علت رنگ پریدگی پوست چیست؟

حتما برای شما نیز پیش آمده است که یکی از اطرافیان به شما بگوید “رنگت پریده” است. پریدن رنگ از رخسار که به زبان دقیق تر رنگ پریدگی پوست نامیده می شود، اگر چه خطرناک نیست اما می تواند نشانه هایی از بیماری یا ضعف در بدن باشد. آن چه به پوست شما رنگ داده و به عنوان مثال گونه های شما را گلگون می کند، جریان خون در زیر پوست است. این جریان خون را یکی از نشانه های سالم بودن فرد می دانند. و وقتی جریان خون زیر پوست کاهش می یابد، رنگ پریدگی پوست رخ می دهد.

اما چه چیز باعث کاهش جریان خون در زیر پوست می شود؟ شوک های هیجانی، آسیب های شدید ناگهانی، عفونت و قرار گرفتن در معرض سرمای شدید، جریان خون در زیر پوست را کاهش داده و ایجاد رنگ پریدگی می کنند. علت رنگ پریدگی پوست بر اثر سرمای شدید، تنگ شدن رگ های خونی زیر پوست، برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به اندام های داخلی بدن و نیز حفظ گرمای بدن می باشد.

یکی دیگر از علل رنگ پریدگی پوست تنش گرمایی است. هنگامی که بدن شما بیش از حد گرم شود، خون از زیر پوست دور می شود. در این حالت رنگ پوست سفید شده و ممکن است این وضعیت با عرق کردن و احساس غش همراه باشد.

ورزش کردن نیز می تواند باعث افزایش رنگ پوست شود چرا که بی تحرکی با کاهش فعالیت قلب و خون رسانی کمتر، باعث کاهش جریان خون زیر پوست می شود.

اگر رنگ پریدگی همراه با خستگی و تنگی نفس رخ دهد، می تواند یکی از علائم کم خونی و کمبود آهن باشد. این مشکل موجب کم شدن اکسیژن در بدن می شود. و در نتیجه آن، رنگ پوست کاهش می یابد. کم خونی دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل، فقر آهن است. در مورد کمبود آهن می توان به قاعدگی های طولانی مدت، زخم های گوارشی، بواسیر، وجود تومور در روده بزرگ، التهاب معده و مصرف بالای داروهایی مانند آسپرین اشاره کرد. البته انواعی از کم خونی ارثی نیز وجود دارد که می تواند موجب رنگ پریدگی پوست شود.

در نهایت رنگ پریدگی پوست را می توان هشداری برای وقوع حمله قلبی نیز دانست. اگر ناگهان ضربان قلبتان تند می شود، دچار تنگی نفس می شوید، عرق کرده و رنگتان می پرد، بدون فوت وقت به اورژانس مراجعه کنید.

علت رنگ پریدگی پوست چیست؟
علت رنگ پریدگی پوست چیست؟

رنگ پریدگی پوست را چگونه درمان کنیم؟

انجام آزمایش خون

آزمایش خون می تواند با اندازه گیری فریتین (پروتئین ذخیره کننده آهن) کمبود آهن را در خون شما تشخیص دهد. تجویز رژیم های غذایی پر آهن و یا قرص های آهن، از اولین درمان های کم خونی فقر آهن است.

ورزش کردن

ورزش های سبک مانند حرکات کششی دست و پا، پیاده روی و دوچرخه سواری به افزایش جریان خون و تولید بیشتر گلبول های قرمز خون کمک می کنند. همچنین ورزش منظم صورت شما را طی چند هفته گلگون می کند.

مصرف میوه جات

رنگ پریدگی پوست ناشی از عفونت، بیشتر در زنان رخ می دهد. در این شرایط به شما پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از رژ گونه از محلول های دارای اسید میوه (آلفاهیدروکسی) استفاده کنید. این ماده با ایجاد مقداری التهاب روی پوست صورت، باعث ریزش سلول های کهنه و رویش سلول های تازه روی پوست می شود.

گرفتن سر بین زانو ها

اگر ناگهان رنگتان پریده و همزمان دچار عوارض دیگری مانند ضعف، عرق کردن و گیجی شده اید، سرتان را خم کرده و پایین تر از قلب بین زانوها نگه دارید. این کار علاوه بر بهبود رنگ پوست صورت، جریان خون به مغز را بهتر کرده و مانع اتفاقات شدیدتر می شود.