علل بزرگ شدن دهلیز چپ قلب چیست؟

دهلیز چپ یکی از محفظه های قلب است که خون غنی از اکسیژن را از ریه ها دریافت می کند. خون از دهلیز سمت چپ از طریق دریچه میترال به محفظه اصلی پمپاژ قلب یعنی بطن چپ، حرکت می کند و سپس درون بدن منتقل می شود. هر بیماری که فشار خون را در این بخش از سیستم قلبی افزایش می دهد، می تواند یکی از علل بزرگ شدن دهلیز چپ قلب شود. بزرگ شدگی دهلیز چپ می تواند بسته به شدت بیماری زمینه خفیف، متوسط یا شدید باشد. بیماری هایی که منجر به بزرگ شدگی دهلیز چپ می شود عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • مشکلات دریچه قلب
  • نارسایی قلبی
  • فیبریلاسیون دهلیزی

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد هر کدام از علل بزرگ شدن دهلیز چپ قلب ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید.

علل بزرگ شدن دهلیز چپ قلب

فشار خون

فشار خون بالا یا پرفشاری خون سبب می شود قلب به دلیل پمپاژ خون به بدن سخت تر کار کند. از آن جا که قلب از بافت عضلانی الاستیکی ساخته شده است، زمانی که مجبور به پمپاژ در برابر فشارهای بالا می شود، به تدریج بزرگ تر می شود. به طور معمول ابتدا محفظه پمپاژ اصلی قلب، بطن چپ، بزرگ می شود. هم زمان که فشار در بطن چپ افزایش می یابد، دهلیز چپ به تدریج شروع به بزرگ شدن می کند. هنگامی که بزرگ شدگی دهلیز چپ به دلیل افزایش فشار خون اتفاق می افتد، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد.

بیماری های دریچه‌‌ ای قلب

اختلالات برخی از دریچه های قلب نیز می تواند منجر به بزرگ شدگی دهلیز چپ گردد. دریچه میترال، دهلیز چپ را از بطن چپ جدا می کند. هنگامی که دریچه میترال تنگ شود، خون در دهلیز چپ تجمع می یابد و باعث بزرگ شدن آن می شود. بیماری دیگری به نام جهش میترال نیز می تواند باعث ایجاد خون ریزی بیش از حد در دهلیز چپ شود که منجر به بزرگ شدن آن می شود. در این بیماری، نشتی دریچه میترال اجازه می دهد که در هنگام انقباض بطن چپ خون به عقب و به درون دهلیز چپ بر گردد. دریچه آئورت اجازه می دهد خون از بطن چپ به یک شریان بزرگ به نام آئورت و به بقیه بدن منتقل شود. تنگ شدن دریچه آئورت، که به عنوان تنگی آئورت نیز شناخته می شود، قلب را مجبور به پمپاژ در برابر فشار بالاتر می کند تا خون را به آئورت منتقل کند. همزمان با فشار خون بالا و پمپاژ در برابر افزایش مقاومت، در نهایت منجر به بزرگ شدگی دهلیز چپ و بطن چپ می شود.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی ایجاد می شود که قلب قادر به پمپاژ درست خون به بقیه بدن نیست. فشار خون بالا کنترل نشده، بیماری عروق کرونر، و سوء مصرف مواد مخدر و الکل می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. همزمان با ضعیف شدن تدریجی قلب، خون در ریه و قلب تجمع می یابد و در نتیجه منجر به بزرگ شدگی دهلیز چپ و بطن چپ می شود. چنانچه نارسایی قلبی درمان نشود حجم خون اضافی نهایتا سمت راست قلب را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد انقباض بطن راست و دهلیز راست نیز می شود.

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی ریتم غیر طبیعی قلب است که باعث تپش نامنظم قلب می گردد. تحت شرایط عادی، بطن و دهلیز به صورت هماهنگ با هم می تپند. اما فیبریلاسیون دهلیزی این روند را مختل می کند. اختلالاتی مانند تنگی میترال و نارسایی قلبی که از علل بزرگ شدن دهلیز چپ قلب هستند، اغلب منجر به فیبریلاسیون دهلیزی می شوند. اما فیبریلاسیون دهلیزی در غیاب بزرگ شدگی دهلیز چپ نیز می تواند ایجاد شود. با این حال، در فیبریلاسیون دائمی، دهلیز چپ در نهایت بزرگ می شود. درمان نشدن بزرگ شدن دهلیزها و فیبریلاسیون دهلیزی باعث تشکیل لخته های خون شده و می تواند لخته را به سمت مغز حرکت داده و سکته مغزی به وجود آورد. به همین علت، بیشتر افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و بزرگ شدن دهلیز چپ با رقیق کننده های خون درمان می شوند تا خطر سکته در بدنشان کم شود.

علل کمتر شایع

سایر بیماری های قلبی علل کمتر متداول بزرگ شدگی دهلیز چپ می باشند. به عنوان مثال، نقص جداره بطنی (سوراخ شدن دیواره ای که بطن راست و چپ را جدا می کند) می تواند جریان خون را در قلب به گونه ای تغییر دهد که سبب بزرگ شدگی دهلیز چپ گردد. سایر نقایص قلبی مادرزادی که منجر به افزایش فشار دهلیزی سمت چپ می شود نیز می تواند باعث بزرگ شدگی دهلیز شود. تومور خوش خیم قلب به نام فیبروم (میوم) یکی دیگر از علل غیر شایع بزرگ شدگی دهلیز چپ می باشد. زیرا حدود ۷۵ درصد از این تومورها در دهلیز چپ رخ می دهد.