علت، نشانه ها و درمان های خانگی پف زیر چشم

کیسه های زیر چشم یا همان تورم خفیف و پف زیر چشم عارضه مشترک بین برخی از افراد است. با افزایش سن، بافت های اطراف چشم، از جمله برخی از عضلات ضعیف شده و حمایت خود را از پلک ها کم می کنند. پس از این اتفاق، چربی های طبیعی که برای حمایت از چشم در اطراف آن وجود دارند به سمت پایین پلک حرکت می کنند. و به نظر می رسند زیر چشم پف ایجاد شده باشد. مایعات بدن نیز ممکن است طی این روند زیر چشم جمع شده و تورم را افزایش دهند.

کیسه های زیر چشم معمولا از نظر زیبایی نگرانی دارند و به ندرت نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی هستند. درمان های خانگی مانند کمپرس سرد، می تواند به بهبود ظاهر پف زیر چشم کمک کند.

نشانه های پف زیر چشم

کیسه های زیر چشم معمولا با موارد زیر همراه است:

چه هنگام باید به دکتر مراجعه کنید؟

ممکن است با خود بگویید که پف زیر چشمم را دوست ندارم و می خواهم آن را درمان کنم. اما باید بدانید که در صورت عدم درمان هم کیسه های زیر چشم بی ضرر هستند و مراقبت های پزشکی نیاز ندارند. فقط در شرایطی که پف زیر چشم همراه علائم زیر باشد ممکن است پزشک روش های درمانی را به کار گیرد:

  • تورم شدید و مداوم باشد.
  • پف همراه با قرمزی، خارش یا درد باشد.
  • تورم و پف قسمت های دیگر بدن از جمله پاها را در بر گیرد.

در صورت مشاهده این عوارض پزشک ممکن است علل احتمالی دیگری را برای پف زیر چشم در نظر گیرد. گاهی اوقات بیماری هایی مانند بیماری تیروئید، عفونت یا آلرژی منجر به ایجاد کیسه های دور چشم می شوند.

علت پف زیر چشم

با افزایش سن، بافت های عضلانی حامی پلک تضعیف می شوند. در این حالت ممکن است پوست شروع به خم شدن کرده و چربی که به طور معمول در ناحیه اطراف چشم قرار دارد به منطقه زیر چشم کشیده شود. همچنین، مایعات نیز می توانند در فضای زیر چشم جمع شده، و باعث شوند آن محدوده پف دار و متورم به نظر برسد. عوامل متعددی می توانند به این عارضه منجر شود، از جمله:

  • احتباس مایعات به علت تغییرات در آب و هوا (به عنوان مثال، گرما و رطوبت زیاد)، افزایش سطح هورمون و یا خوردن غذاهای شور
  • نداشتن خواب کافی
  • آلرژی یا درماتیت، به خصوص اگر پف همراه قرمزی و خارش باشد
  • وراثت

درمان پف زیر چشم

درمان های خانکی و تغییر در سبک زندگی می توانند به از بین بردن پف زیر چم کمک کنند. از طرفی در صورت که پف زیر چشم شدید باشد  به طوری که منجر به اختلال در بینایی گردد درمان از طریق عمل جراحی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

داروها

اگر کیسه های زیر چشم بر اثر آلرژی ایجاد شده باشد باید به پزشک مراجعه کرده تا داروهای ضد آلرژی به شما تجویز کند.

درمان ها

درمان های جدید برای از بین بردن چین و چروک و پف زیر چشم مورد استفاده قرار می گیرند. این درمان ها عبارتند از لیزر و لایه برداری. این روش ها می توانند موجب سفت شدن پوست شده و جوانی را به ظاهرتان باز گردانند.

جراحی پلک

جراحی پلک (بلفاروپلاستی) یک گزینه دیگر برای حذف کیسه های زیر چشم است. در طول جراحی پلک، پوست زیر مژه های پایین جراحی می شود. در این فرآیند چربی اضافی، عضله و یا افتادگی درمان می شود. پس از برداشتن بخش های اضافی، پوست با بخیه های کوچک دوخته می شود. این روش معمولا به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود.

علاوه بر تصحیح کیسه های زیر چشم، جراحی پلک همچنین می تواند موراد زیر را نیز اصلاح کند:

  • گشادی و پف پلک بالا
  • پوست های اضافی تشکیل شده در پلک بالا که موجب اختلال در بینایی می شوند.
  • افتادگی پلک پایین که ممکن است باعث شود قسمت زیر عنبیه ( قسمت رنگی چشم ) سفید به نظر برسد.
  • حذف پوست اضافی زیر پلک

قبل از انجام عمل جراحی پلک در مورد خطرات آن با پزشک خود مشورت کنید زیرا جراحی پلک ممکن است عفونت، خشکی چشم، مشکلات بینایی و مشکلاتی در مجرا اشک ایجاد کند.

چگونه بلفاروپلاستی یا جراحی پلک انجام می شود

در طول بلفاروپلاستی، همان طور که در تصویر زیر می بینید جراح در امتداد چین پلک، افتادگی پوست، عضلات و چربی های اضافی را برداشته و پس از حذف بافت و پوست اضافی دو قسمت ابتدا و انتهای پوست را به یکدیگر بخیه می زند.

علت، نشانه ها و درمان های خانگی پف زیر چشم
علت، نشانه ها و درمان های خانگی پف زیر چشم

درمان های خانگی برای بهبود پف زیر چشم

نکات زیر می تواند به شما در کاهش یا حذف کیسه های زیر چشم کمک کنند:

استفاده از کمپرس سرد: یک لیف حمام تمیز را با آب سرد خیس کنید. در حالی که دراز کشیده اید، لیف حمام مرطوب را بر روی پوست زیر و اطراف چشم برای چند دقیقه قرار دهید. در این زمان مقدار کمی فشار به لیف خیس وارد کنید.
خواب کافی در شب: برای اکثر افراد بالغ، هفت تا هشت ساعت در شب مقدار خوبی از خواب است. علاوه بر خواب کافی موقعیت خواب نیز در تشکیل پف زیر چشم نقش دارد. برای اصلاح شیوه خوابیدنتان یک بالش اضافه زیر سر قرار دهید. یعنی سرتان را کمی بالا ببرید. این کار برای جلوگیری از تجمع مایعات در اطراف چشم در هنگام خواب است.
کاهش علائم آلرژی: اجتناب از مصرف مواد آلرژی زا نیز راه دیگری برای درمان پف زیر چشم است. در عین حال سعی کنید بیش از حد از داروهای ضد آلرژی استفاده نکنید. اگر بدتان حساس است قبل از استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی مانند  رنگ مو، صابون و مواد آرایشی با پزشک خود مشورت کنید.