این طبیعی است که اگر جسمی سرد را در دستان خود بگیرید، و یا با پای برهنه روی زمین سرد مثلا سرامیک، راه بروید، دست یا پای شما سرد بشود. اما در مواردی سرد شدن دست و پا به علت پایین بودن دمای محیط نیست. در مشخص ترین علت، سرد شدن دست و پا تنش های هیجانی است. ۲ تا ۶ درصد افراد، به تنش های هیجانی و روانی، با نشانه سرد شدن دست و پا واکنش نشان می دهند. این حالت در اصطلاخ پزشکی رینو ( نام پزشک فرانسوی که آن را کشف کرد) خوانده می شود. در فرآیند سرد شدن دست و پا افزایش تنش باعث تنگ تر شدن رگ های کوچک دست و پا می شود و با کاهش جریان خون در آن ها منجر به سردی و کرخت شدن آن ها خواهد شد.

به طور کلی ۷۵ درصد مردم، داراری نشانه هایی از این مشکل در بدن خود هستند. البته این مشکل در زنان زیر ۴۰ سال به دلایل نا معلومی شایع تر است. هر چند عده ای از دانشمندان دلیل آن را تاثیر هورمون های زنانه بر رگ های خونی می دانند. جالب است بدانید، این مسئله اگرچه در زنان زیر ۴۰ سال شایع تر است اما از شدت کمتری نسبت به روی دادن آن در مردان و زنان بالای ۴۰ سال برخوردار است.

در زنان بالای ۴۰ سال و مردان، عوامل موثر بر رگ های خونی از جمله سیگار کشیدن، داروهای ضد فشار خون و بیماری هایی از جمله، التهاب شبه رماتیسمی مفاصل، لوپوس و رسوب چربی در دیواره رگ ها بر شدت این مشکل می افزاید. همچنین در این سنین حرکات فرساینده با مچ دست، مثل کارهای یدی و کار با کامپیوتر امکان ابتلا به سردی دست را بیشتر می کند. در این نوع ابتلا، مشکلات در فصول سرد بیشتر بوده و ممکن است فقط یک انگشت، یک دست و یا یک پا را گرفتار کند. فراموش نکنید که نشانه های رینو در موارد بسیار شدید حتی می تواند به ایجاد زخم های پوستی و آسیب به بافت های دست و پا منجر شود.

درمان سرد شدن دست و پا

فرو بردن دست ها در آب گرم

اگر مشغول کار با جسمی سرد هستید. مثلا وقتی که دارید گوشت یخی را با چاقو تکه تکه می کنید، هر چند دقیقه یک بار، دستان خود را زیر شیر آب گرم ببرید. این کار کمک می کند تا رگ های خونی شما باز بماند و خون در آن جریان داشته باشد.

چرخاندن دست ها

در حالی که آرنج، مچ و انگشتان خود را صاف نگه داشته اید دست خود را از قسمت کتف، و در جهت عقربه های ساعت به مدت ۱ الی ۲ دقیقه به آرامی بچرخانید. این کار با استفاده از نیروی گریز از مرکز منجر به افزایش جریان خون به سمت انگشتان شما می شود.

نوشیدنی های گرم بخورید

منظور از نوشیدنی های گرم در واقع آب میوه های گرم است. فراموش نکنید که نوشیدنی های دارای کافئین با انقباض رگ ها، جریان خون را در آن کم می کند. الکل نیز اگر چه ممکن است در ابتدا موجب ایجاد گرمی شود اما در عمل با گشاد کردن بیش از حد رگ ها موجب از دست رفتن گرما و ایجاد لرز می شود.

مصرف ماهی و روغن ماهی

روغن ماهی با کاهش انقباض رگ های خونی، تامین کننده خون در انگشتان دست و پا است. در مطالعه ای ۵ نفر از ۱۱ نفر فرد مبتلا به سرد شدن دست و پا به مدت ۳ ماه روزانه ۱ کپسول روغن ماهی خوردند. بررسی پزشکان پس از سه ما نشان می داد که هر ۵ نفر به طور کامل بهبود یافته بودند. در نتیجه خوردن مکمل های روغن ماهی را البته با مشورت پزشک خود به شما پیشنهاد می کنیم. و البته از این پیشنهاد بهتر، جای دادن ماهی در وعده غذایی روزانه است.

