درد چشم با نام علمی ophthalmalgia نیز شناخته می شود. بسته به جایی که شما تجربه درد و ناراحتی دارید، درد چشم می تواند در یکی از دو دسته زیر قرار گیرد:

  • درد چشم ایجاد شده بر روی سطح چشم
  • درد مداری داخل چشم

درد چشم شایع است، اما به ندرت نشانه ای از یک بیماری جدی است. در اکثر موارد، درد بدون دارو یا درمان برطرف می شود.

دردی که بر روی سطح چشم رخ می دهد می تواند ناشی از خراش و سوزش باشد و گاهی نیز با خارش همراه بوده و با لمس کردن چشم بیشتر شود. این نوع از دردها معمولا توسط تحریک ناشی از جسم خارجی، عفونت یا زخم ایجاد می شود. اغلب، این نوع از درد های چشمی، به راحتی با قطره چشم یا درمان های ساده دیگر از بین می روند.

دردی که به صورت عمقی در چشم رخ می دهد ممکن است تیر کشنده، احساس وجود شن در چشم یا ضربان دار باشد. این نوع از درد چشم ممکن است نیاز به درمان عمیق تری داشته باشد. درد چشمی که همراه با از دست دادن بینایی است ممکن است نشانه ای از یک موضوع اورژانسی باشد. در صورتی که همراه درد در نواحی چشم در بینایتان اختلال ایجاد شد، حتما با اورژانس تماس بگیرید.

چه چیزی باعث ایجاد درد چشم سطحی می شود؟

موارد زیر ممکن است درد سطحی چشم ایجاد کنند:

جسم خارجی

شایع ترین علت درد های چشم ورود جسم خارجی به آن است. ورود مژه، خاک و یا بخشی از لوازم آرایش در چشم می تواند باعث سوزش، قرمزی، ترشح اشک و درد شود.

التهاب ملتحمه

ملتحمه بافتی است که جلوی چشم و در قسمت زیرین پلک قرار داد. این قسمت می تواند توسط آلرژی یا عفونت، ملتهب و آلوده شود. هر چند معمولا درد این التهاب خفیف است، اما باعث خارش، قرمزی و ترشح در چشم می شود. ورم ملتحمه pinkeye نیز نام دارد.

التهاب بر اثر استفاده از لنز

افرادی که از لنزهای تماسی یک بار مصرف استفاده می کنند یا لنزهای دائم خود را به درستی ضد عفونی نمی کنند، بیشتر مستعد ابتلا به درد چشم ناشی از تحریک یا عفونت هستند.

خراش قرنیه

قرنیه، سطح شفافی است که چشم را پوشش می دهد. به همین دلیل مستعد ابتلا به آسیب است. هنگامی که  قرنیه دچار خراش می شود. احساس می کنید چیزی در چشم فرو رفته است. در زمان خراشیده شدن قرنیه، به طور معمول حذف محرک از چشم و شستشوی آن با آب درد و ناراحتی را تسکین می دهد.

صدمه

سوختگی با مواد شیمیایی و سوختگی های ایجاد شده با نورهای شدید مانند فلش، می تواند درد قابل توجهی داشته باشد. این سوختگی اغلب در نتیجه قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند سفید کننده ها یا منابع نور شدید، مانند خورشید، قفسه های برنزه کننده و یا مواد مورد استفاده در جوش الکتریکی ایجاد می شود.

بلفاریت

بلفاریت اغلب زمانی رخ می دهد که غدد چربی در لبه پلک آلوده یا ملتهب شود. این عارضه می تواند باعث درد چشم شود.

گل مژه

اگر عفونت بلفاریت یک ضایعه برجسته بر روی پلک ایجاد کند به آن گل مژه و یا شالازیون می گویند. گل مژه می تواند بسیار دردناک بوده و معمولا نواحی اطراف گل مژه بسیار لطیف و حساس به لمس می شود.

چه چیزی باعث ایجاد درد چشم داخلی می شود؟

موارد زیر ممکن است درد داخلی چشم ایجاد کنند:

آب سیاه

این وضعیت زمانی که فشار داخل چشم افزایش می یابد، رخ می دهد. علاوه بر درد چشم، علائم ناشی از گلوکوم عبارتند از تهوع، سردرد و از دست دادن بینایی. افزایش ناگهانی فشار در چشم به نام گلوکوم حاد شناخته شده و از موارد اضطراری است، و به درمان فوری برای جلوگیری از کاهش دائمی دید نیاز دارد.

اختلال عصب بینایی

اگر عصب که پشت کره چشم است و به مغز می رسد آسیب ببیند، ممکن است درد چشم همراه با از دست دادن بینایی را تجربه کنید. این آسیب ها به التهاب مربوط می شود. التهاب ایجاد شده نیز می تواند به دلیل وجود یک بیماری خود ایمنی یا عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود.

سینوزیت

عفونت سینوس ها می تواند باعث فشار پشت چشم ها شود. بسته به میزان عفونت، می تواند موجب ایجاد درد در پشت یک چشم یا هر دو چشم شود.

میگرن

درد چشم یک عارضه جانبی شایع در سردرد های میگرنی است.

صدمه

صدمات نافذ به چشم، که می تواند در حوادث رانندگی رخ دهد، درد قابل توجه در چشم ایجاد می کنند.

آماس عنبیه

التهاب در عنبیه معمولا نادر است اما به محض شکل گیری می تواند درد عمیق در داخل چشم ایجاد کند.

