علل اجتناب از تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟ چرا برخی از تزریق این واکسن سرباز می زنند؟

آنفولانزا یک بیماری جدی ناشی از ویروس آنفولانزا است که می تواند منجر به بستری شدن و گاهی مرگ شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  در آمریکا گزارش می دهد که ۴،۶۰۵ مرگ و میر در سال ۲۰۱۴ در آمریکا توسط ویروس آنفولانزا ایجاد شده است. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در افرادی که ۶۵ سال یا بیشتر دارند رخ می دهد. واکسیناسیون در طول فصل شیوع آنفولانزا (اکتبر تا می)، در برابر عفونت ویروس آنفولانزا محافظت ایجاد می کند. با این حال بسیاری از افراد از انجام واکسیناسیون سالانه آنفولانزا اجتناب می کنند. با توجه به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تنها ۴۷٫۱٪ از افرادی که بیش از ۶ ماه سن دارند در طول فصل آنفولانزا در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ واکسیناسیون دریافت کردند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به علل اجتناب از تزریق واکسن آنفولانزا و این که چرا افراد مایل به انجام واکسیناسیون آنفولانزا نیستند، اشاره خواهیم کرد.

علل اجتناب از تزریق واکسن آنفولانزا

۱٫ واکسن ها خطرناک هستند و می توانند باعث ایجاد اوتیسم شوند

بسیاری از افرادی که تبلیغات ضد ویروس را دنبال می کنند، اعتقاد دارند که هر واکسنی ممکن است باعث ایجاد اوتیسم در کودکان شود. به همین دلیل یکی از علل اجتناب از تزریق واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به اوتیسم است. یک مطالعه برای تعیین این که آیا افزایش مواجهه با پروتئین های تحریک کننده آنتی بادی و پلی ساکارید ها در واکسن (مثلا واکسن آنفولانزا) با خطر ابتلا به اوتیسم همراه است یا خیر، انجام شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش میزان قرار گرفتن در معرض واکسن در طول ۲ سال اول زندگی با خطر ابتلا به اوتیسم ارتباطی ندارد. مطالعه ای که در سال ۱۹۹۸ در بریتانیا توسط اندرو ویکفیلد که واکسن را به اوتیسم مرتبط می دانست، انجام شد نیز این ارتباط را رد کرد. با این حال، بسیاری از مردم هنوز اطلاعات غلطی دارند، زیرا رسانه ها موفق به اطلاع رسانی درست و گسترده درباره بی اعتباری نتایج مطالعاتی که اعتقاد دارند واکسن با اوتیسم ارتباط دارد، نشده اند.

۲٫ واکسن آنفولانزا موثر نیست

اثربخشی واکسن آنفولانزا همیشه مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. هر ساله ویروس آنفولانزا تغییر می کند. در همین حال، محققان سالانه به سختی کار می کنند تا پیش بینی کنند که کدام گونه های ویروس موجب ابتلا به آنفولانزا در فصل آینده خواهد شد. اگر چه در اغلب موارد پیش بینی آن ها دقیق است، اما سال هایی نیز بوده که پیش پیش بینی های آن ها درست از کار در نیامدند و موجب کاهش اثربخشی واکسن آنفولانزا شده است.

گونه های مختلف آنفولانزا در زمان های مختلف در فصل شیوع آنفولانزا، شایع هستند. مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا در بین افرادی که واکسن گونه های پیش بینی شده ویروس آنفولانزا را تزریق کرده و این ویروس ها مشابه گونه واقعی که باعث ایجاد عفونت در جامعه می شوند هستند، ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می یابد. واکسن های موجود آنفولانزا در سه نوبت یا چهار نوبت تزریق می شوند و حاوی اشکال غیر فعال شده از گونه های مختلف ویروس هستند. اگر چه واکسن آنفولانزا ۱۰۰٪ موثر نیست، اما کسانی که واکسن را دریافت می کنند، کمتر مبتلا به بیماری می شوند و در صورت آلوده شدن سریع تر بهبود می یابند.

