علل، علائم و درمان تومور غدد بزاقی

تومور غدد بزاقی به معنی رشد غیر طبیعی سلول ها در غدد بزاقی و مجاری غدد بزاقی است که از طریق آن غدد؛ بزاق به دهان تخلیه می شود. عملکرد اصلی غدد بزاقی، تولید بزاق برای پاک کردن دهان از عوامل بیماری است که ممکن است در دهان از طریق غذا نفوذ کنند. علاوه بر این بزاق در جویدن غذا و بلع آن نیز به بدن کمک می کند.

غدد بزاقی از سه بخش تشکیل شده اند که بزرگترین آن ها غده پاروتید است که در انتهای چشم ها و درست در کنار گوش ها واقع شده است. دو غده دیگر بزاقی غدد زیر فکی و غدد کف دهانی است که در دو سمت فک واقع شده است. علاوه بر این ۳ نوع غده بزاقی اصلی، غدد بزاقی کوچک بسیاری نیز در قسمت کف دهان واقع شده اند.

تومور غدد بزاقی کاملا یک پدیده نادر است. این تومورها معمولا در بزرگترین غدد بزاقی که همان غده پاروتید است، رخ می دهد. سنگ مجرای بزاقی و عفونت غدد بزاقی برخی از علل اصلی رشد تومور غدد بزاقی می باشند. این تومورها ممکن است خوشخیم یا در برخی موارد بدخیم باشند. در هر صورت، عمل جراحی برای برداشتن تومور اولین درمان تومور غدد بزاقی است.

چه عواملی باعث ایجاد تومور غدد بزاقی می شوند؟

دقیقا علت ریشه ای ایجاد تومور غدد بزاقی هنوز شناخته نشده است اما اعتقاد بر این است که این اتفاق به علت جهش در ژن خاصی که کنترل رشد سلول ها در غدد بزاقی را به عهده دارند، می افتد. به همین دلیل است که سلول های غده بزاقی رشد غیر قابل کنترل داشته و موجب تشکیل تورمو غدد بزاقی می شوند.

تومورهای خوش خیم این ناحیه تنها به غدد محدود شده و بافت اطراف آن را تخریب نمی کنند. اما متاسفانه تومور بدخیم تمایل دارد به ساختارهای مجاور غدد حمله کرده در نتیجه سرطان گسترش می یابد.

علائم تومور غدد بزاقی چیست؟

هر دو نوع تومور خوش خیم و بدخیم غدد بزاقی، به شکل یک توده بدون درد در منطقه دهان و گونه آغاز می شود. با گذشت زمان، تومورهای بدخیم ممکن است به ساختارهای مجاور که شامل اعصاب است حمله کرده و در نتیجه درد موضعی همراه با بی حسی، پارستزی، و از دست دادن عملکرد غدد ایجاد شود. توانایی جویدن مواد غذایی و مشکلات بلع نیز ممکن است یکی از نشانه های تومور غدد بزاقی باشد.

تومور غدد بزاقی چگونه درمان می شود؟

برای تومورهای خوش خیم غدد بزاقی، برداشتن تومور  برای درمان کافی  است. در مواردی که تومور بدخیم است، بیشتر باید درمان های تهاجمی را به همراه برداشتن تومور با پرتودرمانی استفاده کرد. در تمام اعمال جراحی برای برداشتن تومور غدد بزاقی، تمام تمرکز بر روی این است که آسیب عصب به اعصاب صورت وارد نشود. اما در صورتی که تومور اعصاب صورت را درگیر کرده باشد، ممکن است بعد از عمل کمی اعصاب صورت تحت تاثیر قرار بگیرند.