علت درد ساعد دست و درمان ها موثر و طبیعی آن

درد ساعد دست می تواند با آسیب به استخوان، تاندون ها، عضلات، مفاصل و یا بافتی که بین مچ دست و آرنج واقع شده است؛ ایجاد شود. بسته به جایی که آسیب به وجود آمده، شما ممکن است درد ثابت در ساعد داشته باشید و یا درد فقط زمانی که انگشتان، مچ و یا بازو را تکان می دهید احساس شود. علل بسیاری برای درد ساعد دست وجود دارد اما بارزترین علت آن آسیب های ذکر شده در بالا است. سایر علل درد ساعد دست عبارتند از:

  • عفونت
  • التهاب
  • ورم مفاصل
  • اختلال در اعصاب دست

از آن جا که ما برای انجام اکثر کارها نیاز به دست مان داریم؛ درد ساعد دست می تواند تاثیر به سزایی بر روی فعالیت های روزانه مان داشته باشد. دانستن روشی هایی که به کمک آن می توانید درد را تسکین دهید نیز می تواند در بهبود کیفیت زندگی ما تاثیر گذار باشد.

در این مقاله، شما در مورد علل مختلف درد ساعد و چگونگی کاهش آن اطلاعاتی کسب می کنید. برای همین منظور نیز برخی از بهترین روش های خانگی ساده برای از بین بردن تورم، حساسیت به لمس، درد و ناراحتی که گاهی اوقات با درد ساعد دست همراه است، را در ادامه معرفی کرده ایم.

علل درد ساعد دست

صدمه به ساعد

ساعد از ۲ استخوان به نام زند زبرین یا رادیوس و زند زیرین یا اولنا تشکیل شده است. اگر یک یا هر دو این استخوان ها دارای شکستگی باشد و یا زخمی بر روی آن ها ایجاد شده باشد، درد خفیف تا شدیدی در استخوان ساعد احساس خواهید کرد.

بر اساس گزارش آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (American Academy of Orthopaedic Surgeons)، یک شکستگی دردناک در ساعد همراه با تورم، کبودی و بی حسی در انگشتان دست می باشد. در این حالت شما همچنین ممکن است موقتا توانایی دست دادن و چرخش بازوی را نداشته باشید.

اگر تصور می کنید ساعد دستتان شکسته است، سریعا به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است استخوان در اثر شکستگی عفونت کند و بعد از مراجعه، فرایند جوش خوردن استخوان دشوارتر شود.

آسیب های ناسی از فشار و استفاده بیش از حد

فشار مکرر یا استفاده بیش از حد از بازو ها می تواند سفتی و درد در ساعد، مچ دست، شانه، آرنج و انگشتان ایجاد کند. صدمات ناشی از استفاده بیش از حد که باعث درد ساعد دست می شود در ورزشکاران شایع است. ورزشکارانی که ورزش های راکتی و یا پرتابی انجام می دهند و کارکنان اداری که از کیبور استفاده می کنند، از جمله افرادی هستند که بیشتر از این نوع درد شکایت می کنند. درد می تواند در هر نقطه از ساعد به صورت خفیف یا شدید حس شده و نوع آن نیز می تواند تیر کشنده و ضربان دار باشد. این موارد بستگی به محلی دارد که آسیب در آن رخ داده است.

بر اساس گزارش (CUPE)، درد مچ دست نیز می تواند به ساعد سرایت کند.

فشار مکرر و استفاده بیش از حد همچنین می تواند به التهاب تاندون و یا تنوسینوویت منجر شود. در هر دوی این موارد؛ التهاب و درد در تاندون رخ می دهد. دکتر Joseph J. Biundo از مرکز پزشکی تولان توضیح می دهد که التهاب تاندون و تنوسینوویت؛ زمانی که تاندون نزدیک مفاصل تکان می خورد؛ می تواند باعث درد شود. در این حالت مهم است که به تاندون استراحت دهید، در غیر این صورت، می تواند به تاندون ها آسیب جدی وارد شود.

آسیب عصبی

دلیل عمده دیگر برای درد در بازو و ساعد؛ آسیب عصبی است. همه اندام ها در بدن به یک سیستم عصبی متصل شده اند. این اعصاب مسئول ارسال سیگنال حرکت بین مغز و نخاع و بقیه بدن هستند. آسیب به یک یا چند عصب می تواند در درد ساعد دست دخالت داشته باشد.

