علل ایجاد اسکار در کلیه چیست؟

اسکار (زخم) در کلیه اغلب زمانی رخ می دهد که پروتئین در ادرار و یا کراتینین سرم به صورت مداوم بالا باشد. با این حال، پزشکان اغلب قادر به تشخیص علل ایجاد اسکار در کلیه نیستند، مگر این که نمونه برداری انجام شود. این امر می تواند مشکل ساز باشد. زیرا اغلب پزشکان در صورت عدم وجود علائم جدی، بیوپسی را به طور قطعی تجویز نمی کنند. زیرا انجام نمونه برداری آن چنان هم بدون خطر نیست. فقدان اطلاعات در مورد نحوه تشخیص بدون ضرر این بیماری اغلب بیماران را به شدت رنج می دهد. زیرا آنها علت ایجاد علائم خفیف در بدن خود را نمی دانند.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با علل ایجاد اسکار در کلیه بیشتر آشنا شوید.

علل ایجاد اسکار در کلیه

دیابت

دیابت علت رایج اسکار کلیه است. این زخم پیش رونده است و می تواند در نهایت منجر به نارسایی کلیه شود. بروز بیماری های کلیه ناشی از دیابت آن قدر بالا است که محققان موسسه ملی دیابت، بیماری های گوارشی و کلیه در آمریکا اعلام کرده اند که بیشتر بیماری های کلیوی به عوارض دیابت ارتباط دارد.

بیماری گلومرول

بیماری گلومرول شامل بیماری هایی می شود که باعث بروز اسکار در فیلترهای کوچک در کلیه به نام گلومرول ها می شود. این بیماری ها شامل موارد زیر می شود:

  • نفروپاتی IgA
  • گلومرولونفریت هلالی یا فوکال سگمنتال (FSGS)
  • گلومرولونفریت مامبرونوپرولیفراتیو (MPGN)
  • نفروپاتی IgM
  • سندرم آلپورت

بسیاری از این بیماری ها پیش رونده هستند و در نهایت منجر به نارسایی کلیوی می شوند. درمان آن ها نیز مبتنی بر کنترل علائم است و نه از بین بردن بیماری خاص. در مراحل اولیه بیماری، تاکید بیشتر روی کاهش پروتئینوری و فشار خون قرار می گیرد. کنترل این علائم باعث می شود که بیماری دیرتر پیشرفت کند.

ریفلاکس وزیکورترال

طبق گفته بیمارستان یادبود کودکان در شیکاگو، ریفلاکس وزیکورترال بیماری است که در آن ادرار از مثانه به کلیه ها برگردانده می شود. اگر چه بسیاری از کودکان با بالا رفتن سن از این بیماری رهایی می یابند، اما گاهی لازم است که عمل جراحی انجام شود. نظارت نزدیک بر روی کودکان مبتلا به ربفلاکس وزیکورترال برای جلوگیری از اسکار کلیه لازم است. بایستی توجه بیشتری به آموزش های مربوط به توالت رفتن شود. زیرا ممکن است با نگه داشتن بیش از حد ادرار در مثانه، این عضو به صورت غیر طبیعی گسترده شود. نظارت نزدیک بر روی این کودکان برای جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری ضروری است.

پیلونفریت

پیلونفریت عفونت کلیه نیز نامیده می شود. این بیماری اغلب از یک عفونت مجاری ادراری کنترل نشده که به کلیه ها گسترش یافته است ناشی می شود. عدم کنترل این بیماری، می تواند منجر به از دست دادن دایم عملکرد کلیه شود. بیماران باید مراقب باشند که علایم را با مصرف داروهایی که بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند، پنهان نکنند. درمان سریع این بیماری با آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از اسکار ضروری است. برخلاف بسیاری از بیماری های کلیوی دیگر، پیلونفریت غالبا باعث آسیب دائمی نمی شود.