علت درد ناخن پا چیست و چگونه درمان می شود؟

ناخن پا، مهجورترین اندام بدن است. در حالی که مبالغی زیادی صرف زیبایی ناخن های دست می شود، عوض کردن یک جوراب ساده آرزوی ناخن پا است. اما همین ناخن های پا، اگر بیش از حد مورد بی توجهی قرار بگیرند تلافی تمام بی توجهی ها را در می آورند. مثلا، درد ناخن پا ناشی از فرو رفتن ناخن در گوشت کنار ناخن، یکی از ناتوان کننده ترین دردها برای انسان است.

به طور کلی، اگر اطراف ناخن شما قرمز و متورم است و یا ترشحات زرد یا سبز دارد، همچنین درد ناخن پا در افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، مسئله ای جدی است. در این حالات باید به پزشک مراجعه شود.

کاهش درد ناخن پا

اما درد ناخن پا را چگونه درمان کنیم؟ در زیر مواردی را که می تواند به شما کمک کند شرح داده ایم.

نرم کردن ناخن پا

یک ظرف آب گرم و دو قاشق نمک اپسوم (سولفات منیزیم) تهیه کنید و پای خود را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در این محلول قرار دهید. اگر به بیماری قند مبتلا نیستید، محلول آب و بتادین نیز در این زمینه کارا و موثر است.

علت درد ناخن پا چیست و چگونه درمان می شود؟
علت درد ناخن پا چیست و چگونه درمان می شود؟

برداشتن پوست

هنگامی که ناخن هایتان را نرم کردید و البته با دستان تمیز، پوست روی ناخن را کنار بزنید. البته این کار دردناک است. بنابراین اگر قادر به انجام آن نیستید بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

محافظت از پوست

بعد از جدا کردن ناخن و پوست از هم، به وسیله یک تکه کوچک پنبه، این دو را از هم جدا کنید. این کار پس از چند روز با رشد طبیعی ناخن منجر به برطرف شدن درد و التیام پوست می شود. برای جدا کردن پوست از ناخن می توانید از چسب زخم نیز استفاده کنید. به طور کلی آزاد کردن پوست از ناخن، سریع ترین راهکار رها شدن از درد ناخن پا است. در این زمینه می توانید از مواد بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین نیز استفاده کنید.

کوتاه کردن ناخن

یک راه دیگر برای جلوگیری از فرو رفتن بیشتر ناخن در گوشت، کوتاه کردن آن است. پس از شستشوی کامل پا، تکه ای یخ، روی ناحیه دردناک بگذارید تا مقداری بی حس شود. سپس با احتیاط ناخن فرو رفته در گوشت را کوتاه کنید. و در نهایت محل را با محلول بتادین شستشو دهید. بعد از انجام این کار تا ۳ روز بعد، روزانه یک بار، پا را در محلول آب گرم و نمک اپسوم، شستشو دهید. اگر ناخن دوباره در گوشت فرو رفت بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از ناخن گیر پا

ناخن گیر پا پهن تر است و امکان صاف بریدن ناخن را فراهم می کند. ناخن گیر های کوچک که برای دست به کار برده می شوند گرد بر هستند. استفاده از ناخن گیر پا به شما کمک می کند ناخن پا را به صورت صاف کوتاه کنید. این کار از فرو رفتن گوشه های ناخن در گوشت کنار انگشت جلوگیری می کند و در نتیجه درد ناخن پا را از بین می برد.

استفاده از کفش مناسب

گاهی درد ناخن پا ناشی از استفاده از کفش های نامناسب است. کفش های تنگ با جلو پنجه باریک، نه تنها باعث درد ناخن پا می شود بلکه می تواند موجب دردهای ستون فقرات در ناحیه کمر نیز گردد.