دندان قروچه

علت دندان قروچه در درجه اول نوعی عادت است. این عادت در بسیاری از افراد در جهت فرو خوردن مشکلات روانی و تنش های روحی انجام می شود. در عده ای دیگر نیز غیر طبیعی بودن مفصل آرواره موجب گرفتگی ماهیچه ها شده و ایجاد دندان قروچه می کند. همچنین در زنان ۱۷ تا ۳۵ ساله ممکن است علت دندان قروچه اختلالی خفیف در دستگاه عصبی مرکزی آن ها رخ دهد.

بعضی از شغل ها که نیازمند انجام فعالیت هایی دقیق هستند نیز می توانند علت دندان قروچه شوند. به عنوان مثال جراحان مغز و ساعت سازان در این زمینه پیش رو هستند.

همچنین تغییراتی در شکل دندان ها و نامتوازن شدن آن ها به عنوان مثال پر کردن یک دندان که باعث می شود دندان ها به درستی روی هم قرار نگیرند نیز می تواند منجر به دندان قروچه شود.

دندان قروچه اگر چه موضوعی ناراحت کننده نیست اما به دلیل خطراتی که در پی دارد باید درمان شود. فشار وارد شده بر آرواره ها ممکن است باعث آسیب دیدن آن ها و در نتیجه زنگ زدن گوش ها، درد گردن و شانه و سر درد شود. همچنین دندان قروچه در غالب موارد موجب کاهش قدرت جوندگی دندان ها و لق شدن آن ها می شود.

دندان قروچه چگونه درمان می شود؟

با توجه به این که بیشتر موارد دندان قروچه نیازمند درمان طبی است، در این زمینه اولین پیشنهاد ما مراجعه به دندانپزشک است. اما موارد زیر نیز می تواند در کاهش این مشکل موثر باشد.

توجه به وضعیت فک

دقت کنید که وقتی دهانتان را می بندید دندان های بالا و پایین نباید به هم برخورد کنند. در واقع در حالت طبیعی این دندان ها تنها در هنگام جویدن باید با هم برخورد داشته باشند.

ورزش دادن آرواره ها

ماهیچه های آرواره را با ملایمت خسته کنید. جویدن نوبتی قطعات نان یا مواد غذایی مشابه با دندان های هر دو طرف آرواره روش خوبی برای انجام این کار است. این کار را ۲ الی ۳ بار در طول روز و به مدت حداقل یک ماه انجام دهید. اگر آرواره شما در طول روز با ملایمت خسته شود در طول شب بیشتر استراحت می کند.

استفاده از محافظ دندان

محافظ دندان پیشتر در برخی از ورزش ها کاربرد داشت. اما کاربرد آن در دندان قروچه نیز مفید است. با تجویز پزشک می توانید از محافظ دندان برای جلوگیری از دندان قروچه شبانه استفاده کنید. همین طور محافظ هایی برای جلوگیری از به هم خوردن دندان ها در طول روز نیز وجود دارد.

تصحیح مفاصل

در مواقعی که این مشکل ناشی از مفاصل است، پزشک متخصص به وسیله عمل جراحی، وسایل مخصوصی را در کنار مفاصل می گذارد تا مفاصل جا به جا شده را به جای خود برگردانده و ثابت کند. این کار با رفع گرفتگی ماهیچه ها باعث درمان دندان قروچه می شود.

استفاده از روکش دندان

در نهایت اگر مشکلشما به هیچ طریقی درمان نمی شود. استفاده از روکش دندان می تواند در جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها موثر باشد.