علت های برآمدگی روی لب و روش های درمان آن

برآمدگی روی لب می تواند در این منطقه حساس از بدن تحریک پذیر و بسیار دردناک باشد. برآمدگی روی لب می تواند ناشی از سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری پوستی ضعیف باشد و یا نشان دهنده این باشد که مشکل زمینه ای جدی تری وجود دارد. گاهی اوقات برآمدگی روی لب می تواند شبیه نقطه های کوچک سفید به نظر برسد، بقیه برآمدگی ها تبدیل به کیست می شوند، و برخی از آن ها تاول می شوند. اکثر کسانی که برجستگی های روی لب خود دارند می خواهند در اولین فرصت از شر آن ها خلاص شوند. علاوه بر این، ما از لب های خود برای خوردن، آشامیدن، و صحبت کردن استفاده می کنیم و داشتن برجستگی های دردناک روی  لب می تواند سبب ایجاد ناراحتی شود. برآمدگی لب های شما می تواند اعتماد به نفستان را نیز کم کند چرا که دیگران بلافاصله متوجه آن ها خواهند شد. بنابراین، لازم است با روش های جلوگیری و درمان برجستگی های روی لب آشنا باشید. در این مقاله، به دلایل بسیاری که موجب ایجاد برجستگی می شوند اشاره کرده و از درمان های طبیعی این عارضه صحبت می کنیم.

برآمدگی روی لب – علل و درمان های طبیعی

زخم های سرد (تب خال)

زخم های سرد، که گاهی اوقات به نام تب خال نامیده می شوند، می تواند به عنوان یک برآمدگی کوچک در لب شروع  شده و پس از آن به یک گروه از تاول های کوچک در اطراف دهان که قرمز، متورم و دردناک هستند تبدیل شوند. زخم های سرد توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) ایجاد می شود.

دکتر وارنادا کریم نوروود در WebMD می گوید که این ویروس از طریق یک خراش در پوست وارد بدن شده و می تواند با بوسیدن فرد آلوده، به اشتراک گذاری ظروف غذا و یا از طریق ریش تراش منتقل شود. برای جلوگیری از توسعه زخم های سرد، مهم است که بدانید که چه چیزی باعث ورود ویروس تب خال می گردد . بر طبق نظر دانشگاه میشیگان، شایع ترین عوامل زخم های سرد عبارتند از:

فشار، خستگی، نور خورشید، تب، قاعدگی، مشکلات روده، عفونت های دیگر

شما می توانید تب خال را به طور طبیعی با استفاده از عسل درمان کنید. عسل خام طبیعی خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد که باعث کشتن عفونت های پوستی، از جمله ویروس هرپس سیمپلکس می شود. یک مطالعه نشان داد که عسل در درمان ویروس تب خال از آسیکلوویر، که یک کرم دارویی است که معمولا برای عفونت هرپس استفاده می شود، موثرتر است. برای استفاده از عسل برای درمان برجستگی های روی لب که توسط تب خال ایجاد می شود، با یک گوش پاک کن تمیز، مقداری عسل خام را بر روی ناحیه برجسته بمالید. این کار را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید. همیشه پس از استفاده از گوش پاک کن آن را دور بیندازید و هرگز گوش پاک کن استفاده شده را دوباره داخل عسل نکنید.

کیست مخاطی لب (موکوسل)

کیست مخاطی می تواند به عنوان یک نقطه کوچک قرمز بر روی لب شروع شده و به یک کیست تبدیل شود. این برجستگی ها معمولا در داخل لب پایین ظاهر می شود. کیست مخاطی، گاهی اوقات موکوسل نامیده می شود و اغلب ناشی از مکیدن غشاء لب بین دندان ها و یا سوراخ کردن لب ( پیرسینگ) می باشد. دکتر لیندا جی. ورویک می گوید که اگر این عارضه درمان نشود می تواند یک برآمدگی دائمی در لب ایجاد کند. استرس نیز می تواند عامل ایجاد کیست مخاطی لب  باشد. محققان مجله هندی تحقیق دندانپزشکی دریافتند که مردان در دهه بیست و سی زندگی خود بیشتر احتمال دارد که تحت استرس لب های خود را گاز بگیرند. عسل مانوکا می تواند برآمدگی های روی لب ناشی از کیست مخاطی را درمان کند. عسل مانوکا دارای خواص ضد باکتری قدرتمند بوده و در بهبود زخم موثر است. در واقع این ماده آنقدر موثر است که شما می توانید عسل مانوکا دارویی را برای درمان بیماری های مختلف خریداری کنید. از یک گوش پاک کن تمیز برای مالیدن عسل بر روی کیست استفاده کنید. یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای خلاص شدن از شر کیست مخاطی روغن گل مغربی است. روغن گل پامچال حاوی مقادیر زیادی از گاما لینولنیک اسید است و ثابت شده است که برای از بین بردن موکوسل موثر می باشد. مقدار کمی از روغن گل مغربی را بر روی کیست مخاطی لب دو بار در روز تا زمانی که به طور کامل از بین برود، بمالید.

