بعضی افراد تصور می کنند که نشستن صورت و یا خوردن مواد غذایی خاص علل ایجاد آکنه هستند. این در حالی است که مطالعات نشان داده اند که کثیفی پوست و غذاهایی که مصرف می شوند در واقع ارتباط اندکی با آکنه دارند. به نظر می رسد استرس با بروز آکنه همراه است. اما حقیقت این است که استرس می تواند آکنه را بدتر کند، اما علت ایجاد آن نیست.

یک ماده مومی به نام سبوم باعث آکنه می شود. پوست شما این ماده را تولید می کندو برای جلوگیری از خشکی خود به آن نیاز دارد. اما سبوم بیش از حد می تواند منافذ را مسدود کند. این ماده می تواند رشد بیش از حد باکتری های طبیعی را بر روی افزایش دهد. این تعامل منجر به افزایش التهاب و ایجاد جوش می شود.

علل ایجاد آکنه

عواملی که سبب بروز جوش و آکنه می شوند عبارتند از:

تغییرات هورمونی

آکنه اغلب در طول سال های نوجوانی تشدید می شود. این به این دلیل است که سطح هورمون های خاصی در طول این سال ها افزایش می یابد. وقتی این اتفاق می افتد، غدد چربی بزرگتر می شوند و شروع به تولید چربی بیشتری می کنند. در طول سال های نوجوانی، ساختار شیمیایی سبوم تغییر می کند. این عامل نیز می تواند به آکنه منجر شود.

با این حال، آکنه فقط مخصوص نوجوانان نیست. بزرگسالان نیز می توانند تغییراتی را در سطح هورمون های خود تجربه کنند. این تغییرات می توانند منجر به آکنه شوند. به عنوان مثال، زنان ممکن است یک روز قبل از شروع دوره، از آکنه برخوردار باشند. حاملگی یا گذراندن یائسگی نیز بر میزان هورمون های زنان تاثیر می گذارد و ممکن است باعث آکنه شود.

ژنتیک

ژن ها نیز در رشد آکنه نقش دارند. تمایل به جوش ممکن است از مادر یا پدر به ارث برده شود. اگر یکی از والدین آکنه داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که فرزندشان نیز جوش بزند.

علل ایجاد آکنه چیست؟
علل ایجاد آکنه چیست؟

داروها

برخی داروها نیز می توانند آکنه ایجاد کنند. این داروها عبارتند از:

استروئید آنابولیک آندروژنی: این داروهای نسخه های ساخته شده تستوسترون (هورمون مردانه) انسانی هستند. برخی از افراد این داروها را مصرف می کنند تا عملکرد ورزشی بدشان بهتر شده و عضلاتشان زیاد شود. پزشکان ممکن است این داروها را تجویز کنند تا تاخیر در بلوغ را درمان کرده و بیماری هایی که باعث کاهش عضلات می شوند، درمان شوند.

باربیتورات: این داروهای ضد تشنجی هستند که برای درمان صرع استفاده می شوند.

لیتیم: این دارو یک نوع داروی درمان افسردگی و اختلال دوقطبی است.

درمان جایگزینی هورمون: زنانی که داروهای هورمونی حاوی هورمون تستوسترون را برای علائم یائسگی مصرف می کنند ممکن است آکنه را تجربه کنند. قرص های جلوگیری از بارداری یکی از این داروها هستند. بنابراین، زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ممکن است آکنه را تجربه کنند.

چربی اضافی

لوازم آرایش، مرطوب کننده ها و دیگر محصولات مراقبت از پوست حاوی روغن ممکن است باعث آکنه شوند. روغن در این موارد می تواند روی سلول های پوست تاثیر بگذارد و آنها را به هم بچسباند. این عارضه می تواند منافذ را مسدود و آکنه ایجاد کند. تجمع بیش از حد چربی در موها می تواند از علل ایجاد آکنه باشد.

اصطکاک یا فشار

فشار ثابت، گرما و مالش پوست باعث آکنه می شود. بیماری به نام آکنه مکانیکا، می تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود. اما این بیماری پوستی در میان ورزشکاران و سربازانی که اغلب کلاه، کوله پشتی و لباس های پوشیده استفاده می کنند، شایع است

سایر علل شایع ایجاد این نوع آکنه عبارتند از:

  • کمربند یا لوازم جانبی
  • هدبند
  • لباس های تنگ ساخته شده از پارچه های مصنوعی