به عنوان مثال؛ صدمه به اعصاب در ستون فقرات می تواند منجر به رادیکولوپاتی گردنی شود. رادیکولوپاتی گردنی شرح بالینی درد؛ و علائم عصبی ناشی از هر نوع بیماری است که موجب تحریک عصب در ستون فقرات گردنی می شود. این وضعیت باعث درد تابشی به بازو، شانه ها، کمر، گردن و قفسه سینه می شود. بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان دست نیز در این شرایط در برخی از بیماران گزارش شده است. گاهی اوقات نیز دیسک کمر در ستون فقرات باعث آسیب به ریشه های عصبی شده و منجر به التهاب و درد در مسیر عصب می شود.

سندرم تونل کارپ نوع دیگری از آسیب های عصبی است که می تواند منبع درد تیز ساعد دست باشد. سندرم تونل مچ دست زمانی رخ می دهد که یک عصب در مچ دست تحت فشار باشد.

سندرم تونل کارپ در افرادی که کارها تکراری انجام می دهند، ورم مفاصل دارند و یا دیابتی هستند، شایع تر است. اولین نشانه های سندرم تونل مچ دست؛ سوزن سوزن شدن و احساس خارش در دست و انگشتان می باشد. انگشتان دست در این حالت ممکن است متورم نیز شوند. البته گاهی با وجود ابتلا به این سندرم؛ تورمی وجود ندارد. در این حالت فرد ممکن است دردی ناگهانی و تیز در ساعد خود احساس کند.

آسیب به اعصاب که باعث درد ساعد دست می شود اغلب با اجتناب از فعالیتی که زمینه ساز درد است و استراحت دادن به مچ، برطرف می شود.

آرتروز

آرتریت روماتوئید (RA) یکی دیگر از دلایل درد ساعد دست است. آرتریت روماتوئید باعث التهاب، درد و تورم در مفاصل می شود. این بیمار اغلب بر روی آرنج تاثیر می گذارد و از آن جا که ساعد با آرنج در ارتباط است ممکن است درد به این ناحیه نیز سرایت کند.

آرتریت همچنین می تواند بیماری های دیگر که منجر به آسیب عصبی و آسیب تاندونی می شود، را ایجاد کند. به عنوان مثال، متخصص روماتولوژی، دکتر Ravinder N. Maini می گوید که از هر ۵ نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید؛ ۱ نفر درد ساعد دست  را به دلیل سندرم تونل مچ دست تجربه می کند.

به گفته دکتر تیم کنی؛ در صورت وجود ورم مفاصل، شما ممکن است متوجه توده بدون درد کوچکی بر روی پوست ساعد و آرنج شوید. به یاد داشته باشید که در کنترل آرتروز، مواد غذایی که می خورید بسیار موثر است.

بدن درد ناشی از آنفلونزا یا سرماخوردگی

درد عضلات ساعد و مفاصل می تواند با سرماخوردگی یا آنفولانزا ویروسی ایجاد شود. در میان بسیاری از علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا؛ دردهای عضلانی شدید در دست ها، پاها، و یا کمر نیز وجود دارد.

مجله Neurosciences in Rural Practice گزارش داد که بسیاری از افراد که از آنفلوآنزا رنج می برند درد ساعد، سفتی عضلانی و حساسیت به لمس در امتداد طول ساعد را گزارش می کنند. در برخی از افراد نیز، ویروس آنفلوانزا حتی پس از بهبود بیماری می تواند منجر به ایجاد درد ساعد دست شود.

عفونت

عفونت در سیستم خون و یا عروق لنفاوی می تواند یکی دیگر از علل درد ساعد دست باشد. عفونت جدی معمولا زمانی رخ می دهد که باکتری استرپتوکوک بر اثر برش، خراش، و یا زخم، به عروق لنفاوی و جریان خون،  وارد شود.

یکی دیگر از عفونت ها باکتریایی در عروق لنفاوی که ممکن است درد عضلانی ایجاد کند lymphangitis نام دارد. lymphangitis باعث التهاب در منطقه آسیب دیده شده و می تواند منطقه را دردناک و حساس به لمس کند. در این حالت شما ممکن است رگه های قرمز رنگی را روی دست آسیب دیده مشاهده کنید.