پوشیدن لباس گرم و مناسب

وقتی بدن در معرض سرما قرار می گیرد، جریان خون از انتهای دست ها و پاها به سمت مرکز بدن حرکت می کند. این کار واکنش طبیعی بدن برای گرم نگه داشتن خود است. اما همین موضوع برای افرادی که دچار مشکل سرد شدن دست و پا هستند، آزاد دهنده است. پوشیدن لباس های گرم و گشاد، که دارای ترکیبی از نخ و نایلون هستند بهترین پیشنهاد برای گرم نگه داشتن بدن و کمک به افزایش جریان خون است.

علت سرد شدن دست و پا چیست و چگونه درمان می شود؟
علت سرد شدن دست و پا چیست و چگونه درمان می شود؟

پوشاندن دست ها

جالب است که بدانید ۵۵ درصد گرمای بدن انسان از طریق دست ها خارج می شود. پس پوشاندن دست ها با دستکش می تواند در گرم نگه داشتن بدن بسیار موثر باشد. همچنین پیشنهاد می شود به جای پوشیدن دستکش معمولی دستکش های ۴ انگشتی بپوشید. کنار هم بودن انگشتان کمک زیادی به گرم شدن آن ها می کند. این توصیه را در مورد پاها نیز به وسیله پوشیدن جوراب ضخیم رعایت کنید.

دور فرمانی

اگر در روزهای سرد مجبور به رانندگی هستید در دست گرفتن یک فرمان سرد در حالی که دستانتان بالاتر از حالت معمول قرار دارد، کاری آزار دهنده است. برای کمتر شدن اثر این سرما، دور فرمانی های چرمی پیشنهاد خوبی هستند. این دور فرمانی ها سریع تر گرم شده و حرارت کمتری را از دست شما می گیرند.

دستکش آشپزخانه بپوشید

هنگام برداشتن مواد غذایی منجمد از فریزر، از دستکش آشپزخانه استفاده کنید. همچنین برای در دست گرفتن لیوان آب سرد نیز از لیوان های دسته دارد استفاده نمایید.

کف اتاق را گرم کنید

اگر شما دچار مشکل سرد شدن دست و پا هستید، سرامیکی و یا سنگی بودن کف خانه، اگر چه زیباست اما برای شما مناسب نیست. در نتیجه بهتر است حداقل محل هایی از خانه را که بیشتر رفت و آمد می کنید به وسیله موکت یا فرش بپوشانید.

تنظیم دمای اتاق خواب

طبیعی است که تنظیم دمای اتاق خواب با توجه به کاهش سوخت و ساز بدن در هنگام خواب، کاری واجب برای کنترل این مشکل می باشد.

ورزش دادن سرخرگ ها

ورزش موثری برای آموزش سرخ رگ ها جهت انتقال خون بیشتر وجود دارد. این ورزش جهت کاهش سرد شدن دست و پا به شما کمک خواهد کرد. برای انجام این ورزش، در اتاقی با دمای متوسط دستهایتان را به مدت ۵ دقیقه در آب داغ بگذارید سپس حوله ای به دور دست ها پیچیده و به اتاقی با دمای پایین (می توانید به فضای آزاد هم بروید) رفته حوله را باز کنید و دستهایتان را به مدت ۱۰ دقیقه دیگر در ظرف آب داغ بگذارید. سپس دوباره به اتاق قبلی برگشته و دوباره این عمل را تکرار کنید. این روند را ۳ الی ۶ بار در روز انجام دهید به طوری که تعداد دفعات گذاشتن دست در آب داغ به حدود ۵۰ بار برسد. تحقیقات نشان داده است که این کار متوسط دمای دست ها را ۷ درجه بالاتر از محیط نگه می دارد و تاثیر این ورزش تا حدود ۲ سال باقی می ماند.