صدا دادن فک

در عملکرد طبیعی آرواره ماهیچه های کنترل کننده حرکات فک با همکاری یکدیگر و به صورتی هماهنگ و بدون سر و صدا و آرام باز و بسته می شوند. اما خستگی بیش از حد ماهیچه های آرواره موجب ایجاد ناهماهنگی بین آن ها می شود. مثلا یک ماهیچه آرواره را به سمتی می کشد و ماهیچه دیگر توان همراهی هماهنگ با این حرکت را ندارد و سومین ماهیچه به طور کلی حرکتی نمی کند. در این حالت صدا دادن فک و آرواره طبیعی است.

این مشکل اگر به طور طبیعی و بر اساس خستگی زیاد ناشی از قعالیتی مانند جویدن مداوم چیزی سفت ایجاد شود، عادی است. همچنین باید گفت صدا دادن فک و آرواره خطر خاصی ندارد و چیزی که آن را آزاردهنده کرده نزدیک بودن فک به گوش می باشد. این موضوع باعث می شود صدا دادن فک بیشتر به گوش برسد.

البته گاهی صدا دادن فک با علائمی مانند سردرد، گردن درد و سفتی و یا اشکال در باز و بسته کردن دهان همراه می شود. البته جدی ترین حالت صدا دادن آرواره زمانی است که علت آن اختلال مفصل گیجگاهی آرواره ای باشد. این اختلال زمانی بروز پیدا می کند که ماهیچه ها و رباط های نگه دارنده آرواره، بیش از حد کشیده شود و وقتی بخش های استخوانی مفاصل در جای درست خود نباشند بر روی هم ساییده شده و صدای آرواره بلند می شود.

درمان صدا دادن فک و آرواره

صدا دادن فک و آرواره به دلیل آن که به خوبی شنیده می شود آزار دهنده است. آرواره را مانند دیگر اعضای بدن مثلا مثل یک زانوی در رفته نمی توان در جای خود ثابت کرد. آرواره همان طور که خود در می رود خودش نیز باید جا بیافتد. در این زمینه تنها توصیه ما اجتناب از جویدن چیزهای سفت مثل گوشت های نیم پخته و نیز نجویدن آدامس است. جویدن آدامس باعث کشیدگی مدام ماهیچه های آرواره می شود. همچنین خوردن غذاها و لقه های درشت که باید به خاطر آن دهان خود را بیش از حد باز کنید هم ممکن است منجر به کشیدگی ماهیچه های آرواره و صدا دادن فک و آرواره گردد.

در صورت مراجعه به پزشک اولین کاری که باید انجام شود و اگر انجام نشد از او بخواهید که این موضوع را بررسی کنید. بازدید دندان ها از نظر وجود سائیدگی و آسیب های ناشی از دندان قروچه است.

در نهایت اگر همراه صدا دادن فک و آرواره همراه با درد و ناراحتی است و نیز اگر به جز صدا دادن فک و آرواره دچار دندان قروچه هستید مراجعه به پزشک برای شما ضروری است.