علت کبودی لب ها چیست؟

ساده ترین دلیل کبودی لب ها نارسایی اکسیژن و کمبود آن در بدن است. مثلا وقتی که بدن شما در معرض سرمای شدید قرار می گیرد، بدن برای حفظ گرمای اندام های حساس یعنی مغز، قلب و کلیه ها، جریان خون و اکسیژن را به سمت مرکز بدن منتقل می کند. در این شرایط میزان اکسیژن در مویرگ های زیر پوست کم شده و رنگ پوست و به خصوص لب ها کبود می شود. کبودی لب ها همچنین می تواند نشانه کمبود اکسیژن در اثر سیگار کشیدن و یا تنفس گازهای سمی دیگر باشد.

اگر شرایط گفته شده در بالا باعث کبودی لب های شما نشده است، به احتمال زیاد باید علت آن کم خونی از نوع فقر آهن باشد. هموگلوبین ماده ای قرمز رنگ در خون است که آهن، جزئی حیاتی برای آن محسوب می شود. هموگلوبین بدون آهن توانایی انجام وظایف خود را که در راس آن ها انتقال اکسیژن است را ندارد. کمبود آهن در بدن علاوه بر دلایل تغذیه ای، می تواند ناشی از زخم های شدید و یا خونریزی های قاعدگی باشد.

علت کبودی لب ها چیست؟
علت کبودی لب ها چیست؟

کبودی لب ها در کودکان اگر به همراه سرفه شدید باشد، می تواند نشانه ای مبنی بر ابتلای کودک به خروسک باشد.

همچنین اگر لب ها به طور ناگهانی کبود شده و با تنگی نفس و افزایش ضربان قلب همراه است باید به دنبال یافتن مشکل در عملکرد شش ها و یا قلب باشید. ناراحتی های شدیدی قلبی و یا بیماری شش ها در اثر آسم، برانشیت، سینه پهلو و آمفیزم، باعث عدم دریافت اکسیژن کافی می شود. همچنین وجود لخته خون در شش نیز چنین نشانه هایی دارد. در نهایت این موارد مسائلی نیست که به سادگی از آن بگذرید و نیاز به رسیدگی به صورت فوری و اورژانسی دارد.

اگر کبودی لب ها ناشی از بیماری های ذکر شده در بالا باشد تنها راه درمان آن مراجعه به پزشک است. اما به طور کلی پوشش مناسب به صورتی که تا حد ممکن شما را گرم نگه دارد، با افزایش دمای سطح پوست، این پیام را به مغز ارسال می کنید که نیاز نیست جریان خون را به سمت اندام های حیاتی منتقل کند. این کار به همراه نوشیدن مایعات گرم، که به انبساط رگ های خونی و جریان بهتر خون کمک می کنند، در کاهش کبودی لب ها موثر است. همچنین بهتر است در این شرایط قهوه و مواد دارای مقادیر بالای کافئین را مصرف نکنید. چرا که این مواد عروق را تنگ تر کرده و فرایند گرم شدن را به تاخیر می اندازد.

به جز مسئله گرم کردن بدن، ورزش و ترک مصرف دخانیات در افراد سالم می تواند کبودی لب ها را کاهش دهد.