علت و درمان تعریق شبانه

خوشبختانه تعریق شبانه بسیار نادر است اما اگر برای یک خواب خوب به رختخواب می روید و نیمه های شب از میزان بالای تعریق بیدار می شوید، بهتر است این مطلب پیام سلامت را تا آخر بخوانید.

در ابتدا لازم است بگوییم که تعریق شبانه را زیاد جدی نگیرید چرا که در هنگام خواب کمی عرق کردن می تواند تمام لباس یا ملافه شما را مرطوب کند و این احساس را به شما بدهد که دچار تعریق شبانه زیادی هستید. در ابتدا بهتر است موارد ساده ای مثل گرم بودن بیش از حد اتاق، ضخیم بودن بیش از معمول پتو، خوردن ماده غذایی خاصی و یا خواب دیدن هنگام شب را بررسی کنید. همین موارد ساده می تواند بدون این که شما مبتلا به بیماری خاصی باشید باعث تعریق شبانه بیش از حد شود. به جز این موارد، تعریق شبانه در زنان در زمان شروع یائسگی، امری طبیعی است و در روزهایی که فعالیت بالا و تعریق بالایی دارید، تعریق زیاد شبانه نیز می تواند طبیعی باشد.

از دیگر موارد ناشی از تعریق شبانه طبیعی می تواند به تنش های روانی و اضطراب های موجود در روز که به شب کشیده می شوند نیز اشاره کرد. راه رفتن در خواب، کابوس دیدن و همین طور آپنه ( بی نفسی شبانه) هم می توانند علت تعریق شبانه باشند.

اگر عرق کردن در شب به صورت متوالی تکرار می شود، می تواند ناشی از وجود یک عفونت در بدن باشد. آنفولانزا و یا سرماخوردگی مشخص ترین عفونت های منتهی به تعریق شبانه هستند اما اگر به این بیماری ها مبتلا نیستید شاید باید به دنبال عفونت دیگری در بدن خود باشید.

گاهی بیماری های شدیدتری نیز می توانند موجب تعریق شبانه شوند. بیماری های قلبی، مشکلات روده، سکته مغزی، سرطان خون، اختلالات تیروئید، اختلالات دستگاه ایمنی بدن، التهاب کبد و سل از جمله این بیماری ها می باشند.

علت و درمان تعریق شبانه
علت و درمان تعریق شبانه

درمان تعریق شبانه

در ابتدا فراموش نکنید که تعریق شبانه مکرر مورد غیر عادی است و خودتان قادر به درمان آن نیستید اما می توانید از روش های زیر برای کنترل آن کمک بگیرید.

دمای اتاق را کاهش دهید

ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید کاهش دمای اتاق است. افراد طبیعی در اتاقی با دمای ۲۰ درجه با یک ملافه نازک خواب راحت و بدون تعریق زیاد خواهند داشت. اگر در این دما و شرایط نیز عرق می کنید به وسیله یک پنکه کمی اتاق را خنک تر کنید.

آب زیاد بنوشید

کسانی که دچار تعریق زیاد هستند بهتر است ۴ لیوان بیش از حد معمول در طول روز آب مصرف کنند. میزان معمول مصرف آب در افراد عادی ۸ لیوان است. همچنین این افراد بهتر است هنگام رفتن به رختخواب نیز یک لیوان آب بنوشند. دوش آب سرد نیز روش دیگری برای خنک کردن بدن قبل از خواب است.

استروژن مصرف کنید

بیش از نیمی از زنان در دوران یائسگی به دلیل پایین آمدن سطح استروژن بدن دچار تعریق شبانه می شوند. بنابراین پزشک برای آن ها استروژن تجویز می کند. پس اگر در شروع دوران یائسگی هستید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

آسپرین مصرف کنید

اگر دچار تب هستید آسپرین یا استامینوفن را در هنگام روز یا پیش از خواب مصرف کنید. این کار باعث کاهش تب می شود.

در هنگام شب ورزش نکنید

ورزش در هنگام شب دمای بدن شما را بالا می برد و در هنگام نیمه شب باعث عرق کردن می شود. همچنین در هنگام شب، حمام دوش آب گرم هم نگیرید.

شام سبک بخورید

سعی کنید با شکم پر به رختخواب نروید. شام دیر وقت، پر ادویه و تند از دلایل اصلی تعریق شبانه هستند.

وضعیت خود را بررسی کنید

اگر هنوز هم دلیل تعریق شبانه خود را نیافته اید سعی کنید با دقت بیشتری تمام موارد از جمله دمای اتاق، لباسی که پوشیده اید، تعداد بیدار شدن های شبانه، وضعیت رختخواب، فعایت های روزانه، غذاهای مصرف شده و تنش های روانی مختلف را یادداشت کنید تا بتوانید میزان تعریق در هر شب را با توجه به موارد یادداشت شده، بسنجید.

در نهایت اگر احساس می کنید علت تعریق شبانه شما استرس است و یا این که با تب، خستگی و درد بدن همراه است و یا این که با مواردی مانند بیخوابی و کابوس و آپنه در خواب همراه است بهتر است به پزشک مراجعه کنید.