علل اجتناب از تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟ چرا برخی از تزریق این واکسن سرباز می زنند؟
علل اجتناب از تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟ چرا برخی از تزریق این واکسن سرباز می زنند؟

۳٫ واکسن آنفولانزا باعث ایجاد آنفولانزا می شود

واکسن آنفولانزا یک شکل غیرفعال ویروس آنفولانزا یا اجزای آن را به بدن وارد می کند. این امر باعث می شود که سیستم ایمنی بدن حدود دو هفته پس از واکسیناسیون علیه ویروس آنتی بادی تولید کند. بسیاری از افراد ادعا می کنند که علایم آنفولانزا را درست بعد از دریافت واکسن آنفولانزا دارند. اگر بیمار قبل یا طی دو هفته پس از دریافت واکسن، در معرض ویروس آنفولانزا قرار بگیرد، واکسن قادر به جلوگیری از عفونت نخواهد بود.

افراد همچنین گزارش کرده اند که با وجود دریافت واکسن آنفولانزا، به ویروس آنفولانزا آلوده شده اند. این بیماران در معرض سرماخوردگی قرار گرفته اند و آن را با آنفولانزا اشتباه گرفته اند. زیرا به دلیل شباهت علایم آنفولانزا و سرماخوردگی اغلب تشخیص این دو از هم دشوار است. علائم سرماخوردگی معمولا با موارد زیر شروع می شوند و حدود یک هفته طول می کشند:

  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • سرفه

علائم آنفولانزا شدیدتر و سریع تر هستند و می تواند بیش از یک هفته طول بکشد. علایم مربوط به آنفولانزا نیز عبارتند از:

  • سرفه
  • گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • درد عضلات یا بدن درد
  • سردرد
  • خستگی

بر خلاف سرماخوردگی، آنفولانزا اغلب با تب بیش از ۳۸٫۳ درجه سانتی گراد همراه است و گاهی اوقات باعث استفراغ و اسهال می شود. آنفولانزا همچنین می تواند عوارضی مانند برونشیت، عفونت گوش و پنومونی را ایجاد کند و می تواند خطرناک و مرگ آور باشد.

۴٫ هزینه انجام واکسیناسیون آنفولانزا بالا است

بسیاری از افراد معتقدند که واکسن آنفولانزا می تواند هزینه های زندگی آن ها را افزایش دهد. این در حالی است که با یک محاسبه سر انگشتی متوجه خواهید شد که هزینه درمان یک سرماخوردگی ساده، اعم از ویزیت پزشک، خرید دارو و تزریف سرم یا آمپول به مراتب بیش از واکسیناسیون است. این در حالی است که ممکن است شما در طول سال چند بار سرما بخورید. پس این علت را نیز می توان به این شیوه رد کرد.

۵٫ آلرژی به تخم مرغ

یکی از علل اجتناب از تزریق واکسن آنفولانزا وجود نوعی حساسیت در بدن است. اکثر واکسن های آنفولانزا با استفاده از فرآیندی بر پایه تخم مرغ تولید می شوند که مقدار کمی از پروتئین تخم مرغ را در واکسن نگه می دارد. با این حال، آلرژی به تخم مرغ، مانع دریافت واکسن آنفولانزا نیست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هشدار یرا برای بیماران مبتلا به آلرژی به تخم مرغ در هنگام دریافت واکسن، ارائه کرده است. این هشدارها عبارتند از:

  • اگر واکنش به تخم مرغ تنها در حد کهیر باشد، بیمار باید واکسن فرموله شده مناسب با سن و سلامت خود را از شرکت های معتبر دریافت کند.
  • اگر واکنش آلرژی به تخم مرغ شامل تورم صورت یا گلو، ناراحتی تنفسی، سرگیجه، استفراغ مکرر باشد یا نیاز به اپی نفرین یا مداخله اورژانسی داشته باشد، واکسن آنفولانزا باید همزمان با بستری شدن در یک بیمارستان یا به صورت سرپایی دریافت گردد. مراقب و خدمات بهداشتی که می توانند واکنش های شدید آلرژیک را تشخیص و مدیریت کند باید در هنگام تزریق واکسن در دسترس باشند.
  • افرادی که سابقه واکنش شدید به واکسن آنفولانزا دارند نباید واکسینه شوند.