زخم شانکر

زخم های دهانی شانکر دلیل دیگری برای ایجاد برآمدگی روی لب است. این زخم ها، گرد، سفید و کوچک هستند که داخل دهان تشکیل می شوند. آنها می توانند از برآمدگی های کوچک در لب خود را به خوشه های بزرگ از زخم در دهان تبدیل کنند. علت دقیق زخم های دهانی ناشناخته است، با این حال، محققان کلینیک مایو می گویند که آسیب کوچک، حساسیت های غذایی، کمبود مواد مغذی، هلیکوباکتر پیلوری باکتری (که موجب زخم می شود) و یا استرس همگی می توانند علت شیوع زخم شانکر باشند. برای کمک به پیشگیری و درمان زخم های دهانی، مهم است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشیم و از مصرف مواد غذایی مانند چیپس، چوب شور، میوه ها و اسیدی که می تواند دهان را تحریک کند، جلوگیری کنیم. رعایت بهداشت دهان هم می تواند ظاهر شدن برآمدگی های روی لب ناشی از زخم شانکر را به حداقل برساند. برای از بین بردن ناراحتی ناشی از زخم های دهانی شما می توانید از هاما ملیس (نارون کوهی) استفاده کنید. هاما ملیس قابض و ضد عفونی کننده طبیعی است که دهان شویه خوبی برای درمان زخم های دهانی می باشد. برای تهیه یک دهان شویه هاما ملیس، ۱ قاشق چای خوری هاما ملیس را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۱تا ۲ قطره روغن میخک به آن اضافه کنید.  آن را خوب مخلوط کنید و برای چند دقیقه آن را در اطراف دهان بمالید تا زخم های شانکر را تسکین دهد. شما هم چنین می توانید برای تسکین زخم های شانکر خمیر جوش شیرین تهیه کنید. برای این کار، یک قاشق غذاخوری نمک، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۴ اونس آب را با هم مخلوط کرده و از یک گوش پاک کن برای مالیدن خمیر بر روی زخم های شانکر استفاده کنید تا سبب تسکین درد شود. این خمیر مانند یک ضد عفونی کننده و ضد التهاب بر روی زخم شانکر عمل می کند و سبب تسکین درد و سوزش می شود. یکی دیگر از گزینه ها برای سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم های شانکر استفاده از کیسه های چای استفاده شده می باشد.

آکنه

اگر چه آکنه در ایجاد برآمدگی روی لب کمتر شایع است، اما می تواند موجب ایجاد برجستگی در اطراف خط لب، دهان و چانه شود. برجستگی می تواند تبدیل به جوش یا کورک گردد. این اتفاق زمانی می افتد که منافذ اطراف دهان به وسیله چربی و سلول های مرده پوست مسدود شوند. دلایل بسیاری وجود دارد که چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به شیوع بیماری آکنه می باشند. اما بسیاری از افراد گاهی اوقات جوش در اطراف لب را تجربه می کنند. شما می توانید با استفاده از روغن درخت چای به طور طبیعی لکه های روی (و اطراف) لب که ناشی از آکنه می باشد را درمان کنید. روغن درخت چای  دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی است که می تواند به کشتن عفونت که باعث بروز برآمدگی روی لب شده است، کمک کند. سر گوش پاک کن را به یک قطره از روغن درخت چای آغشته کنید، و به مدت چند روز آن را بر روی لکه ها بمالید تا زمانی که لکه ها محو گردند.

علت های برآمدگی روی لب و روش های درمان آن
علت های برآمدگی روی لب و روش های درمان آن

درماتیت

اگر شما برآمدگی های کوچک قرمز رنگ در اطراف دهان دارید، پس این می تواند نشانه این باشد که شما یک راش رایج پوستی به نام درماتیت پری اورال (دور دهانی) دارید. محققان کالج  پوست اوستئو پتی آمریکا می گویند که بثورات قرمز در اطراف دهان می تواند ظاهر برآمده و کمی پوسته پوسته داشته باشد. علت درماتیت دور دهانی دقیقا شناخته شده نیست، با وجود آن تصور می شود که استفاده بیش از حد از کرم های استروئیدی و اسپری می تواند سبب این بیماری شود. برای تسکین درماتیت دور دهانی و کاهش برآمدگی روی لب و اطراف دهان شما می توانید از آلوئه ورا و روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل یک مرطوب کننده بسیار عالی است با خواص ضد باکتری و آلوئه ورا برای تسکین خارش پوست عالی است.

دانه های فوردایس

برجستگی سفید کوچک در زیر پوست لب می تواند دانه های فوردایس باشد. این برجستگی لب معمولا بدون درد است و هیچ عوارضی ایجاد نمی کند. دانه های فوردایس غدد سباسه در لب بدون فولیکول های مو می باشد. معمولا، اگر شما لب های خود را  بکشید برجستگی ها راحت تر قابل مشاهده است. پزشکان می گویند که دانه های فوردایس یک اتفاق طبیعی و بی ضرر هستند، مسری نیست و نیازی به درمان ندارد. شما هرگز نباید برجستگی ها را فشار دهید.

