی ممکن است بخشی از این دیواره، در این دوره از بدن خارج نشود. این دیواره اگر بعد از چند روز از قاعدگی از بدن خارج شود می تواند به شکل ترشحات قوه ای تیره درآید. در واقع قاعدگی حفظ شده به معنی این است که کل خونی که باید در زمان پریود از بدن خارج می شد، خارج نشده و بخشی از آن چند روز بعد به شکل ترشح قهوه ای از واژن بیرون آمده.

سقط جنین

استفاده از قرص های سقط جنین و یا سقط جنین غیر قانونی ممکن است باعث شود برخی از محتویات رحم، روزها و هفته های بعد از سقط جنین خارج شود. این موضوع  منجر به خونریزی قهوه ای از واژن و خروج لکه های تیره و گاها سیاه می شود. البته این اتفاق گاهی بعد از سقط جنین های قانونی و اصولی نیز ممکن است رخ دهد.

علت خونریزی قهوه ای از واژن
علت خونریزی قهوه ای از واژن

عفونت

عفونت های واژن، رحم یا لوله های فالوپ ممکن است باعث خونریزی قهوه ای از واژن شود. اگر خونریزی خفیف و عفونت محدود باشد، لکه بینی قهوه ای واژن فقط دوره ای کوتاه و یا یک بار ایجاد می شود. در این حالت سایر علائم مانند درد و تب نیز وجود دارد. بیماری های مقاربتی نیز ممکن است مسئول خونریزی قهوه ای از واژن باشند که در این مورد این عارضه به مدت طولانی رخ می دهد.

سرطان

انواع سرطان های دستگاه تناسلی زنان به خصوص در موارد سرطان دهانه رحم، خونریزی جزیی و زخم دهانه رحم وجود دارد، اما در کنار این موارد گاهی نیز لکه بینی قهوه ای تیره مشاهده می شود. در این مورد، خونریزی غیر طبیعی واژینال در طولانی مدت وجود دارد و با بدخیم شدن سرطان، شدتش افزایش می یابد.