اگر رگه های قرمز رنگ بر روی پوست دیدید که با لمس آن ها احساس گرما کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم، از نشانه های عفونت است و مراجعه سریع به پزشک خطر ابتلا به گسترش عفونت و مسمومیت خون را کاهش می دهد.

درمان های طبیعی برای درد ساعد دست

بسته به علت ایجاد درد در ساعد، شما می توانید از روش های خانگی زیادی مانند سرما درمانی برای کاهش آن استفاده کنید. در ادامه چند روش را به شما معرفی می کنیم.

روش R.I.C.E برای تسکین درد ساعد دست

پزشکان کلینیک مایو توصیه می کنند برای کاهش این درد از روش R.I.C.E استفاده کنید. این روش از ۴ مرحله استراحت، یخ درمانی، متراکم کردن و بالا نگه داشتن تشکیل شده است. این روش برای هر نوع دردی که ناشی از جراحت، آسیب به اعصاب، تاندون ها، عضلات، مفاصل است و همچنین بیماری های التهابی موثر است.

استراحت

دستی که آسیب دیده است را اصلا تکان ندهید. استراحت دادن به دست می تواند بازسازی و روند بهبود زخم را تسریع بخشد. بنابراین در صورتی که درد همراه با تورم دارید چند روز اصلا دست خود را تکان ندهید.

سرما درمانی

سرما درمانی می تواند باعث کاهش تورم، اسپاسم های عضلانی و درد در ساعد شود. برای این کار یخ های خرد شده را درون کیسه فریزر بریزید. سپس کیسه را درون حوله ای پیچیده و حوله را روزی ۲۰ دقیقه بر روی محل درد قرار دهید.

متراکم کردن

با یک باند کشی یا دستمال تمیز ساعد را ببندید. این کار در کاهش درد و تورم موثر است.

بالا نگه داشتن

بعد از بستن دست، آن را با یک باند دیگر به دور گردن بیاندازید. آویزان ماندن دست تورم را بیشتر می کند.

ورزش برای کاهش درد ساعد

ورزش آرام؛ تاندون، اعصاب و یا مفاصل دردناک را با افزایش تحرک، تسکین می دهد. اگر درد ساعد شما با آسیب های ناشی از فشار تکراری ایجاد می شود، سعی کنید بازوها، انگشتان و مچ دست را برای کاهش فشار بر روی مفاصل با تمرینات کششی، حرکت دهید. اگر درد ساعد دستتان شدید است سعی کنید بعد از کاهش درد و التهاب از تمرینات زیر استفاده کنید.

علت درد ساعد دست و درمان ها موثر و طبیعی آن
علت درد ساعد دست و درمان ها موثر و طبیعی آن

ماساژ

تحقیقات نشان می دهد ماساژ عضو آسیب دیده علاوه بر ایجاد آرامش در عضلات می تواند روند بهبود را سرعت ببخشد. حتی اگر نمی توانید عضو آسیب دیده را ماساژ دهید، سایر نقاط بدن را ماساژ دهید. این کار باعث می شود از نظر روانی آرامتر شده و زودتر خوب شوید.

سایر روش های درمان

  • نوشیدن چای زردچوبه و زنجبیل می تواند به شما کمک کند. این دو ماده، ضد التهاب طبیعی هستند.
  • از روغن ها طبیعی ضد التهاب برای ماساژ دست استفاده کنید. حتی می توانید مقداری زنجبیل رنده شده را در روغن زیتون بریزید و از آن برای ماساژ استفاده کنید.
  • اگر درد ساعد دست ناشی از درد منتقله از گردن و کمر است بهتر است طرز نشستنتان را اصلاح کنید.
  • داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن به شما کمک می کند تا التهاب دستتان کم شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • اگر درد ناشی از ضربه باشد و همراه با تورم، کبودی نیز مشاهده شود.
  • اگر روی پوست رگه های قرمز مشاهده شد. این رگه های نشان از مسمومیت خون با عفونت است.
  • اگر درد ساعد به طور ناگهانی تشدید شد.
  • اگر با استفاده از درمان های خانگی بالا، درد کاهش نیافت.