تاول آفتاب سوختگی

بیش از حد در معرض خورشید قرار گرفتن می تواند باعث ظاهر شدن برآمدگی روی لب گردد. معمولا، لب پایین به دلیل این که بیشتر از لب بالادر معرض خورشید قرار می گیرد بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. این تاول می تواند دردناک و متورم و باعث ناراحتی هنگام خوردن غذا باشد. لب آفتاب سوخته هم چنین می تواند منجر به زخم های سرد شود. برای جلوگیری از ایجاد تاول آفتاب سوختگی بر روی لب های خود ، مهم است که میزانی که لب در معرض نور خورشید قرار می گیرد را محدود کنید. شما می توانید از یک کلاه نقابدار که بر روی صورت شما سایه ایجاد می کند استفاده کنید، و یا می توانید از کرم حفاظت لب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید. برای درمان تاول بر روی لب ها ناشی از آفتاب سوختگی، شما می توانید از عسل استفاده کنید. به غیر از خواص ضد باکتری آن، عسل خام برای درمان زخم سوختگی نیز استفاده می شود تا به کمک آن زخم سریعتر التیام یابد. کاری که شما باید انجام بدهید این است که از یک گوش پاک کن برای مالیدن مقدار کمی عسل بر روی تاول ها استفاده کنید تا برجستگی ها زودتر التیام یابند. به جز در مواردی که تاول ها دردناک و بزرگ هستند، دکتر جنیفر رابینسون در WebMD توصیه نمی کند که آن ها را بترکانید زیرا این کار می تواند سبب عفونی شدن تاول ها گردد.

برفک دهان

برفک دهان معمولا باعث ظاهر شدن لکه ها و یا برجستگی های سفید در دهان می گردد و هم چنین می تواند باعث ایجاد لکه های سفید در گلو شود. با این حال، برفک دهان می تواند باعث شود که ناحیه اطراف دهان دردناک، ترک خورده و قرمز شود. این موضوع باعث ناراحتی در هنگام خوردن غذا یا نوشیدن می شود. دکتر مایکل فریدمن در WebMD می گوید که برفک دهان ناشی از قارچ کاندیدا است و هنگامی که تعادل ظریف از میکروارگانیسم ها در دهان به هم بخورد می تواند در دهان گسترش یابد. اگر شما آنتی بیوتیک مصرف می کنید و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید بیشتر در معرض خطر ابتلا به برفک دهان قرار دارید. از آنجا که کاندیدا یک مخمر است، شما باید برای کمک به جلوگیری از برفک دهان مصرف قند را محدود کنید. رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان هم چنین می تواند به جلوگیری از برفک دهان کمک کند. برای درمان برفک در اطراف دهان، شما می توانید از کمپرس سرکه سیب طبیعی استفاده کنید تا از عفونت خلاص شوید. مقدار مساوی از سرکه سیب طبیعی خام فرآوری نشده را با آب مخلوط کنید، یک تکه پنبه را به مایع آغشته کنید و کمپرس را به هر کجا که شما برفک دهان  دارید بمالید تا از عفونت خلاص شوید. کمپرس را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه  بر روی محل نگه دارید و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را تا زمانی که علائم برفک دهان بهبود یابد ادامه دهید.

عکس العمل های آلرژیتیک

تورم لب می تواند نشانه ای باشد که شما از واکنش آلرژیک به مواد غذایی، نوشیدنی، دارو، گزش حشرات، و یا حتی شوره بدن حیوانات خانگی رنج می برید. دکتر راب هیکس در WebMD می گوید که این عامل می تواند نشانه ای از آنافیلاکسی باشد، که نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. اگر تورم لب در طی یک دوره از زمان رخ داده است، این می تواند یک بیماری جدی را نشان دهد. اگر شما فکر می کنید که نسبت به چیزی آلرژی دارید، مهم است که عامل آلرژی زا و تحریک کننده را شناسایی کنید تا از وقوع مجدد واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.

برآمدگی روی لب و سرطان دهان

برآمدگی های بدون دلیل در لب می تواند نشانه ای از سرطان لب و دهان باشد. موسسه ملی سرطان اعلام کرده است که سرطان، سلول های بدخیم در لب و دهان تشکیل می دهد و این می تواند سبب ایجاد یک توده یا درد در لب شود. لب ها نیز می توانند ضخیم شوند و شما ممکن است تکه های سفید یا قرمز رنگ در داخل دهان خود مشاهده کنید. اگر شما بر روی لب خود برآمدگی دارید که برطرف نمی شود، بایستی به پزشک مراجعه کنید، زیرا تشخیص زود هنگام، کلید درمان موفقیت آمیز سرطان دهان است.