علت نازک شدن پوست چیست؟

متخصصان کلینیک مایو معتقدند که پوستی که به سادگی پاره می شود و دچار ترک خوردگی می شود، پوست نازک نامیده می شود. نازک شدن پوست یکی از مشکلات رایج در بین افراد مسن است. همان طور که سن بالا می رود، لایه های مختلف پوست نیز نازک تر و شکننده تر می شود. با این وجود عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند بر روی ضخامت پوست تاثیر بگذارند. حتی اختلالات متخلف و مصرف برخی از داروها نیز می توانند علت نازک شدن پوست باشند.

با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید زیرا قصد داریم از علت نازک شدن پوست با شما صحبت کنیم.

علت نازک شدن پوست

سن

شایع ترین علت نازک  شدن پوست پیری است. با گذشت هر سال، لایه سطحی پوست شما از بین می رود و مقداری از انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. سطح کلاژن و الاستین در لایه زیرین پوستی که به عنوان درم شناخته می شود، کاهش می یابد و کم کم میزان چربی بافتی که حاوی کمپلکس یا لایه محافظی عمیق پوست است، از دست می رود. تمام این عوامل منجر به نازک تر و شکننده تر شدن پوست می شود.

آفتاب

پزشکان کلینیک مایو خورشید را به عنوان عامل کمک کننده به نازک و شکننده شدن پوست معرفی می کنند. نور ماوراء بنفش، کلاژن و الاستین که در لایه های مختلف پوست وجود دارد را کاهش می دهد. همانطور که سطح کلاژن و الاستین کاهش می یابد، پوست خشک شده و بسیار شکننده می شود.

کورتیکواستروئیدها

یکی دیگر از علل بالقوه نازک و شکننده شدن پوست کورتیکواستروئیدها است. هم کورتیکواستروئیدهای خوراکی و هم موضعی می توانند علت تبدیل اپیدرم به آتروفی شده و منجر به کبودی و پاره شدن پوست شود. استفاده کوتاه مدت از کورتیکواستروئیدها این مشکل را ایجاد نمی کند.

سندرم اهلرز دنلوس

سندرم اهلرز دنلوس در واقع گروهی از اختلالاتی است که بر تولید کلاژن درون بدن تأثیر می گذارد. این شرایط ژنتیکی از والدین به کودک منتقل می شوند. از آنجایی که کلاژن جزء مهمی برای داشتن پوست سالم است، افراد مبتلا به این بیماری دارای پوست ضعیف تر نسبت به حالت طبیعی هستند. همین عامل منجر به ایجاد کبودی و ترک خوردگی پوست می شود.

آمیلوئیدوز

با توجه به گزارش پزشکان کلینیک مایو، آمیلوئیدوز نیز گروه دیگری از اختلالات است که منجر به نازک و شکننده شدن پوست می شود. اگر چه علت این شرایط هنوز ناشناخته است، اما دلیل نازک شدن پوست به ایجاد آنتی بادی های تولید شده توسط مغز استخوان مرتبط است. این آنتی بادی ها ممکن است باعث ضخیم شدن پوست در برخی افراد شود.

ژنتیک

ژنتیک نیز می تواند در نازک و شکنندگی پوست نقش بازی کند. درست شبیه سندرم اهلرز دنلوس، نازکی پوست می تواند یک ویژگی ارثی باشد که از والدین به کودک منتقل می شود و این باعث می شود که پوست آن ها در مقابل عوامل مختلف شکننده شود.