علت درد چشم و درمان های موثر برای آن
علت درد چشم و درمان های موثر برای آن

چه زمانی درد چشم اورژانسی است؟

اگر همراه درد چشم تجربه از دست دادن بینایی نیز وجود داشته باشد، ممکن است این نشانه ای از یک وضعیت اضطراری باشد. علائم دیگر که نیاز به توجه فوری پزشکی دارند عبارتند از:

  • درد چشم شدید است.
  • درد ناشی از زخم و یا قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی و یا نور شدید باشد.
  • همراه با درد چشم، دل درد و استفراغ وجود داشته باشد.
  • درد آنقدر شدید است که لمس کردن چشم غیر ممکن است.
  • تغییرات ناگهانی و چشمگیر در بینایی ایجاد شده است.

درد چشم چگونه درمان می شود؟

درمان درد چشم بستگی به علت درد دارد. اما شایعترین درمان ها عبارتند از:

مراقبت در منزل

بهترین راه برای درمان بسیاری از شرایطی که باعث درد چشم می شوند، این است که اجازه دهیم چشممان استراحت کند. خیره شدن به صفحه کامپیوتر یا تلویزیون می تواند موجب خستگی چشم شود. در صورت وجود آسیب، پزشک ممکن است بستن چشم ها را با چشم بند تا بیش از ۲۴ ساعت تجویز کند.

عینک

اگر شما اغلب از لنزهای تماسی و طبی استفاده می کنید، زمانی هم برای التیام قرنیه توسط عینک در نظر بگیرید.

گرما درمانی

در مورد افرادی که بلفاریت یا گل مژه دارند پزشک ممکن است توصیه کند که چشم ها را گرم نگه دارید. این کار باعث می شود غدد چربی و یا فولیکول مو مسدود، باز شود.

شستشو

اگر یک جسم خارجی و یا شیمیایی وارد چشمتان شده، ممکن است شستن چشم ها با آب یا محلول سالین (سرم آب نمک) برای خارج کردن محرک موثر باشد.

آنتی بیوتیک ها

قطره ضد باکتری و آنتی بیوتیک های خوراکی ممکن است برای درمان ورم ملتحمه، خراشیدگی قرنیه و عفونت چشم که باعث درد شده، مفید باشد.

آنتی هیستامین ها

قطره چشم و داروهای خوراکی ضد آلرژی، می توانند به کاهش درد مرتبط با آلرژی در چشم کمک کنند.

قطره چشم

برای افراد مبتلا به گلوکوم ممکن است استفاده از قطره چشم برای کاهش فشار ساختمان چشم مفید باشد.

کورتیکواستروئیدها

برای عفونت های جدی تر، مانند نوریت اپتیک و آماس عنبیه، دکتر ممکن است به شما کورتیکواستروئیدها تجویز کند.

داروهای ضد درد

اگر درد شدید است و باعث وقفه در زندگی روزمره شما شده، دکتر ممکن است یک داروی مسکن برای کمک به کاهش درد تا زمانی که بیماری زمینه ای درمان شود، تجویز کند.

عمل جراحی

گاهی اوقات برای اصلاح آسیب ناشی از ورود جسم خارجی به چشم و یا سوختن چشم، عمل جراحی لازم است. علاوه بر این موارد، افراد مبتلا به گلوکوم نیز ممکن است برای افزایش بینایی، نیاز به درمان با لیزر داشته باشند.

اگر درد چشم درمان نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اکثر درد های چشم نیاز به درمان ندارند. دردهای ایجاد شده در چشم به ندرت باعث آسیب دائمی به قدرت بینایی می شوند. با این حال، همیشه این چنین نیست. برخی از شرایط که باعث درد چشم می شوند، در صورت عدم درمان ممکن است مشکلاتی جدی تری ایجاد کنند.

به عنوان مثال، درد و علائم ناشی از گلوکوم نشانه ای از یک مشکل قریب الوقوع است. آب سیاه یا همان گلوکوم اگر تشخیص داده نشده و درمان نشود، می تواند مشکلات بینایی و در نهایت نابینایی به همراه داشته باشد. حس بینایی بسیار حساس است. اگر تجربه درد چشم دارید و مدام احساس می کنید چیزی مثل مژه در چشمتان فرو می رود، به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.

چطور می توانیم از ایجاد درد چشم جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از درد چشم با حفاظت از چشم شروع می شود. به روش های زیر می توانید لز درد چشم جلوگیری کنید:

  • می توانید از بسیاری از علل ایجاد درد چشم مانند بریدگی و سوختگی، با پوشیدن عینک یا عینک ایمنی هنگام ورزش، زنی چمن، و یا کار با وسایل دستی جلوگیری کنید. کارگران ساختمانی، جوشکاران و افرادی که از ابزارهای سریع و مواد شیمیایی استفاده می کنند باید همیشه از محافظ چشم استفاده کنند.
  • مواد شیمیایی و عوامل مستقیم قوی از قبیل پاک کننده های خانگی و آفات کش ها را دور از بدن خود اسپری کنید.
  • از در اختیار قرار دادن اسباب بازی هایی که ممکن است کودک با آن به چشم خود صدمه وارد کند، خودداری کنید. اسباب بازی هایی که قطعات فنری دارند، اسباب بازی که دارای میله هستند، شمشیر اسباب بازی، اسلحه و توپ همگی می توانند به چشم کودک صدمه بزنند.
  • ابزار و وسایلی که با چشمتان به طور مستقیم در تماس هستند را تمیز نگه دارید. ابزراهای مانند لنز و عینک می توانند چشم را به سرعت عفونی کنند. در مورد لنزها باید یاد آور شویم که بهتر است از استفاده طولانی مدت آن ها اجتناب کنید و به صورت متناوب جای آن را با عینک تعویض کنید.